• gullican

Varför svarar du inte på frågan?

Hej igen! Jag ställde en fråga till dig och eftersom det står att du är familjepolitisk talesman tycker jag att du borde kunna svara då det rör sig om reglerna för föräldrapenning. Eller är det så att ni inte var medvetna om att reglerna slår som de gör? Jag ställde inte frågan för att jag tycker att det är orättvist att invandrare får föräldrapenning utan av den anledning att jag ser många i mitt arbete - och då främst kvinnor - som fördröjer möjligheten att lära sig svenska och därmed får mycket svårare att integreras och såklart att det tar mycket längre tid att komma ut på arbetsmarknaden. Jag klistrar in mitt föregående inlägg till dig ifall du missat det:

Hej!

Något som troligen många inte vet är att om man som invandrare kan ha rätt till Föräldrapenning även för de barn som är födda utomlands och är under 8 år. Förutsatt att man inte varit föräldraledig i hemlandet. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det men ibland kan det bli märkligt. Oftast handlar det om invandrade från mellanöstern och familjer från utomeuropeiska land där det inte finns någon särskilt utbyggd socialförsäkring.

Om man t ex tar en familj som fått asyl och uppehållstillstånd från t ex Irak. De anländer till Sverige med t ex 5 barn i åldrarna 2-12 år. Då får de rätt till fullt FP, 480 dagar, för alla de barn som inte fyllt 8 år. Å ena sidan är det bra att de får en möjlighet att försörja sig, å andra sidan ser jag en svårighet/fördröjning med integrationen. Föräldrarna kan då båda två välja att ta ut FP för vars ett barn och därmed kan de inte studera SFI eller delta i några integrerande åtgärder. Introduktionsverksamheten (där den finns) tar inte emot dem om de tar ut FP utan de blir då hänvisade till Socialtjänsten (där jag arbetar) eftersom lägsta FP, vilket är det de får, gör att de inte kommer upp till normen enligt socialtjänstlagen och därmed får kompletterande försörjningsstöd. Hos oss ställer vi inga krav eftersom de är föräldralediga och då inte står till arbetsmarknadens förfogande. Alltså fördröjer man tiden för börja integreras i samhället och då även vägen till självförsörjning.

Hur ser ni på detta? Ska det vara möjligt med föräldraledighet för även invandrade barn på detta sätt?

• Svar på tråden Varför svarar du inte på frågan?
  • Moderaterna

Hej,

Ja - även invandrare skall ha rätt till föräldrapenning för sina barn. Däremot finns det en risk för olika typer av inlåsningseffekter om nyanlända människor inte tidigt får möjlighet att ta del av det svenska samhället genom att lära sig språket och även på sikt få möjlighet till en egen försörjning. Därför är det möjligt att det krävs en översyn av det nuvarande systemet för att möjliggöra en bättre integration. Integrationsminister Nyamko Sabuni (FP) har tidigare också lyft fram den problematik som Du nämner.

Svar på tråden Varför svarar du inte på frågan?