• filiz

Sätta upp tapet före eller efter taklist?

Min man och jag skall renovera upp en lägenhet. Vi är helt oense om hur man skall göra för ett fint resultat utan merarbete. Vi bråkar som bara den och skilsmässan hänger i luften. Jag vill göra enligt nr 1 och hoppas på att snyggt kunna skära av tapeten med hjälp av bredspackel och vass mattkniv. Har tapetserat förut och det har gått fint för att vara amatör. I värsta fall kan man trixa till det med en latexfog.
    Han vill göra enligt nr 2 vilket jag tycker är merarbete. Att ta in polacker som kompromiss vägrar han oxå.

Hur hade ni gjort?
    1 eller 2? 
    Tips för att skära tapet tas tacksamt emot :)

Det skall sättas upp taklister av trä, målas och en del fondtapeter skall upp.  
    Skall man:

1 -  sätta upp taklister
           måla tak och list i ett
           måla väggar 
           sätta upp tapet som skärs av med mattkniv, ev snygga till med latexfog

eller

2 - måla tak
          måla lister på golvet
          måla väggar
          sätta upp tapet
          och sist sätta upp taklister och ev snygga till med latexfog

• Svar på tråden Sätta upp tapet före eller efter taklist?
  • Anatha

Självklart ska det sista vara att sätta upp listerna du får det aldrig lika snygg på annat sätt. Din sambo har rätt.

• OrdinaryMe

måste tyvärr hålla med din sambo. det blir så mycket snyggare om du tapetserar innan du sätter upp taklisterna.

• La Lola

Jag är på sambons sida utan att tveka.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Fru KM

Helt klart nr 2, så gör vi just nu i hall o kök:)

• Cornellia

Om man kan leva med att det blir lite glapp mellan listen och tapeten, gör då som din sambo tycker (en list är inte rak, och man kan inte spika/limma hela.

Om man inte vill ha något mellanrum mellan listerna och så är det ditt sätt man bör göra.

Jag tycker inte att det är snyggt när det glappar, men det är juh mycket enklare.

• junior81

Nr 2 säger jag av erfarenhet (jobbar med det)

• Hanna01

Jag lär oxå säga nr 2.
    Har renoverat en hel del själv och finns möjligheten att sätta upp listerna sist så gör det! Resultatet blir mycket snyggare!

• filiz

Tack för alla svar!!

Nu blir jag förbryllad då en snickare sagt förslag nr 1 men jag låter min sambo få rätt ;)
    Visst förstår jag vitsen med att sätta upp taklister sist men är det inte jobbigare? 

Svar på tråden Sätta upp tapet före eller efter taklist?