• Ellensmammaa

Hjälp, min dotter rullar över på mage i sömnen!

Min dotter är 4½ månad nu. Senaste veckan har hon börjat rulla över på mage i sömnen, men varje gång jag har vaknat har jag rättat till henne så hon får ligga på rygg igen, men då rullar hon oftast över på mage igen. I natt satt jag uppe hela natten och vaktade henne, jag är livrädd att hon ska få ner huvudet i tyget och sluta andas! Hon kan rulla över från rygg till mage, men ej från mage till rygg. Vad ska jag göra? Är det farligt när hon är så pass gammal? Hon kan ligga på mage och ha huvudet högt så det kan hon ju lyfta... Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hjälp, min dotter rullar över på mage i sömnen!
  • Selfish Geene

lägg två ihoprullade handdukar under madrassen på vardera sida om henne i sängen, då kan hon inte rulla över så lätt

• TvåTrollungar

Ingen fara när barnen kan vänta sig själva och hålla upp huvudet. SKillnad om man lägger en pytte bibis på magen som inte röra sig ur fläcken och ens lyfta huvudet.

• Mälaröbo

Till mig sa de att när de rullar över själva ska man inte störa dem utan låta dem hitta sin egen sovställning. Hon är ju ingen pyttebebis längre.

• mami75

Min dotter gjorde likadant, hon sover bara på mage. Jag har tagit bort kudden och det funkar bra.

• Saian

Min dotter är exakt likadan. Hon kan bara vända sig från rygg till mage. I början så nojade jag ganska mycket över det o vände tillbaka henne på rygg. Efter flera kvällar på det viset så kom jag o min sambo fram till att om hon bara ligger på madrassen o alltså inte har en kudde att köra ner huvudet i så kan ju egentligen ingenting hända. Hon kan lyfta o vrida på huvudet utan problem. Men hon är å andra sidan lite äldre än din tjej, sex månader.

Om du är jätteorolig men ändå inte vill störa din dotters sömn så kanske andningslarm skulle kunna vara nåt? 

• Cia o krabaten

BVC sa till mig att om de kan rulla över så själva så är det ok att de gör det.
    Min grabb har sedan han kunde rullat över på mage och sover alltid bättre så. 

• MrsEnglund

Min gosse började vända sig på mage vid 3 månaders ålder och har sedan dess börjat sova MYCKET bättre. Vi tog bort kudden och eftersom han själv vände huvudet från sida till sida är det inget att oroa sig för.

Fast det klart, första nätterna låg jag och lyssnade på andetagen, men det måste man kunna släppa. Inte kan man sitta och glo på en sovande bebis hela nätterna =)

Han är 5 månader nu och kan fortfarande inte ta sig från mage till sida eller rygg.

• Längtans Stina
    Cia o krabaten skrev 2010-08-31 20:48:02 följande:
    BVC sa till mig att om de kan rulla över så själva så är det ok att de gör det.
    Min grabb har sedan han kunde rullat över på mage och sover alltid bättre.
    Jag fick höra det samma.
  • Ellensmammaa

Jag har kudde under täcket, hon ligger alltså direkt på täcket. Hon har endast en liten filt. Har kikat lite på andningslarm, nackdelen är ju att de är så dyra, fast helt klart värt att köpa så kanske man slipper oroa sig. Ska jag ta bort både täcke och kudde så hon ligger direkt på madrassen? Är rädd att det kanske är lite hårt...?

• saxon

Köp ett andningslarm och låt henne sova på magen istället. Det hade jag gjort.

• Ceka86
    Ellensmammaa skrev 2010-08-31 20:20:19 följande:
    Min dotter är 4½ månad nu. Senaste veckan har hon börjat rulla över på mage i sömnen, men varje gång jag har vaknat har jag rättat till henne så hon får ligga på rygg igen, men då rullar hon oftast över på mage igen. I natt satt jag uppe hela natten och vaktade henne, jag är livrädd att hon ska få ner huvudet i tyget och sluta andas! Hon kan rulla över från rygg till mage, men ej från mage till rygg. Vad ska jag göra? Är det farligt när hon är så pass gammal? Hon kan ligga på mage och ha huvudet högt så det kan hon ju lyfta... Tacksam för svar.
    min båda barn sov på magen ända sedan de föddes... de sov bättre så än på ryggen... o de har kunnat vända huvudet utan problem har titta o observerat det... hon har oxå en kudde under huvud... inga problem alls
  • Anatha
    Ellensmammaa skrev 2010-08-31 21:25:58 följande:
    Jag har kudde under täcket, hon ligger alltså direkt på täcket. Hon har endast en liten filt. Har kikat lite på andningslarm, nackdelen är ju att de är så dyra, fast helt klart värt att köpa så kanske man slipper oroa sig. Ska jag ta bort både täcke och kudde så hon ligger direkt på madrassen? Är rädd att det kanske är lite hårt...?
    Ta bort täcket under henne och köp en bättre madrass om den är för hård. Jag har kört kudde hela tiden fast dottern låg på mage och inte kunde vända sig själv till rygg. Hon vände sig ofta och var hon missnöjd så sa hon till hon kunde ju både lyfta huvudet och ta sig till sidläge själv. Nu är hon snart sju månader och far runt som en projektil i sängen och man hittar henne i alla möjliga positioner. Är du orolig så ta bort även kudden.
Svar på tråden Hjälp, min dotter rullar över på mage i sömnen!