Ammning och kaffe
Törs man dricka kaffe närman ammar eller bör man låta bli? Tänkte omd et är dax att börja med avvänjning nu
Törs man dricka kaffe närman ammar eller bör man låta bli? Tänkte omd et är dax att börja med avvänjning nu
Min dotter reagerade inte på kaffe när jag drack det. Som tur var. Så mitt råd är att du provar dig fram. Förhoppningsvis får du inte en bebis med känslig mage.
Tänkte mest på koffeinet så man inte få en speedad bäbis
Jag dricker en hel del kaffe. Det funkar fint hemma där jag gör lite svagare variant av snabbkaffe. Däremot har jag märkt en viss skillnad och orolighet hos lilltjejen när jag har haft fikastunder ute och tagit latte som är starkare. Hon verkar ha svårare att varva ner på kvällen. Jag brukar därför be om en svag latte när jag är ute och fikar, en som är gjord på enkel espresso istället för dubbel. Det verkar funka bättre på henne. SKulle ha svårt att sluta helt- även om jag köpt hem koffeinfri kaffe också som jag dricker när suget drar iväg...
Jag köpte också koffeinfritt Nescafé och tyckte det var kanongott, vår son hade ont i magen de första tre månaderna så jag vågade inte chansa, men nu dricker jag vanligt kaffe (han är 4½) och ammar fortfarande. Drack däremot inte en droppe när jag var gravid, hade helt enkelt inget sug...
Jag dricker ca 3-4 koppar svart kaffe om dagen, den sista på kvällen och min dotter reagerar inte alls. Hon är två månader och sover numera hela nätterna. Så jag tror inte att du behöver börja "avgiftning". Prova först om bebisen reagerar. Lycka till!
olika för olika barn, har hört att de ev kan bli stimmigare på nätterna efte rmycket kaffe, men lite kaffe på morgonen skadar nog inte, inget BM avråder iaf
Det finns jättegott koffeinfritt kaffe! Har köpt kaffebönor som jag maler själv som är koffeinfria (fråga inte hur det funkar, jag fattar inte hur de kan vara det). Gott!
De jag pratat med säger att de inte dricker kaffe när de ammar då koffeinet går ut i mjölken. Men det har kanske med mängd att göra med? Man kanske inte bör dricka hela dagarna.
Du kanske bör prova någon gång innan du gör det till en vana?
Hittade detta ang koffein och amning:
koffein - Passerar över i bröstmjölk. Barndosen uppskattas till högst 34,3% av moderns viktjusterade dygnsdos (156). Farmakologiska effekter (CNS- och hjärtstimulering) kan uppstå, speciellt hos nyfödda och prematurer med lägre metabolisk kapacitet. Koffeindosen bör därför vara så låg som möjligt (157).
Källa:http: //www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDoc
Jag märkte att jag fick en rätt så speedad baby frampå kvällen, och avstod därför kaffe efter kl 20.