• snysop

Tips om vart man hittar stora smarta fällbord/klaffbord? Som Bruno Mathssons Mi901??

Skall äntligen renovera "matsalen" och är på jakt efter ett SMART matsalsbord. Har hittat detta: www.ptv.se/jan05/nytt/fallbord.html som kan bli 280 cm långt, men det enda felet är priset... Det bordet är iofs en investering för t.o.m beg. sådana bord går på runt 12-15000 kr...

Krav/önskemål:

* Skall vara normalstort i standardläge, dvs runt 120-150 långt.
    * Skall kunna bli över 2 meter långt, helst runt 2,5 m och helst utan iläggskivor.

Nån som har tips? Har kollat på Ikea, men hittar inget som jag vill ha där...

• Svar på tråden Tips om vart man hittar stora smarta fällbord/klaffbord? Som Bruno Mathssons Mi901??
  • Helena S

Kolla i Danmark.... mina föräldrar köpte designerbord och stolar i en affär utanför köpenhamn (kommer inte ihåg namnet tyvärr, tror dom har internetaffär också). Affären körde sakerna till Gbg för dom! Kostade totalt mindre än det skulle ha gjort i Sverige....

• appelsinen

Hej.. svarar här i stället för Bugabootråden ) Hoppas allt är bra med dig!

Om det inte måste vara Bruna Mattsson orginal så skulle jag kolla med en möbelsnickare vad de skulle ta för att göra bordet. Man får ju betala rätt så mycket för märket annars!!

En idé i alla fall! Skall fundera om jag kommer på några andra ideér.

Håller själv på och kollar inredning. Min kille har fått jobb i Göteborg nu så vi kikar lite på lägenhet. Skall bli spännande att flytta!

Kram!

• snart tre

Åh, sånt här gillar jag och Bruno är nice, fast det är dyrt som sagt var. Och det måste vara ett slagbord alltså? Har inte sett något sådant som liknar ditt favvobord i butikerna - de flesta är ju bord som man har en tilläggsskiva till. Men jag säger också som Helena - danskarna är fenomenala på att göra schysta saker till betydligt bättre priser än här. En kollega till mig köpte supersnyggt designerbord med sex stolar till när de var i Danmark - de såldes på ett vanligt varuhus (vart vet jag dock inte). Det är tydligen vanligt att sånt säljs lite överallt där. Men det klart då ska ni bege er dit också (om du inte kan nosa upp något på nätet) och med tanke på ditt välsignade tillstånd är det kanske inte så smart just nu eller under den närmaste tiden.

Har du kollat alla begagnat (Blocket etc)- och auktionssajter (QXL, Tradera och EBay)? Där kan man göra verkligen fynd och ibland kan man ha tur, annars kan du ju lägga ut en köpes-annons med en förfrågan om ett sådant bord till ett visst pris och se om någon nappar. Har du sett den nya sajten förresten www.finagatan.se?

Ett annat ställe är Metropol (i Stockholm tyvärr) som är en Internetauktionsfirma (www.metropol.se) - där kan man verkligen fynda. Kanske kan du hitta något och få det nedkört?

Ett sista alternativ är att kontakta ett snickeri och ta med en ritning på vad du vill ha och låta dem snickra det. Blir säkert billigare och då kan du få det precis som du vill!

• blingbling

jag har ett fint gammalt slagbord som är auktionsynd, det som är synd, och ganska vanligt, är att om man har en skiva utfälld så att bordet har plats för två på varje långsida är att man inte kan skjuta in alla fyra stolarna under bordet, för det är en pinne längst ner i vägen på "mittendelen", så om du kollar på andra alternativ, försök att hitta ett alt där man kan skjuta in alla stolar under bordet... (är båda klaffarna utfällda så gör det ju inte lika mkt men det är ju inte alltid det får plats....)

