• Korp

Bristningar & viktnedgång

Någon som vet hur huden kan reagera vid en viktnedgång ifall man har bristningar mitt på på magen vid navelområdet? Har hört att huden runt en bristning inte är elastisk längre då huden spruckit och att risken finns att huden runt bristningarna kan bli hängigt och "rynkigt" ifall man går ner i vikt.

Stämmer detta, är det helt individuellt eller är det bara en risk ifall man går ner för fort ? Eller beror det kanske på hur mycket man gå ner, dvs om man går ner 5 kg blir det ingen skillnad och om man går ner 20 kg så kan huden runt bristningarna bli "pösig" trots att det har gått långsamt?

• Svar på tråden Bristningar & viktnedgång
  • MrsElvisPresley

Alltså, jag vet inte riktigt hur det funkar för alla andra, men för mig är det så här...

Jag gick upp 10 kg under graviditeten, började få en massa bristningar i vecka 35-36. Hela magen full som synd är! Rynkar på näsan
    Jag antar att eftersom man får bristningar och huden liksom är "sprucken", så kan inte det "spruckna" försvinna, och man får ju nästan som lite "extrahud" där bristningarna är.
    På mig har iaf magen blivit hängigare, eftersom jag fick så pass många bristningar, både under graviditeten, och efter.
    Gick dock ner mina 10 kilon under de två första veckorna min son var ute ur magen.

Men har du många bristningar, eller är det bara några stycken?
    Har du några få tror jag inte det kommer va nåt problem med utseende efter förlossning sen, har du många, som jag har (tyvärr, tyvärr, tyvärr...) så blir huden runt naveln lite rynkig och hängig.

• Korp

Jag har väl en 4-6 stycken på varsin sida om naveln, dock är bara 2 av de långa och bredare medans resten är små och korta. Får hoppas på det bästa alltså! Tack för att du delade med dig av din historia :)

Svar på tråden Bristningar & viktnedgång