• Kira

När kan man testa för graviditet efter insemination?

Hej,

jag ska göra min första insemination imorgon 1.9. Tog ägglossningssprutan igår kl 20.30. Hur många dagar efter det kan man testa för graviditet? Räknar man 14 dagar från själva inseminationen, eller på något annat sätt?

Jag ska nämligen på en arbets/studieresa utomlands 15-17.9 och skulle gärna veta om det misslyckats medan jag fortfarande är hemma med älsklingen. Känns jobbigt att vara på resa med folk man inte står särskilt nära (de vet inte om att vi är ofrivilligt barnlösa) om man inte vet om ifall mensen kommer komma. Kan jag alltså testa innan, typ dag 12 eller nåt? Hoppas det inte är en jättedum fråga...

Tacksam för svar!

/Kira

• Svar på tråden När kan man testa för graviditet efter insemination?
  • hönsmormors dotter

Jag är verkligen ingen expert, men de brukar säga att man ska vänta 14 dagar efter inseminationen. Jag brukar i stället räkna dagarna som en normal menscykel (blir ungefär samma sak, men några dagar senare för mig). Någon gång har jag testat tidigare, men då känns det ju så osäkert också eftersom gravtesten kan visa fel om man testar för tidigt.

Men jag förstår att du vill testa innan du åker. Så gör det, tycker jag. Visar det negativt men är fel för att du testat för tidigt lär du ju inte bli besviken om mensen INTE kommer och du får testa igen. Och är det positivt så kan ni ju hinna fira tillsammans innan du åker!

Hoppas att det går bra och att du får ett efterlängtat plus!

• hönsmormors dotter

Fråga förresten när du är där i morgon. De kan säkert ge ett mycket bättre svar än  jag. De brukar ju vara väldigt förstående för alla ens "konstiga" funderingar och oro, tycker jag.

• Kira

Tack snälla för ditt snabba svar! Jag ska nog testa innan jag åker, det är ju som du säger att jag inte blir besviken OM jag trots allt är gravid Drömmer Du har också rätt i att det säkert är bäst att fråga personalen på Sophiahemmet, men jag har märkt att jag ofta är så omtumlad att jag helt glömmer bort vad jag vill säga och kommer på det först hemma...

• hönsmormors dotter

Det känner jag igen. Allting går ju så fort också. Första gången jag gjorde insemination tog både jag och min man ledigt från jobbet hela dagen. Så tog det ca 5 minuter. Kändes lite snopet nästan...

• Kira

Min fästman kan tyvärr inte vara med under själva inseminationen, så det är ju skönt att höra att det går fort! Gjorde det ont? Eller kunde du ha gått tillbaka till jobbet efteråt?

• hönsmormors dotter

Kändes knappt alls, som vilken gynundersökning som helst. Du kan gå tillbaka till jobbet direkt om du vill. Fast det kan ändå vara rätt skönt mentalt att ha lite tid på sig bara för att hoppas, tänka och be till eventuella makter man tror på. Känns i alla fall skönt om man slipper stressa efteråt (eller innan). Men fysiskt är det absolut inget som hindrar.

• Kira

Tack igen för ditt svar, vad skulle jag göra utan dig? Glad Jag ska göra inseminationen kl 11.45, innan klarar jag nog inte av att vara bland folk. (Hur ska jag kunna somna? Jättepirrigt!). Kl 13 borde jag vara i plugget men då hinner jag ju ha en timme för mig själv och känna efter om jag klarar av att gå tillbaka.

Nu ska jag nog ta ett avstressande bad! God natt!

• pållan

Lycka till Kira! Jag gjorde mina första inseminationer på Andrologmottagningen Sophiahemmet i torsdags och fredags. Själva i inseminationen tog bara några minuter, sedan fick jag ligga och vila och läsa veckotidningar en stund efteråt. Jag var supernervös innan, men det gick jättebra. Den första inseminationen gjorde lite ont, inte farligt, men det var lite obehagligt och kände ungefär som svag mensvärk resten av dagen. Andra inseminationen kändes knappt alls, tydligen kan det var så olika. Bra att du har lite tid för dig själv efteråt, men det går säkert hur fint som helst! Och vad spännande, jag hoppas att du plussar efter den här inseminationen!

