• SilverEmma

Hur byter man BVC?

Är det bara att ringa dit man vill gå istället? Är man skyldig att berätta varför man vill byta? Kan man bli nekad?

Vi har bara ett bvc där jag bor och bara en "bvc-tant", så vi måste gå inne i stan om vi vill ha någon annan tyvärr.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Svar på tråden Hur byter man BVC?
  • SilverEmma

Någon som vet? Missade telefontiden idag...

• vittra

Antar att det fungerar som med vårdcentraler i övrigt numera, man kan ju byta till vilken man vill och det bästa du kan göra är nog att ringa den vårdcentral du/ni i fortsättningen vill tillhöra och helt enkelt säga det. De kan förmodligen informera dig vidare.

• SilverEmma
    vittra skrev 2010-08-31 13:17:22 följande:
    Antar att det fungerar som med vårdcentraler i övrigt numera, man kan ju byta till vilken man vill och det bästa du kan göra är nog att ringa den vårdcentral du/ni i fortsättningen vill tillhöra och helt enkelt säga det. De kan förmodligen informera dig vidare.
    Tack för svaret! Är lite orolig över att få världens utfrågning om varför vi vill byta..
  • S vali s

När vi bytte  tog jag kontakt med den BVC vi ville byta till, hon frågade inte varför vi ville byta utan hälsade oss bara välkomna.
    Det enda hon frågade var om jag ville att hon skulle begära att få journalerna från den BVC vi gått på eller om jag kunde be dom skicka över journalerna till nya BVC.

Den late får brått när det blir kväll
  • SilverEmma
    S vali s skrev 2010-08-31 13:29:11 följande:
    När vi bytte  tog jag kontakt med den BVC vi ville byta till, hon frågade inte varför vi ville byta utan hälsade oss bara välkomna.
    Det enda hon frågade var om jag ville att hon skulle begära att få journalerna från den BVC vi gått på eller om jag kunde be dom skicka över journalerna till nya BVC.
    Det låter ju smidigt! Det vore skönt om det nya stället kan begära journalerna... Vår BVC-tant är inte dålig, vi kommer bara inte överens. Man kan ju inte gilla alla människor men hon har sina egna idéer som jag inte gillar. Så det skulle kännas bättre att byta. 
  • S vali s
    SilverEmma skrev 2010-08-31 13:43:55 följande:
    Det låter ju smidigt! Det vore skönt om det nya stället kan begära journalerna... Vår BVC-tant är inte dålig, vi kommer bara inte överens. Man kan ju inte gilla alla människor men hon har sina egna idéer som jag inte gillar. Så det skulle kännas bättre att byta. 
    Så var det för mig, jag "klickade" helt enkelt inte med sköterskan som dessutom var alldeles stirrig bara för att vår dotter var född för tidigt.
    Det var himla skönt att själv slippa och ringa om jorunalerna och därmed kanske behöva förklara varför jag ville byta
    Den late får brått när det blir kväll
  • SilverEmma
    S vali s skrev 2010-08-31 13:48:14 följande:
    Så var det för mig, jag "klickade" helt enkelt inte med sköterskan som dessutom var alldeles stirrig bara för att vår dotter var född för tidigt.
    Det var himla skönt att själv slippa och ringa om jorunalerna och därmed kanske behöva förklara varför jag ville byta
    Ja jag är ju inte jättesugen på att förklara mig inför henne...även om man kanske borde det. Men men...jag kör fegvarianten och flyttar bakom ryggen på henne.
Svar på tråden Hur byter man BVC?