• Ogi

Ge mig idéer till hans första rum (och hur man bäst fixar en myshörna)!

Vi ska flytta till en trea om några veckor, så att vår 14-månaders kan få ett eget rum. Än så länge har vi inga superbra idéer till hur vi kan möblera i hans rum, mer än att det inte ska vara höga saker som är lätta att klättra ända upp på så att han kan trilla ner (han klättrar upp på allt!). Vi har dessutom inte jättemycket pengar som vi kan röra oss med och rummet är relativt litet. Någon som har några tips på möbler och saker som ni haft mycket nytta och skoj utav?

Fråga nummer två:
    Vi har en madrass från vår studentlya (120x220) som vi tänkte ha i rummet och göra en myshörna av. Har ni några tips på hur man bäst kan få till en riktigt mysig myshörna? Räcker det med kuddar och filtar eller finns något som vi inte tänkt på?

• Svar på tråden Ge mig idéer till hans första rum (och hur man bäst fixar en myshörna)!
  • Majan78

Håller på att fundrar på barnrum också... har en stor madrass som vi har på golvet med lite kuddar på. Funderar på att sätta upp en sänghimmel eller nåt tyg i taket så att det blir lite som en koja också. Sen en hylla på väggen för böcker. Ett bord och några stolar så man kan sitta och rita eller bygga nåt kanske... sen en leksaksspis blir det nog här.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Ogi

Ja litet bord med stolar vill vi också ha! Kanske köper ett begagnat och målar det i fina färger. Tänkte kanske också måla lite roliga figurer på väggarna eller köpa sådana där klistermärken som man kan ha på väggarna.

Det där med sänghimmel funderar jag också på. Men är det säkert? Kan de inte sno in sig i det och kvävas (jag vet, jag är nojjig)? Tänkte även kanske sy egna kuddar i olika former, kanske frukter eller sagomonster eller djur. Hyllan med böcker vid madrassen var en kanonbra idé!  

• UmeåElin

Jag är också i inredningstagen och samlar just nu idéer som ska genomföras i höst.

Min brors fru gjorde myshörnan lite mjukare med två skivor (spån eller mdf) som hon fodrade med skumgummi och klädde med tyg. Dessa två skivor satte hon i det inre hörnet, den ena täckta kortsidan sängen och den andra halva långsidan. Det var riktigt snyggt och mysigt att sitta lutad och läsa där. Sedan sov deras dotter i den sängen så det var ju mjukt och skönt för henne på natten också.

En tavellist med handdukshylla ovanför har jag sett och den idén gillade jag. Här finns bilder på det.

Jag har tänkt mig att ha barnrummet ganska vitt med detaljer i färg, lite som en godispåse med olika färger och material som lyfter. Blir i alla fall en vägg med vita skåp/byråer med förvaring. 

• UmeåElin

Jag vill ha en spis och kökshörna också, men det rymmer vi inte i hennes rum så jag tror jag ska avvara lite av vårt kök till det. Så kan Vilma och hennes kompisar laga mat ihop med mig min man och våra vänner, fast på sin spis.

• Ogi

Ah, jättebra idé med tavellisten! Den kanske jag också kan använda!

Det din brors fru gjorde - hur har de gjort det extra mysigt? Har de kuddar och grejer eller är det som en vanlig säng/soffa/sittplats? 

Även idén att ha spisen i det riktiga köket gillar jag! Vi kommer ha ett litet hörn där, som skulle passa perfekt för det. Vår skrutte är ganska liten än (14 mån) men han kommer nog börja intressera sig för sådant mer och mer. 

• Ogi

På Styleroom fanns ju MASSA inspiration! Tack för den länken :)

• sweran

*i dotterns lekrum har vi förvaring från ikea.  expedit kanske den heter... valde iaf den varianten med 8 fack( för att slippa höga möbler) o sen köpte vi färglada plastbackar från ikea för att hålla ordning på alla leksaker.
    *i myshörnet har vi bara en liten madrass (typ juniorsäng) som vi klätt i mysigt lurvtyg, o sen en hel hög med kuddar...
    var inne på sänghimmel, men hoppade över det eftersom jag är lite nojjig :D
    * sen har vi ett litet kökshörn med leksaks spis, bord o stolar. (hittade kanonsnygga på loppis för några tior, de ska bara målas om lite )

rummet ändras om med jämna mellanrum vartefter dottern byter intresse :)
    men då vi bor i lägenhet o enligt hyresvärden absolut inte får sätta upp sådana där klistermärken på väggarna (kan tydligfen lämna fläckar efter sig om man har otur) så blir det att byta gardiner o kuddöverdrag med jämna mellanrum för att förändra..

• clembke

på IKEA finns det 2 små bord o ett bord som inte va så dyrt, tror setet kostade 130 kr eller så. Annars finns det ju beg.

I den ena sonens rum har vi hans växasäng, en Mammutgarderob, mammutbord o stolar o mammuthyllor på väggarna. Sen har vi en bilmatta på golvet o några plastbackar där hans leksaker ligger. Har även 2 plastbackar som vi har skjutit in under sängen för att spara plats.
    Har även hängt upp en grej i taket (sån som finns på IKEA att ha småsaker/gosedjur i) o den är säker på det sättet att börjar barnet att klättra så lossna den från fästet.

Myshörnan har jag ingen bra idé på.

• livet med barn

den här tråden sparar jag, vi ska också inreda sonens rum =), sambon och hans pappa ska börja tapesera där inne idag =).

clembke: har ni en vanlig spjälsäng? vad är det för lådor ni har under den? det var ju jätte smart så syns inte allting hela tiden, går vanliga plastbackar in?

~ William 13/2 ~
Svar på tråden Ge mig idéer till hans första rum (och hur man bäst fixar en myshörna)!