• Susanne70

Behandling mot för kort Mens cykel..

Finns det nån medicin förutom p piller mot att man har för kort mens cykel ..förr var den helt normal ..nu kommer mensen knappt en vecka efter äl...... så bli gravid är det ju inte ens fråga om här tyvär.

sanne

• Svar på tråden Behandling mot för kort Mens cykel..
  • Zebrano

Jag har också haft kort menscykel och fått mens ca 8-9 dagar efter äl. Jag har ätit B12 vitamin 100 mg/dag och nattljusolja dagligen i ca 3 månader och nu är jag faktiskt uppe på 10-12 dagar efter äl! Jag vet att många inte tror på naturläkemedel men det här har fått mig att tro. Det kan vara värt ett försök.

• Mumlan74

Jag har börjat gå hos en akupunktör bland annat för att få ordning på min menscykel som blivit lite kortare de senaste åren... Jag har fått örter som jag ska göra avkok på och dricka mrogon och kväll. Sen träffas vi och hon sätter nålar ungefär en gång i veckan just nu.
    Vet flera som fått ordning på sina menstruationer med hjälp av akupunktur, men jag tror att man ska satsa på traditionell kinesisk dito.

lycka till!

• greeneyes

Om man går på behandling på en klinik så finns det bra hjälp att få!

Först och främst så beror kort lutealfas, som det heter när man har kort tid mellan ägglossning och mens, ofta på en för dålig ägglossning. Då kan det hjälpa att äta Pergotime (hormoner). Men sedan är det också väldigt bra att ta ägglossningsspruta när man är på väg att ägglossa, då får ägglossningen en riktig skjuts så att säga!

Det funkade för mig, var andra pergotime-försöket som jag fick ägglossningsspruta, och blev gravid. Har nu en treåring hemma

(Jag började småblöda på dag sju eller åtta efter ägglossning, och blödde ordentligt kring dag 9 eller 10 i vanliga fall).

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Susanne70

Tack för tips och era svar... ja jag ska genast köpa lite vitaminer o ev. börja på akupunktur.. :)  har tok kort mellan  äl o till att mensen kommer förr var det ok men efter alla ivf..försök vi gjort e det inte ok mer... typ 5-7 dagar bara!

sanne

• Tvillingar11

Hej Susanne!
    Det finns definitivt hjälp att få. Själv har jag pco och stimulerar fram ägglossning med hjälp av sprutor. problemet var att jag varje gång fick mens 11 dagar efter ägglossning, även fast jag tog ägglossningsspruta. Nu denna gång har jag fått progesteronvagitorier och nu är jag på dag 12 efter ägglossning och ingen mens.

Det kan vara så att din kropp inte producerar tillräckligt med progesteron och det går att hjälpa. Eller att prog. sjunker ganska snart efter att du ägglossat vilket gör att livmodern inte är beredd på att ta emot ägget.

Sök hjälp hos en gynekolog så får du hjälp. Lycka till

• greeneyes
    Tvillingar11 skrev 2010-09-01 19:14:28 följande:
    Hej Susanne!
    Det finns definitivt hjälp att få. Själv har jag pco och stimulerar fram ägglossning med hjälp av sprutor. problemet var att jag varje gång fick mens 11 dagar efter ägglossning, även fast jag tog ägglossningsspruta. Nu denna gång har jag fått progesteronvagitorier och nu är jag på dag 12 efter ägglossning och ingen mens.

Det kan vara så att din kropp inte producerar tillräckligt med progesteron och det går att hjälpa. Eller att prog. sjunker ganska snart efter att du ägglossat vilket gör att livmodern inte är beredd på att ta emot ägget.

Sök hjälp hos en gynekolog så får du hjälp. Lycka till
    Men 11 dagar är ju inte så lite, jag plussade på dag 11, så då hinner ju ägget fästa. Det är om man har under 10 dagar som det brukar bli problem
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Tvillingar11
    greeneyes skrev 2010-09-03 11:59:48 följande:
    Men 11 dagar är ju inte så lite, jag plussade på dag 11, så då hinner ju ägget fästa. Det är om man har under 10 dagar som det brukar bli problem
    Jag har faktiskt inte så mycket koll på det utan det var vad min gyn sa
  • Mumlan74

hej hej! tänkte bara rapportera att två månader med akupunktur så är min menscykel nu 27 dagar lång i stället för 23.

• Susanne70

Mumlan, Det låter ju kanon ju :)
    Själv har jag börjat ta jättenattljusolja och b-12 vitaminer nu..tror baske mig det funkar ..och har inte lika ont längre vid mens trots min endometrios.. nu är det bara till o bli gravid då ..vilket ju inte har varit det lättaste..
    sanne

• Mumlan74

Susanne70: härligt att höra att det hjälper även mot menssmärtorna!

jag har också endometrios, som ju kan spöka när man vill bli gravid. akupunkturen hjälper mot det också.

den här månaden har vi dessutom lyckats förskjuta min ägglossning till dag 14 i stället för dag 12, vilket ger en bättre chans för äggen att hinna utvecklas.

kan vara värt att testa!

lycka till.

Svar på tråden Behandling mot för kort Mens cykel..