säkerhetsdörr
Jag har fått erbjudande av min hyresvärd att installera en säkerhetsdörr till min lägenhet. Min hyra blir då 100 kr dyrare. Egentligen är det väl inte så mycket men är det värt det?
Vad hade ni gjort?
Jag har fått erbjudande av min hyresvärd att installera en säkerhetsdörr till min lägenhet. Min hyra blir då 100 kr dyrare. Egentligen är det väl inte så mycket men är det värt det?
Vad hade ni gjort?
Ett ex till mig var brandman. Han påstod att det tog mycket längre tid att ta sig in genom en säkerhetsdörr vid en brand jämfört med en vanlig dörr. Jag blev också erbjuden att byta min ytterdörr och han avrådde mig. Försäljaren påstod dock att "brandkåren tar sig in överallt om de måste", och de gör de säkert, men behöver som sagt andra verktyg, och fler minuter. Med andra ord- har du en uppenbar inbrottsrisk, så byt, men annars tror jag det är bättre att avstå.
Jag har en daloc S43 och det ångrar jag inte. Framför allt minskade ljudet från trapphuset. Daloc och brandkåren har tillsammans tagit fram en metod som gör att de kan forcera en dörr med sina verktyg, så den delen är jag inte orolig för utan det känns tryggt att veta att jag är skyddad om det brinner i trapphuset.
Vi skaffade säkerhetsdörr efter att några galningar som bråkat med en granne i trappuppgången brevid sparkade ett stort hål i våran dörr mitt i natten. Det tog bara några sekunder innan det var ett meterstort hål rakt in. Efter det kände vi oss inte trygga.
Men jag funderar också på det där med hur brandmännen ska kunna tas sig in fort...
Det finns jättebra information om säkerhetsdörrar på internet.