• Matillin

Rimligt att betala 20% av nypris för begagnad studentlitteratur?

Funderar på att köpa ett helt paket med böcker från en person som gått samma kurser på samma utbildning som jag förra året.
    Hon ger rabatt om man köper det som ett paket men summan blir då ändå bara 20% mindre än om jag skulle köpa all litteratur ny idag.
    Handlar alltså om 15 böcker ungefär.
    Vet inte hur mycket man brukar betala för gammal litteratur, vad tycker ni?
    Funderar på att skriva att jag i alla fall vill ha 30% rabatt på nypris när jag ändå köper alla böcker utav henne?
    I priset ingår också lite gamla tentor på 3 av kurserna jag ska ha.
    Det kanske man brukar ge pengar mycket pengar för?

• Svar på tråden Rimligt att betala 20% av nypris för begagnad studentlitteratur?
  • uniMog
    Jag skulle aldrig betala mer än 50% av nypriset för begagnade böcker. MEN... det är ju även en fråga om hur mycket pengar du sparar. Om du inte kan få  tag på dem billigare någon annanstans så sparar du ju ändå pengar om du köper dem med 20% rabatt.  Så egentligen var mitt inlägg meningslöst...
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Niiskuneiti

Det var inte nån särskilt bra rabatt, men eftersom böckerna är nya så tycker jag ändå det kan vara ett skäligt pris. Jag förmodar att de då är i riktigt bra skick också. Men visst kan du försöka pruta lite till.

Gamla tentor har jag aldrig köpt eller sålt.

• framsteg

Beror ju helt på skicket på böckerna. Men är det bara hon som haft dem, varit rädd om dem och inte strukit under jättemycket är det helt ok. Men visst, prova att pruta. Annars är väl tipset att jämföra andra som säljer begagnad kurslitteratur.

Ang gamla tentor. En del kurser så är det bara att hämta ut gamla tentor, på andra får man inte tag på några så det är väldigt olika. Jag har varit med om både att man bara gick till studentföreningen och kopierade till att det inte fanns några gamla tentor. Har nog aldrig hört någon som betalat för dem utan se dem som bonus i så fall. Typ "köp en dricka och få en bulle på köpet" inget som du räknar in i priset.

• Caysa

Då är rubriken fel ju
    Rimligt att betala 80% av nypriset för begagnad studentlitteratur?

Nope! Jag köper och säljer ofta begagnad litteratur och priset på extremt välskött stud.litteratur (läs i ny skick) brukar ligga på 65-70% av nypriset och är den bra skött, men lite sliten brukar det ligga på 50%

• Bedan

Gamla tentor får man köpa i receptionen, iallafall där jag pluggade.
    Jag kan nog tycka att 20 % är ok ifall skicket är bra, men pruta du ner det till 30 %! Som sagt var köper du ju alla böcker.

• Matillin

Nej det är ju också därför hon lagt rätt högt pris tror ja, för att det inte är lätt att få tag i litteraturen begagnat verkar det som
    Kanske dumt att pruta.
    Jag tjänar ändå 500 kr på att köpa böckerna av henne och kan kanske sälja dom vidare sen med 500:- förlust för mig nästa år?
    Får jag alla sålda då så har jag bara betalat 500:- för böcker som är värda 3000:- nypris.

• Matillin

Ja såklart, det ska stå 80% i trådstarten
    Jag läser en ky-utbildning och det finns nog troligtvis inte någon möjlighet här att studera på gamla tentor som jag vet att man gör på universitetet.
    Känns lite fånigt att pruta 200:- för att få 30% rabatt, men det är ju i och för sig nypriset på en hel bok.
    Kanske testar ändå

• Fidelis ad urnam

Jag köper inte begagnat och vet nog inte vad jag skulle kunna tänka mig betala, men om det bara skiljde 20% hade jag nog inte köpt dem.

När jag säljer mina tar jag 60% av mitt inköpspris.
    Jag är överpedantisk med min litteratur. Kladdar aldrig i böckerna, viker inga hundöron, knäcker sällan ryggen osv osv så de är i MYCKET gott skick. Folk som köper dem brukar bli paff över att de fortfarande doftar som om de vore nya trots att jag har använd dem frekvent under hela utbildningen.

• puss

men det här var oklart. rubikens betydels stämmer ju inte med det du skriver i texten. ska du betala 20% eller 80%?

det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Rimligt att betala 20% av nypris för begagnad studentlitteratur?