• Kira

Tack Pållan för dina lyckönskningar! Nu är det gjort, bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. Hoppas vi plussar båda två!

Fästmannen skulle inte vara med under inseminationen, men ångrade sig på t-centralen hoppade av tåget och åkte åt andra hållet istället. Så han satt bredvid och höll mig i handen Hjärta Det gick verkligen jättefort och tur nog nästan smärtfritt. Och Åsa Rylander på fertilitetsmottagningen är verkligen en underbar doktor! Men jag kände ändå att jag behövde få vara hemma, så både gubben och jag struntade i våra förplikteleser och åkte hem istället.

• hönsmormors dotter

Inte för att det kanske har med saken att göra, men Åsa Rylander var den som lyckades göra vårt lilla underverk för två år sedan. Så henne gillar vi!
    Har dock inte haft henne nu när vi försöker med syskon.

Lycka till nu!!!

• drömmaromsmått

Jag gjorde min sista insemination den 27 januari, tog äl-sprutan kvällen den 25 januari och testade svagt positivt den 6 februari så 11 dagar blir det väl om man räknar med den 6;e februari =)
    Sen är det väl olika från person till person helt enkelt.

• Södertösen
    pållan skrev 2010-08-31 21:41:30 följande:
    Lycka till Kira! Jag gjorde mina första inseminationer på Andrologmottagningen Sophiahemmet i torsdags och fredags. Själva i inseminationen tog bara några minuter, sedan fick jag ligga och vila och läsa veckotidningar en stund efteråt. Jag var supernervös innan, men det gick jättebra. Den första inseminationen gjorde lite ont, inte farligt, men det var lite obehagligt och kände ungefär som svag mensvärk resten av dagen. Andra inseminationen kändes knappt alls, tydligen kan det var så olika. Bra att du har lite tid för dig själv efteråt, men det går säkert hur fint som helst! Och vad spännande, jag hoppas att du plussar efter den här inseminationen!
    Gör man alltid två insemineringar per cykel, eller kan man göra ännu fler för att öka chansen? Gjorde du ostimulerad eller med hormoner? Skiljer det sig åt i pris hos Andrologmottagningen? *nyfiken*

Håller tummarna för att det tar sig för er!
  • Kira
    hönsmormors dotter skrev 2010-09-01 20:43:23 följande:
    Inte för att det kanske har med saken att göra, men Åsa Rylander var den som lyckades göra vårt lilla underverk för två år sedan. Så henne gillar vi!
    Har dock inte haft henne nu när vi försöker med syskon.

Lycka till nu!!!
    Vad roligt att ni också gillar Åsa - hoppas hon gör ett underverk åt oss ocksåGlad

drömmaromsmått - jag frågade doktorn när man kan testa och hon sade att det är bäst att vänta till dag 14 för att vara helt säker, men att det kan fungera att testa lite tidigare också. Så det är väl som du säger, att det är individuellt.

Södertösen - i mitt fall gjordes bara en insemination, så det verkar vara olika på olika mottagningar
  • Kira
    Familjen Hager skrev 2010-09-05 00:13:32 följande:
    Testade positivt 10 dagar efter inseminationen. Hoppas allt går vägen för er!
    Tack! Jag hoppas också att det går vägen... Hur många inseminationer gjorde ni innan det lyckades?
  • Robbin

Har varit på Andrologmottagningen på Sofiahemmet. Förra inseminationen lyckades inte. Denna gång gör jag tre dagar. Hoppas hoppas. Lycka till alla.

• Minna 148

Hej jag har också gått igenom en insemination. Det var den 3 november som jag gjorde det. Har gått 21 dagar sen jag gjorde det. Har gjort testet men visar negativt Vet inte om jag ska vänta lite till har ju inte gått mer än 14 dagar. Jag fick en blödning som varade i tre dagar från den 12.de november. Sen efter blödning resten av veckan. Men det såg inte som mens heller inte lika tjockt. Bara tunt röd färg. Vet inte vad det kan vara.? Se nästa månad om mensen kommer om inte den kommer så gör jag ett nytt test.

Svar på tråden När kan man testa för graviditet efter insemination?