• greeneyes

hur lång väntetid IVF Stockholm?

Hej!

Jag tänkte höra hur lång väntetid det är i Sthlms län för att få IVF om man inte vill gå privat och betala en massa pengar?

Vi har inte planerat syskon på kanske tre år, men skulle det funka att ställa sig i kön och sen skjuta på det så man har en plats till när man väl vill bli gravid? Lite krångligt att förklara, men förstår ni vad jag menar? Eller får man bara en chans när det är ens tur, och vill man vänta så får man ställa sig sist i kön igen?

Usch, det är så krångligt, jag är jättetacksam för alla svar!

• Svar på tråden hur lång väntetid IVF Stockholm?
  • pållan

Det är 1,5 till 2 års väntetid till IVF genom Landstinget. För att få remiss till IVF genom landstingen får ni inte ha några gemensamma barn sedan tidigare, ni måste ha försökt bli gravida i minst ett år och ni måste först genomgå en fertilitetutredning. Men om ni har ett eller flera gemensamma barn sedan tidigare kan ni tyvärr inte få IVF betalt av landstinget, utan måste själva betala ev. behandling. 

• greeneyes
    pållan skrev 2010-08-31 22:51:04 följande:
    Det är 1,5 till 2 års väntetid till IVF genom Landstinget. För att få remiss till IVF genom landstingen får ni inte ha några gemensamma barn sedan tidigare, ni måste ha försökt bli gravida i minst ett år och ni måste först genomgå en fertilitetutredning. Men om ni har ett eller flera gemensamma barn sedan tidigare kan ni tyvärr inte få IVF betalt av landstinget, utan måste själva betala ev. behandling. 
    Tack för svaret. Det är inte vårt gemensamma barn, så vi har rätt till det som tur är En fertilitetsutredning är gjord sedan tidigare, men ska väl förnyas, och pga bla kronisk äggledarinflammation under längre tid för ett par år sedan så lär IVF vara nödvändigt tyvärr.
  • greeneyes

Tydligen ska IVF börja innefattas av vårdgarantin, så i praktiken ska man få hjälp med behandling inom 90 dagar, enligt vårdgarantikansliet (?). Jag ringde själv dit och frågade, och de håller också på att pratar om avtal med vissa kliniker för att få skicka folk dit om det är för lång kö. Så det låte rju toppen!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • pållan

Men gud vilka goda nyheter! Hoppas verkligen att det blir så!

• greeneyes

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Fragor--synpunkter/Vardgaranti/Vardgarantikansliet/

Jag ringde och pratade med dem, och hon rådde alla som väntar som fått vänta längre än 90 dagar att göra en anmälan till dem, för ju fler som är i behov, desto troligare att det verkligen blir så som jag förstod det. Eller om det redan nu var så, men att de höll på att utreda behovet av det. Så till alla som väntat mer än 90 dagar: RING vårdgarantikansliet!

• Tvillingar11

Hallå!

tack för tipset! Ringde också vårdgarantikansliet och hon skrev upp oss och tyckte att det var konstigt att vi inte ens fått någon bekräftelse att dem mottagit vår remiss. Så det kommer ta kortare tid nu Är jätteglad, för jag trodde att vi skulle behöva vänta till vintern 2011, men nu är det "andra tider" sa kvinnan på kansliet.

vad hände härnäst? Någon som vet? Kommer vi få brev hem?

• greeneyes
    Tvillingar11 skrev 2010-09-03 14:46:52 följande:
    Hallå!

tack för tipset! Ringde också vårdgarantikansliet och hon skrev upp oss och tyckte att det var konstigt att vi inte ens fått någon bekräftelse att dem mottagit vår remiss. Så det kommer ta kortare tid nu Är jätteglad, för jag trodde att vi skulle behöva vänta till vintern 2011, men nu är det "andra tider" sa kvinnan på kansliet.

vad hände härnäst? Någon som vet? Kommer vi få brev hem?
    Åh, grattis! Gud så underbart!!! Ring o tjata lite på dem med jämna mellanrum så ska du se!

