• Anonym

Microlax, när ska man gå?

Jag har IBS vilket medföljer att jag sällan får tömma tarmen ordentligt under mina ca 1 gång i veckan toalett besök. Nu har jag insett att anledningen till att jag har en sån bula på magen ofta (men inte alltid) såklart har att göra med tarmarna.

Idag tog jag därför en microlax efter ett misslyckat toa besök igår och fick respons på direkten. Min fråga är, på biopacks sedeln står det att det tar mellan 5-15 ska man sitta och vänta? Eller är det färdigt när man känner att det är dags att gå? Är lite missnöjd med resultatet nämligen... 

• Svar på tråden Microlax, när ska man gå?
  • Anonym

Nej man ska försöka knipa iallafal 5 min om allt ska ut. Annars kommer bara lite ut.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-31 08:54:59 följande:
    Nej man ska försöka knipa iallafal 5 min om allt ska ut. Annars kommer bara lite ut.
    Suck, jag visste väl det... nu kan man väl inte gå och ta en ny. Jaja, då vet jag det tills nästa gång :(
    Tack! 
  • Anonym (ssk)

Microlax är beroendeframkallande... jag råder dig att ta Toliax istället som inte är beroendeframkallande för tarmen.

Gå på toa 1 ggr/veckan är alldeles för lite, då kan inte din mage lära sig fungera..

Ta Toliax varannan dag om du äter normalt, det kan du göra under flera månaders tid utan att tarmen tar skada.

Lycka till! //Sjuksköterska

• Anonym
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-31 09:09:41 följande:
    Microlax är beroendeframkallande... jag råder dig att ta Toliax istället som inte är beroendeframkallande för tarmen.

Gå på toa 1 ggr/veckan är alldeles för lite, då kan inte din mage lära sig fungera..

Ta Toliax varannan dag om du äter normalt, det kan du göra under flera månaders tid utan att tarmen tar skada.

Lycka till! //Sjuksköterska
    Hmm, det hade jag ingen aning om. Men om jag av olika anledningar endast kan ta Microlax just nu, är det okej att använda upp paketet iaf?
    Hur många gånger tycker du man ska gå i veckan? Det är så svårt när jag inte får en egen reflex förrän då, förutom när jag har andra bieffekten av IBS såklart (diarré) då kan det bli varannan, var tredje dag.

Är det något speciellt i Toliax som jag skulle kunna hitta i liknande läkemedel så att jag kan köpa något liknande? 
  • Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2010-08-31 09:28:16 följande:
    Hmm, det hade jag ingen aning om. Men om jag av olika anledningar endast kan ta Microlax just nu, är det okej att använda upp paketet iaf?
    Hur många gånger tycker du man ska gå i veckan? Det är så svårt när jag inte får en egen reflex förrän då, förutom när jag har andra bieffekten av IBS såklart (diarré) då kan det bli varannan, var tredje dag.

Är det något speciellt i Toliax som jag skulle kunna hitta i liknande läkemedel så att jag kan köpa något liknande? 
    Du ska inte använda Microlax regelbundet.... du bör ha avförinng varannan dag för att kroppen ska må bra.

Det som finns i Toliax finns bara i Toliax, varför kan du inte använda det?
  • Reglementet
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-31 10:10:56 följande:
    Du ska inte använda Microlax regelbundet.... du bör ha avförinng varannan dag för att kroppen ska må bra.

Är det toilax du pratar om?
    *Kommersiellt budskap*
  • UntilTheDark

Om man nu ska kalla sig ssk är det ju bra att veta namnen på de olika sakerna, iallafall.

Harkel.

• Anonym (ssk)
    Reglementet skrev 2010-08-31 11:02:45 följande:
    Är det toilax du pratar om?
    Ja, det är Toilax.... jag slängde med fingrarna....SORRY!
  • Reglementet
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-31 12:36:24 följande:
    Ja, det är Toilax.... jag slängde med fingrarna....SORRY!
    Och det är samma innehåll som dulcolax också, om man tittar på fass.
    *Kommersiellt budskap*
  • Anonym
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-31 10:10:56 följande:

För att jag inte bor i Sverige så produkterna heter inte samma sak här men kan ändå vara samma sak.

Oj varannan dag.. då är det definitivt tid att ta tag i det här.. 
  • Anonym

har ibs och använde microlax förrut. Jag satt och knep i ca en kvart då kom det mycket ut, jag gjorde varannandag.
    Min mage har just nu kommit i en bra form så jag hoppas det håller ett tag.

• Anonym (2:a typen av IBS)
    Anonym (ssk) skrev 2010-08-31 09:09:41 följande:
    Om så är fallet - varför står följande i FASS (produktresumén) på Toilax:

Långvarigt bruk kan leda till störningar i elektrolytbalansen, hypokalemi samt svårare förstoppning än tidigare. Vid behov av laxermedel dagligen under längre tid än 1 vecka bör orsaken till förstoppningen utredas.

Eftersom Toilax är ett motorikstimulerande medel, kan regelbundet och långvarigt bruk leda till kraftig försämring av normal tarmfunktion och till beroende av laxermedel.

Å andra sidan står följande om Microlax:
    Risken för tillvänjning är minimal.

Jag är inte medicinskt utbildad - men dock naturvetenskapligt - och detta framstår som raka motsatsen till ditt tvärsäkra uttalande. Har jag missförstått FASS?

Min IBS-liknande symptom yttrar sig sällan i förstoppnig så jag skall dock inte komma med något annat råd än denna: om du tänker använda laxermedel regelbundet bör nog läkare ha rådfrågats först - det kanske finns kost / kosttillskott som kan ge resultat i stället. Om du redan rådfrågat läkare så ber jag om ursäkt.
  • Anonym

Jag tror personligen inte att jag kan försämra min tarmfunktion mer än alla dessa hemorrojder och analsprickor har. Så oavsett vilket laxeringsmedel lär det bara bidra till det bättre..

Anonym #11 tack för att du delar med dig, det känns i alla fall tryggt att höra. Då vet jag att det är knipa som gäller! Imorgon antar jag att jag måste hoppa över eftersom jag redan tagit, lite schyst får man vara.

Svar på tråden Microlax, när ska man gå?