• millchan

5 månader och lyfter inte huvudet!

Vi har en dotter som är 5 mån och 10 dagar och hon lyfter inte på sitt huvud när hon ligger på golvet på filt.
    Hon lyfter bara just så att hon kan vända huvudet från sida till sida!
    Hon tycker inte om att ligga på golvet på mage, hon bara skriker så fort vi lägger ner henne!
    Hon rullar inte över varken från rygg till mage eller tvärtom.
    Helst vill hon bara sitta i famnen och bli ompyslad hela tiden!
    Annars är hon en pigg och mestadels glad tjej som äter massor, går upp i vikt som hon ska och växer som hon ska!

Finns det andra som har likadant eller är vi ensamma om det?

• Svar på tråden 5 månader och lyfter inte huvudet!
  • puzzlet

Är det bara när hon ligger på mage som inte lyfter på huvudet?? Är hon stabil annars??

• GullpuckotMe

vad säger bvc om det?

• Kazeer

Min äldste fullkomligt hatade att ligga på mage, när han var liten. Han blev helt vansinnigt ilsken. Det var först när han blev 8-9 månader och började kunna ta sig fram liggandes på mage, som han tyckte att det var okej. Han var lite över sex månader, när han vände sig från mage till rygg (åt andra hållet minns jag inte). Lyfta på huvudet, när han låg på mage, gjorde han några gånger, när han var kanske 2-3 månader, sedan gjorde han det väldigt, väldigt sällan därefter. Men han är en helt "normal" 3,5-åring idag.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • tjoohalia

min lilla son blir 5månader den 7e. han lyfter inte heller på huvudet när han ligger på mage.
    han är inte helt stadig i nacken när jag bär honom eller har honom sittandes.
    har varit hos läkaren (pga annat) och hon sa att dom kollar det på 6månaderskontrollen
    och beslutar då om det krävs extra läkarbesök eller remiss till sjukgymnasten. däremot trodde hon, som jag,
    att det beror på att han har stort huvud. innan gick han inte upp så bra i vikt (mjölkallergiker) och var lite tunn
    till sitt stora huvud, det är inte förräns nu kroppen börjar komma igen så vi hoppas på att det ska gå bättre och bättre med nacken. det konstiga är att han sen 3månaders ålder rullar runt (rygg till mage) fast han inte kan lyfta på huvudet.

hans storebror avskydde att ligga på mage. han var också stor och hade stort huvud. men han var helt stabil i nacken när man bar honom nästan från födseln. men han skrek så fort han hamnade på mage.

• millchan

puzzlet skrev 2010-09-01 01:49:34 följande:
    Är det bara när hon ligger på mage som inte lyfter på huvudet?? Är hon stabil annars??
    När hon ligger på bröstet på oss när vi sitter i soffan så lyfter hon upp huvudet och kollar runt!
    När hon sitter i famnen så håller hon huvudet rätt så stadigt men ibland vinglar det i väg!
    Hon sitter en del i sin bumbo och där tycker jag hon håller sitt huvud bra och kollar omkring, har i dag köpt ett bord till bumbon så nu får hon leka lite med sina leksaker!
    Matar henne i bumbon åxå vilket går bra!
    GullpuckotMe skrev 2010-09-01 01:53:28 följande:
    vad säger bvc om det?
    Bvc har bara frågat vad hon kan och vi har berättat att hon inte rullar och lyfter på huvudet men hon sa inte så mycket mer än vi måste hålla koll på henna så att hon utvecklas!
    Kazeer skrev 2010-09-01 07:50:53 följande:
    Min äldste fullkomligt hatade att ligga på mage, när han var liten. Han blev helt vansinnigt ilsken. Det var först när han blev 8-9 månader och började kunna ta sig fram liggandes på mage, som han tyckte att det var okej. Han var lite över sex månader, när han vände sig från mage till rygg (åt andra hållet minns jag inte). Lyfta på huvudet, när han låg på mage, gjorde han några gånger, när han var kanske 2-3 månader, sedan gjorde han det väldigt, väldigt sällan därefter. Men han är en helt "normal" 3,5-åring idag.
    Skönt att höra att det finns andra som har haft det som vi!
  • puzzlet

Ok, ja alla utvecklas väl olika. Vår dotter som är fem månader sitter själv och krälar i cirklarGlad Men hon var lite sen med att "prata". en del är tidiga med vissa saker och senare med andra. Men man får nog hålla ett litet öga.

Det ordnar sig säkert!

• millchan
    puzzlet skrev 2010-09-01 17:53:29 följande:
    Ok, ja alla utvecklas väl olika. Vår dotter som är fem månader sitter själv och krälar i cirklarGlad Men hon var lite sen med att "prata". en del är tidiga med vissa saker och senare med andra. Men man får nog hålla ett litet öga.

Det ordnar sig säkert!
    Ja, Yuna bubblar gör hon så hon kanske är snabbare på det!
  • millchan

Är det fler som har bebisar som nosar på golvet istället för att lyfta upp huvudet och kolla runt?
    Hon sträcker ju inte efter saker heller!
    21/9 blir hon 6 månader och då ska vi till bvc, under besöket så kommer det vara läkar koll åxå och vad jag vet av erfarenhet så bör 6 månader barn kunna slå ihop 2 klossar!
    Hur ska hon hinna lära sig det på 2 veckor???

• puzzlet
    millchan skrev 2010-09-02 00:45:56 följande:
    Är det fler som har bebisar som nosar på golvet istället för att lyfta upp huvudet och kolla runt?
    Hon sträcker ju inte efter saker heller!
    21/9 blir hon 6 månader och då ska vi till bvc, under besöket så kommer det vara läkar koll åxå och vad jag vet av erfarenhet så bör 6 månader barn kunna slå ihop 2 klossar!
    Hur ska hon hinna lära sig det på 2 veckor???
    Griper hon saker med händerna då?
  • millchan
    puzzlet skrev 2010-09-02 00:48:02 följande:
    Griper hon saker med händerna då?
    Nej vi får sätta grejer i hennes händer och i bland åker dom i munnen och ibland släpper hon dom bara!
    Hon brukar ta handuken som vi har på axeln i munnen när hon ska rapa men annars har hon inte börja gripa tag i grejer!
Svar på tråden 5 månader och lyfter inte huvudet!