• Kristin28

Måste ditt barn ha galonkläder på dagis?

Vi har precis börjat inskolningen och jag trodde aldrig jag skulle känna mig så här förvirrad över vilka kläder man behöver köpa. Ang regnkläder frågade jag om det behövde vara galon. De svarade lite tvekande, något som håller vätan borta.

Hur är det på ert dagis måste barnen ha galon eller funkar skalkläderna?

Sen hur många set vinterkläder, stövlar mm man ska ha är ju en annan fråga, tips mottags gärna!

• Svar på tråden Måste ditt barn ha galonkläder på dagis?
  • lightfish

Alltså,  jag har köpt ett set med galon men det är ju helt upp till en själv. Fördelen med galon är ju att de brukar vara en aningens billigare (beror ju på vad man köper). På vår förskola väljer vi själva men rent generellt tycker jag att tradionella regnkläder är lättare att hålla ok. Och så har vi gummistövlar.

• cicci85

Skalkläderna funkar bra! Men vi har extra galonkläder och regnstövlar på förskolan, så man vet att det alltid finns. Vinterkläder har vi bara ett set, vattentätt så det blir aldrig blött igenom. Fast vi har alltid både jacka och overall, jacka när vi åker till dagis, affären och sånt. Overall när han ska leka ute.

• Cia o krabaten

Vet inte hur bra skalkläder håller vätan, men ofta leker de väldigt mycket i vatten på förskolan.
    Sitter i vattenpölar och springer igenom och häller med spadar och hinkar osv

Jag har ärvt många kläder så ofta har jag haft dubbletter i kanske inte varje storlek, men nästan så då har ett set galon/stövlar varit kvar på dagis och ett hemma, då slipper man släpa fram och tillbaka så mycket.
    Vinterkläder är lite annorlunda efetrsom de oftast sitte rpå barnet när man kommer eller går pga kylan.
    Har inte haft 2 uppsättningar vinterkläder på dagis, det har funkat bra iaf. 

2-3 set med innekläder kan vara bra. 

• LitenBlomma

Fy för svettig galon *ryser* Här har vi skalkläder, jacka och byxa till 2 åringen och overall, jacka och byxa till 1 åringen. Jag räknar med att hon behöver ett set extra eftersom hon är mer i marknivå och krälar Varsitt par gummistövlar. Ev kan man ha 2 par och ett av dem stå på dagis.

• MissLillan

Jag hade köpt galonbyxor iaf. Det kanske sitter i sandlådan i 2h. Då är ju det bra! Sen gummistövlar och en overall. Sen kanske nått mer. Men det känns som basplagg för utelek.

• Busbellan

Vi har inte ägt något galonställ på fera år, kör bara med skalkläder

Mamma till Nora, August och Ella
  • Pallas

Har valt bort funktionskläder av två skäl: 1) de är ofta inte bra för hälsa och miljö och 2) jag upplever dem inte som värda sitt pris. Vid mina förfrågningar bland ett 30-tal förskolepersonal så säger alla samma sak: "vattentäta kläder är aldrig vattentäta när det kommer till barn".

• Busbellan
    Pallas skrev 2010-08-31 22:59:23 följande:
    Har valt bort funktionskläder av två skäl: 1) de är ofta inte bra för hälsa och miljö och 2) jag upplever dem inte som värda sitt pris. Vid mina förfrågningar bland ett 30-tal förskolepersonal så säger alla samma sak: "vattentäta kläder är aldrig vattentäta när det kommer till barn".
    och jag har själv jobbat inom förskolan och tycker absolut inte så. Bra vattentäta skalkläder slår galonkläder med hästlängder
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Anne69

Personligen är jag mkt tveksam till galonkläder och föredrar funktionsmaterial som är vattentätt men andas. MEN på vår förskola vill de ha galon. Så det fick de.....också. Ungarna har galonbyxorna på nästan jämnt och dessutom gummistövlar - HU! Nu när det är relativt torrt ute drar jag dock på dem funktionsöverdragsbyxor istället på morgonen, så slipper de galonisarna ett tag iallafall. Jag har nu också krupit till korset o köpt fodrade gummistövlar, för jag inser att det är det som kommer funka bäst rätt länge innan det blir kallt på riktigt. Så: galon på förskolan, funktionsmaterial på fritiden.

Svar på tråden Måste ditt barn ha galonkläder på dagis?