• delifi2

nån som kan förklara lån för mig

Jag är urkass på att förstå vad det här med lån.

Jag har en bostadsrätt värd ca 450 i runda slängar.

Lånade till den genom en kompis och har betalt av ca 13500.

Nu har jag blivit kreditvänlig på banken och tänkte ansöka om ett lån där men det jag inte fattar är topplån och bottenlån och amortering så här står det:

Bottenlån

Du kan välja 10– 50 år rak eller trappstegs amortering. Vid val av 50 år trappa kan den kombineras med 5 års amorteringsfrihet.

Topplån

Topplånets återbetalningstid är kortare än bottenlånets, normalt mellan 10-30 år rak amortering.

Vad menas då med rak eller trappstegsamortering?
    vad menas med att den kan kombineras med 5 års amorteringsfrihet?

Nån som är bra på att förklara för jag förstår inte så bra, vill inte ansöka förrens jag vet vad det betyder mer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-31 16:18
    Traditionellt bolån - med bottenlån och topplån

Har du ett begränsat lånebehov kanske det räcker med ett traditionellt bolån?

I vårt traditionella bolån är bottenlånet motsvarande 75 % av marknadsvärdet. Du kan välja mellan flera räntebindningstider, 3 månader, 1, 2, 3, 4, 5 eller 8 år. Kontantinsatsen är vanligtvis 10 % av köpeskillingen. Topplånet är det du behöver låna därutöver.

Har du ett större lånebehov kan vi istället erbjuda vårt Allt i ett-lån som är ett kombinerat botten-och topplån där du kan låna upp till 90 % av bostadens värde.

Det här stod oxå och jag förstd inte mycket av det, tyvärr
  • Svar på tråden nån som kan förklara lån för mig
  • Maria40

Botten eller topplån har att göra med lägenhetens värdering och därmed vilken säkerhet banken har. Bottenlån brukar ha bättre (lägre) ränta och lägre eller ingen amortering medan topplån är dyrare.

Boka tid hos banken och gå igenom alla dina frågor, då kan du också ställa följdfrågor och ni kan diskutera vilken typ av lån som skulle passa dig bäst.

• Butterscotch

Vid rak amortering återbetalar du samma belopp varje månad, och vid serie- eller trappstegsamortering ökar återbetalningsbeloppet över tiden.

Amorteringsfrihet är helt enkelt att du inte behöver börja återbetala lånen förrän efter x antal år.

Svar på tråden nån som kan förklara lån för mig