• Mimmi69

cosmic xtp - framåtvänd montering

En bekant har en cosmic xtp (tror jag), som hon nu har vänt framåt och hennes barn åker i den och spänns fast med internbältet! Hade för mig att jag läst att man ABSOLUT inte ska använda stolens bälten, oavsett modell, vid framåtvänt åkande. Påtalade det för henne och då sa hon att på den stolen går det. Väl hemma igen hittade jag bruksanvisningen på nätet och där står det att interbältet ska tas bort vid framåtvänt åkande. Min fråga nu är om det finns någon annan rekommendation/bruksanvisning för den stolen???

• Svar på tråden cosmic xtp - framåtvänd montering
  • cicci85

I Finlands bruksanvisning så står det att internbältet ska användas, men i svenska står det som sagt att det inte får användas... Hur har hon spänt fast stolen med trepunktsbältet? Hur gammalt är barnet? Är barnet litet måste man ju använda 5-punktsbälte om den åke framåt, annars är det för stor risk att ungen åker ur vanliga bilbältet. Men det bästa vore ju såklart om barnet kunde få åka bakåtvänt. Och om den är tillräckligt stor för att sitta framåt vore en bältesstol med bilens bälte det bästa.

• Joico

Nej, den är som sagt inte godkänd att använda med internbältet. Som Cicci säger så, om barnet är väldigt litet så kan nästan inte bilens bälte användas eftersom risken är att barnet åker ur bältet. Men med Cosmicen så får internbältet inte användas. Säg åt henne att vända tillbaka stolen. Om barnet är över 4år, säg åt henne att köpa en bältesstol!

Visa henne en massa bra länkar med krocktester t.ex
    ">

och http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

Svar på tråden cosmic xtp - framåtvänd montering