..och glöm inte sprida detta så folk får reda på det!!
  • Tvillingar11
    greeneyes skrev 2010-09-04 09:29:45 följande:
    Åh, grattis! Gud så underbart!!! Ring o tjata lite på dem med jämna mellanrum så ska du se!

..och glöm inte sprida detta så folk får reda på det!!
    Ja, det ska jag göra. Tänkte ringa igen nästa vecka om jag ej hört något. Men det märkliga är att min remiss skickades i slutet på juli, början på augusti men jag har inte fått det bekräftat. Inget brev hem! Vad kan det bero på? Sen förstår jag inte hur de ska göra plats, när dem vanligtvis säger att det är 1,5 års väntetid?
  • greeneyes

Hm, ja det verkar ju konstigt angående remissen. Bra att kolla upp!

Som jag förstod det så håller väl landstinget på att framförhandlar avtal med privatkliniker, tex Linné i Uppsala, att man ska ha rätt att bli skickad dit också, men inte betala mer själv. Det var vad hon förklarade för mig när jag ringde i alla fall, och det skulle ju vara toppen!

• Tvillingar11
    greeneyes skrev 2010-09-04 14:41:36 följande:

Hm, ja det verkar ju konstigt angående remissen. Bra att kolla upp!

Som jag förstod det så håller väl landstinget på att framförhandlar avtal med privatkliniker, tex Linné i Uppsala, att man ska ha rätt att bli skickad dit också, men inte betala mer själv. Det var vad hon förklarade för mig när jag ringde i alla fall, och det skulle ju vara toppen!

Ja, verkligen! Det håller vi tummarna för. Dock så kommer jag ringa med jämna mellanrum för att höra om det hänt ngt. Ska kolla upp ang. remissen också. Förhoppningsvis händer det något snart så slipper vi köa i 1,5 år.
  • Vickan I

FC som är en privatklinik tar också emot en massa par  från landstinget nu .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kira

Förstår jag rätt att IVF omfattas av vårdgarantin nu??? Vi har varit inskrivna i kön till IVF på KS i Huddinge sedan januari - det står i brevet vi fick att kötiden är 1,5 år. Kan man alltså ringa o klaga o snabba på processen (vore fantastiskt!), eller har jag missförstått?

• Tvillingar11
    Kira skrev 2010-09-04 19:17:15 följande:
    Förstår jag rätt att IVF omfattas av vårdgarantin nu??? Vi har varit inskrivna i kön till IVF på KS i Huddinge sedan januari - det står i brevet vi fick att kötiden är 1,5 år. Kan man alltså ringa o klaga o snabba på processen (vore fantastiskt!), eller har jag missförstått?
    Det är så jag har uppfattat det och även vad kvinnan sa på vårdgarantikansliet. Hur lång tid tog det från att remissen blev skickad tills ni fick papper/bekräftelse hem?
    Vår remiss skickades i juli/augusti och fortfarande inget papper hemskickat....
  • Kira

Tack för ditt svar, Pomperipossa09! Vår remiss skickades i januari och kom väl på posten någongång i mars kanske - men då stod det att vi är inskrivna fr.o.m. januari så vi hade redan köat några månader utan att veta om det.

• greeneyes
    Kira skrev 2010-09-04 19:17:15 följande:
    Ja, det stämmer! Ring Vårdgarantikansliet och prata med dem så får du hjälp! Lycka till!
  • Tvillingar11
    Kira skrev 2010-09-04 22:47:24 följande:
    Tack för ditt svar, Pomperipossa09! Vår remiss skickades i januari och kom väl på posten någongång i mars kanske - men då stod det att vi är inskrivna fr.o.m. januari så vi hade redan köat några månader utan att veta om det.
    Då kanske vårt brev kommer i oktober om man räknar två månader från att det skickades. jag tycker att du ska ringa och höra med dem. Jag pratade med en kvinna på vårdkansliet och hon var väldigt trevlig och det lät som att det skulle ordna sig och att vi skulle få hjälp tidigare
Svar på tråden hur lång väntetid IVF Stockholm?