• Albertine79

3 månaders som vaknar med hemska skrik.

jag tror att min son har hemska mardrömmar.
    Han vaknar ofta med fasansfulla skrik. Det låter helt annorlunda än när han gråter när han är vaken. Det är riktiga dödsångest skrik.
    Jag blir helt kall av skräk när jag hör det.
    Vill egentligen bara höra att det är vanligt för det känns som jag har ett oyckligt barn som är mycket plågat.

• Svar på tråden 3 månaders som vaknar med hemska skrik.
  • Angie72

Somnar han direkt eftråt igen?

• Penguine

Min dotter (4 månader) gör likadant ibland på nätterna, oftast vid ungefär samma tidpunkt dessutom, hon somnar oftast om direkt efter. Jag vet inte heller vad det beror på men har gissat att hon drömmer, eller finns det kanske någon annan förklaring? 

• Angie72

MIn dotter är med 4 månader och skriker till ungefär samma tid varje kväll/natt men somnar om direkt. Jag hinner inte ens fram till sängen innan hon sover igen.

Skulle också vilja veta varför det är så

• mami75

Så gjorde min dotter också, fick rådet att man skulle trösta och prata lite tyst med barnet. Gjorde det och det verkade funka bra. Sen gick det över, numera drömmer hon och kan ibland gny men inte alls dessa skrik.

• Penguine

Igår när hon gjorde så nynnade jag på en melodi som jag ofta nynnar för henne och då blev hon lugn och somnade

• Tigrino

Så har vår 5½-månaders börjar göra också! Flera gånger har jag trott att han har blivit stucken av en geting eller så, men han har somnat innan jag hunnit dit/skrikit i sömnen de flesta av gångerna. Någon gång har han varit vaken, men då har jag pratat lite med honom och han har somnat om direkt. Han kvider ofta i sömnen också, låter som han drömmer otäckt... De stackars små liven! 

... och man skäms lite, såg en gång en bild tagen på hur jag såg ut när jag böjde mig över vagnen och "gullade" med honom - riktigt otäck. Hoppas det inte är det han drömmer om... Förvånad 

• Birgitta L

Svar till Albertine79:

Ett sådant litet barn har inte mardrömmar, och heller inte nattskräck. Däremot blir ett barn i den åldern helt panikslagen när det vaknar och "ingen finns där" och det är helt normalt, inget att oroa sig för, så länge du svarar på barnets signaler så fort du kan när du hör skriket. Det har att göra med att det för inte så länge sedan vaggades lugn i livmodern och det tar tid för barnet att vänja sig vid att det inte längre är så.

• Espem

Min dotter, 5 mån, har gjort samma sak sen ett par månader. Det händer kanske någon gång varannan vecka. Det låter fruktansvärt och jag är övertygad om att hon inte är vaken. En gång var jag så yrvaken när det hände att jag plockade upp henne och då vaknade hon och stirrade på mig och såg jätterädd ut. Det är mycket bättre att låta henne vara när det händer, för det går över på ett par-tre sekunder. Dom gånger jag varit vaken när det hänt och sett henne har hon haft stängda ögon. 

Jag har läst en barnläkare skriva i en barnläkartidning att små barn under 1 år inte drömmer men när jag ser hur mitt eget barn rör sig i sömnen har jag svårt att tro att det stämma. I andra böcker står det att man tror att till och med foster drömmer, det tycker jag verkar mer rimligt. 

Min dotter skrattar högt i sömnen från att hon var två veckor (sant!, men jag trodde inte mina öron det upprepar sig ungefär en gång varannan vecka, någon annan kanske hört det också?). Ibland gnyr hon, ibland smackar hon.

I morse låg jag och tittade på henne när hon låg och rörde på läpparna i rytmiska rörelser med halvöppna ögon som rörde sig fram och tillbaka, tydlig REM-sömn. Att hon samtidigt rörde på läpparna som om hon jollrade fick det verkligen att se ut som att hon drömde...

• Skogsflickan

Min 5 månaders har det likadant sedan 2 månader..När han gapar på dagarna så kommer aldrig tårar men när han vaknar och är panikslagen på natten så sprutar tårarna. han är nästan okontaktbar och helt otröstlig. Tycker det är otäckt och synd om stackaren..

• Dais

Vet ni vad det är?
    Dem behöver RAPA. Ta upp,, lägg dem raka över axeln och klappa och smek ryggen. Så kommer ni höra världens rap.

Dem skriker i 4-5 sek sedan försätter dem sova, sedan händer kanske samma sak igen efter flera min?
    Ni kan ju iaf testa, rapar dem så var det ju det.

Annars är jag alltid känslig när folk tittar på mina barn, speciellt min minsta. Då tror jag att dem kan bli lite rädda och drömma konstiga saker.. som att typ någon skickar dåliga vibbar till dem.
    Jag låter galen men har tänkt på det.. Tänk om det kan vara så. Hemskt!

• Aedea

Jag tror det är att de får plötsligt ont i magen. Min som gör det oxå ibland.

• vittra
    Tigrino skrev 2010-08-31 22:20:17 följande:
    Kan det börja så tidigt alltså? 
    Ingen aning, men skrik som låter som ren dödsångest låter iaf som det... särskilt om det inte hjälper med tröst heller.
  • Albertine79

Det låter lite tröstrikt att andra barn har detta också. Jag kände inte till nattskräck men har nu googlat och undrar om det inte är det som min lille kille lider av. Just att han är så konstig när man tar upp honom och det inte finns någon kontakt. Han vill inte bli tröstad utan bara skriker sitt "döda" skrik. Det låter liksom tomt.
    Men han kanske är för ung.

Jag tror inte heller på att mitt barn inte drömmer. Jag ser jättetydligt att han har olika drömmar.

• Penguine

Jag tror inte min dotter har nattskräck för henne kan man trösta. Tror det är mer som Birgitta L skrev, att det inte är någon där när hon vaknar. Tror jag lyckades avvärja ett anfall igårkväll, hörde att hon började böka ungefär vid den tiden hon brukar vakna (mellan 22-22.30), pratade då lite med henne och hon lugnade ner sig och somnade utan skrik.

Svar på tråden 3 månaders som vaknar med hemska skrik.