Min dotter, 5 mån, har gjort samma sak sen ett par månader. Det händer kanske någon gång varannan vecka. Det låter fruktansvärt och jag är övertygad om att hon inte är vaken. En gång var jag så yrvaken när det hände att jag plockade upp henne och då vaknade hon och stirrade på mig och såg jätterädd ut. Det är mycket bättre att låta henne vara när det händer, för det går över på ett par-tre sekunder. Dom gånger jag varit vaken när det hänt och sett henne har hon haft stängda ögon.
Jag har läst en barnläkare skriva i en barnläkartidning att små barn under 1 år inte drömmer men när jag ser hur mitt eget barn rör sig i sömnen har jag svårt att tro att det stämma. I andra böcker står det att man tror att till och med foster drömmer, det tycker jag verkar mer rimligt.
Min dotter skrattar högt i sömnen från att hon var två veckor (sant!, men jag trodde inte mina öron det upprepar sig ungefär en gång varannan vecka, någon annan kanske hört det också?). Ibland gnyr hon, ibland smackar hon.
I morse låg jag och tittade på henne när hon låg och rörde på läpparna i rytmiska rörelser med halvöppna ögon som rörde sig fram och tillbaka, tydlig REM-sömn. Att hon samtidigt rörde på läpparna som om hon jollrade fick det verkligen att se ut som att hon drömde...