• Lady Gogo

Hur får man äggvitan att bli hård (till oopsies)??

Bakade nyss fantastiskt goda men extremt platta "LCHF - oopsies". Jävlar i mig vad goda de är. Dessvärre lyckades jag inte få äggvitan att bli hård hur mycket jag än vispade, så allt blev jätterinnigt och mina oopsies blev inte alls sådär fluffiga och fina som dem ska bli. Hur ska jag göra? Antar att det var min rinniga äggvita som sabbade allt.

• Svar på tråden Hur får man äggvitan att bli hård (till oopsies)??
  • uniMog

Vad använde du för skål att vispa i?

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • BuoBä

Det får inte vara några fettrester i skålen, och absolut ingenting av gulan får smita med. Det tar en stund att vispa dem vita, maskinvisp rekommenderas.

Personligen skulle jag aldrig ens prova att göra det med handvisp, för då skulle jag ha kramp i 14 dagar sen.

• Adnil76

Tippar också på att lite av gulan kommit med. Då är det lögn att få det fluffigt...

• Bedan

Använd gärna rostfri bunke som ska vara riktigt ren och så elvisp, en nypa salt hjälper också till att få vitan styv. Sen vispar du tills vitan är så hård så du kan vända på bunken utan att den trillar ut.

• uniMog

Fett, för gamla ägg, äggula som slinker med, fel temperatur på äggvitan... allt är saker som kan försämra stabiliteten. Ofta är metallskålar bättre än plastmotsvarigheten. Lite ättiksprit i äggvitan kan göra den hårdare.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Lady Gogo

BuoBä - Jag använde elvisp förstås, fast jag fick nog lite kramp ändå.. stod och kämpa å böka i år och dagar kändes det som.

Men jo, lite av gulan slank nog ner. Men inte alls mycket! Jag använde en plastskål när jag vispade.

• PerG
    Lady Gogo skrev 2010-08-31 13:36:06 följande:
    BuoBä - Jag använde elvisp förstås, fast jag fick nog lite kramp ändå.. stod och kämpa å böka i år och dagar kändes det som.

Men jo, lite av gulan slank nog ner. Men inte alls mycket! Jag använde en plastskål när jag vispade.
    Lite är mycket... ;)
  • lightfish
    Lady Gogo skrev 2010-08-31 13:36:06 följande:

Räcker med en droppe så kan det vara kört!
  • Bedan

Jag brukar knäcka äggen och dela en och en i en liten skål och sen stjälpa över vitan i den stora skålen. Detta för att man inte ska kontaminera hela satsen ifall man råkar ha sönder gulan på ett ägg. Bara ett litet tips.

• Bedan
    Adnil76 skrev 2010-08-31 14:08:23 följande:
    Ursäkta en obildad... men vad är Oopsies egentligen?
    LCHF "bröd" gjort på ägg och philadelphiaost men inget mjöl. Alltså kolhydratfria (eller väldigt lite kolhydrater iallafall)
  • Adnil76
    Bedan skrev 2010-08-31 14:09:23 följande:
    LCHF "bröd" gjort på ägg och philadelphiaost men inget mjöl. Alltså kolhydratfria (eller väldigt lite kolhydrater iallafall)
    Tack! :)
Svar på tråden Hur får man äggvitan att bli hård (till oopsies)??