• Anonym (?)

Logistik lön/jobb

Är det värt att låna pengar (CSN) för att läsa logistik? Eller är det bara via kontakter som man skaffa jobb inom det?

Alltså är det ngn som jobbar som speditör, transportplanerare eller med logistik här? Är det bra lön? Arbetstid?

Jag vill gärna arbeta med sjö/flygtransport men ska jag satsa och läsa i 2 år(KY) och låna pengar?

• Svar på tråden Logistik lön/jobb
  • Anonym (logistiker)

Jobbar som logistikutvecklare på ett större företag i en mellanstor ort. Arbetar som projektledare med förtroendetid (är på jobbet 7-16 de flesta dagar, men kan justera om det behövs mer eller mindre tid på jobbet), har en lön på 26 000. Har jobbat ett år och har läst KY 2 år logistik

• Anonym (?)
    Anonym (logistiker) skrev 2010-09-02 15:11:52 följande:
    Jobbar som logistikutvecklare på ett större företag i en mellanstor ort. Arbetar som projektledare med förtroendetid (är på jobbet 7-16 de flesta dagar, men kan justera om det behövs mer eller mindre tid på jobbet), har en lön på 26 000. Har jobbat ett år och har läst KY 2 år logistik
    Vad kul!

Fick du jobb genom LIA? Hjälpte skolan med LIA?

Hur var utb.? Svår? Mycket matematik?

Vad man bör tänka dels med den typen av utb. och dels med jobb inom logistik?

Tack!
  • Matillin

Hej
    Jag har i höst börjat läsa på logistikprogrammet i Kista, affärslogistik.
    Där blir man inköpare/logistiker.
    Ingångslönerna för oss som nyexade ligger runt 25 000 kr men vissa har fått upp emot 30 000 i ingångslön efter avslutad utbildning.
    Sista kullen som gick ut hade 75% jobb på avslutningsdagen.
    Jag har ju precis börjat läsa det här men jag tycker att branchen verkar jätteintressant och den är ju väldigt bred.
    Jag har jobbat inom vården tidigare så min nya lön kommer ju ligga några tusen över den jag haft när jag är klar
    Det är bra löneutveckling inom branchen vad jag förstått och som logistikchef om man jobbar upp sig kan man tjäna runt 40-50 000 kr eller mer.

Vi läser nu företagsekonomi och kommer läsa internationell ekonomi senare, det är väl dom kurser som det ingår lite matematik i?
    Vilken utbildning är du intresserad av?

• Anonym (?)
    Matillin skrev 2010-09-18 14:06:01 följande:
    Hej
    Jag har i höst börjat läsa på logistikprogrammet i Kista, affärslogistik.
    Där blir man inköpare/logistiker.
    Ingångslönerna för oss som nyexade ligger runt 25 000 kr men vissa har fått upp emot 30 000 i ingångslön efter avslutad utbildning.
    Sista kullen som gick ut hade 75% jobb på avslutningsdagen.
    Jag har ju precis börjat läsa det här men jag tycker att branchen verkar jätteintressant och den är ju väldigt bred.
    Jag har jobbat inom vården tidigare så min nya lön kommer ju ligga några tusen över den jag haft när jag är klar
    Det är bra löneutveckling inom branchen vad jag förstått och som logistikchef om man jobbar upp sig kan man tjäna runt 40-50 000 kr eller mer.

Vi läser nu företagsekonomi och kommer läsa internationell ekonomi senare, det är väl dom kurser som det ingår lite matematik i?
    Vilken utbildning är du intresserad av?
    Jag har börjat med utb. men det är så mycket matematik. Vi läser nu matte, logistik grund och ekonomi.
  • Anonym (?)

Jag har inte ens skickade min studieförsäkran eftersom jag är rädd att inte klara av kurser och inte få låna pengar senare.

Funderar på o kolla om det finns plats kvar på den distans utbild. i Jönköping som ngn här på FL skrev om den. Jag kollade på deras hemsida o de har inte matte.

Sedan undrar om de siffror på 75 % osv. som har fått jobb, är de siffrorna från skolan? Vilket jobb fick de? Jag tycker att det är lite konstigt att på alla utbildningens hemsida står samma att alla eller nästa alla fick jobb men man ha inte ngn säker källan och som sagt man kan ha fått jobb som lagerarbete och för det behöver man inte läsa 2 år till logistiker.

• Matillin

Vi hade bara en matte prep kurs som inte var obligatorisk dom första 3 veckorna. Men då var matematik b ett krav att man skulle ha läst innan från skolans sida. Statistiken jag fått är ifrån skolan men den stämmer nog. Det har skiftat lite. Något år hade i stort sett 100% jobb vid examen medans året då ekonomiska krisen slog till var det 60%. Jag känner själv till flera som fått bra jobb direkt efter utbildningen. Nu är den i Sthlm och här finns ju mycket jobb inom branchen så jag tror inte att någon skulle börja jobba på lagret efteråt? Men visst, det kan ju hända? Man kan ju inte räkna med toppjobb direkt heller när man är ny men det gäller ju alla utbildningar. Man får jobba sig uppåt! Vi läser nu kommunikation, affärsengelska, IT och företagsekonomi. Logistikens grunder ska vi börja med v 44. Tror min utbildning kanske har en lite annorlunda inriktning mot din? Den heter affärslogistik och man kan även jobba som inköpare.

• Anonym (?)

Den är bara logistik.  Kraven var bara Matte A och nu använder vi en bok som är för matte C/D!Gråter

Har ni undervisning varje dag? Vad tycker du om utb. än så länge?

Jag tycker att det är för mycket just nu. Första veckan hade vi redovisning. Nästa veckan inlämning på 3 sidor och veckan efter tenta!

• Matillin
    Anonym (?) skrev 2010-09-19 22:00:33 följande:
    Den är bara logistik.  Kraven var bara Matte A och nu använder vi en bok som är för matte C/D!Gråter

Har ni undervisning varje dag? Vad tycker du om utb. än så länge?

Jag tycker att det är för mycket just nu. Första veckan hade vi redovisning. Nästa veckan inlämning på 3 sidor och veckan efter tenta!
    Hur går det för dig, fortfarande mycket i skolan?
    Vi har en del nu men helt hanterbart tycker jag trots att jag också har barn som tar rätt mycket tid.
    Men många i klassen tycker att det är för mycket.

Hur kan dom ha krav på matte a och sedan använda en bok för matte c/d?
    I vilken av kurserna använder ni sådan matematik?
  • Anonym (?)
    Matillin skrev 2010-09-29 10:48:03 följande:
    Hur går det för dig, fortfarande mycket i skolan?
    Vi har en del nu men helt hanterbart tycker jag trots att jag också har barn som tar rätt mycket tid.
    Men många i klassen tycker att det är för mycket.

Hur kan dom ha krav på matte a och sedan använda en bok för matte c/d?
    I vilken av kurserna använder ni sådan matematik?
    Hej, ja det är mycket. Jag har knappast sovit i helgen, orolig.

Vi skulle ha ekonomi tenta nu på fredag men vi fick en vecka till på oss. Alltså nästa fredag är den första tentan! Samtidigt idag har han (ekonomi lärare) dela oss i grupper och ett projekt inom projektledning börjat. Med redovisning v.44.

Skolan säger att den matte behövs för logistik!

Fundera fram och tillbaka om jag ska hoppa av utb.!
Svar på tråden Logistik lön/jobb