Alternativ, köp och sälj lite aktier och bränn senda pengarna på drömbordet ;)

• appelsinen

Hej,

Svårt att hitta klaffbord. Får det vara Faner? Här är några till hyfsat pris som har inläggsskivan förvarad i bordet så att du inte behöver ha den ståendes på annan plats:

www.boconcept.com/Default.aspx

www.bolia.com/retail/new_product.asp&categoryname=Dining%20tables&product_id=301000000&Fabriccolor=1304&front=True&Expand=$3$$1$&ISOLanguage=SWE

www.bolia.com/retail/new_product.asp&categoryname=Dining%20tables&product_id=301600000&Fabriccolor=1304&front=True&Expand=$3$$1$&ISOLanguage=SWE

www.bolia.com/retail/new_product.asp&categoryname=Dining%20tables&product_id=300200000&Fabriccolor=0&variant1=Ekfaner&variant2=Ekfaner&variant_id=300268010&Expand=$3$$1$&ISOLanguage=SWE

Kolla även här (mandel matgrupp tycker jag är jättefin): www.asko-mobler.se
    www.folkhemmet.com

IKEA hade tidigare (vet inte om det finns kvar) ett jättefint obehandlat träbord där skivan ligger under bordet.. det blir stort och härligt när skivan är ute. Vet inte vad det heter, tyvärr!

Gillar du inredning och skall till Stockholm måste du besöka The One intill kungsträdgården. Helt underbar butik/showroom www.alltomstockholm.se/Profil.aspx

Lycka till med matsalen!

• snart tre

Ja, Bo Concept (som är danskt) gillar jag också. Bolia har vi också shoppat möbler på - hittade fina matrumsstolar där till bra pris. Så där ska du absolut kolla. Sen finns ju Svenssons i lammhult (har ju butik i Gbg) också - de brukar har kampanjer på schysta designmöbler. De levererar över hela Sverige också.

• snysop

Tack alla!!! Varför tänkte jag inte på BoConcept och Bolia själv!?! Tipsar jämt om dem då folk skall leta möbler.... Var för insnöad på gediget trä och EuropaMöbler/Mio... *suck* inte konstigt att jag inte hittade något. Kan hända att jag tack vare er har hittat _bordet_ som passar oss i stil bättre än Bruno Mathsson...

Om vi vill fortsätta med lite "modernt" så blir det ett bord med aluminiuminlägg på BoConcept. Annars så är det "Concorde" på Bolia.... Priset är ju bättre på Bolia, men den är inte lika mycket "vi" som BoConcept-bordet... *hmmm*

Har kollat Ikea, men de är lite för små, vill ha ett rejält matbord...

JÄTTETACK!!! Visste väl att ni kunde hjälpa till med detta...

PS Och jag håller med om Dansk design!! I toppklass, verkligen! Sätter inte min fot i Köpenhamn city utan att titta in på Illums Bolighus och dreggla över alla nyproducerade Svanen-soffor och kotte-lampor osv som de har där... *dreggel* Att inte jag var den som vann 122 miljoner... DS

• snysop

appelsinen,

Förresten, GRATTIS till att din kille fick jobbet! Minns att du berättade att ni kanske skulle bli Göteborgare!

• JennyOEmilia

BoConcept är fovvosen för tillfället. Vi köpte en hel del möbler därifrån när vi flyttade ner hit (till spanien). Men vi beställde via Mio möbeler. Men det är säkert dyrare...

Lycka till.

• appelsinen

Tack Snysop!! Det känns kul och spännande. Svårt bara att köpa lägenhet. Vi är ju vana Stockholmspriser och även om det har gått upp i Göteborg så har vi svårt att veta vad som är rimliga priser. Han börjar i februari så det är inte många månader kvar.
    Hoppas vi får en snäll babis och att mina hormoner klarar flytten )

• snysop

Priserna på lägenheter här är också väääldigt höga. Knappt renoverade ettor på 36kvm kring Avenyn går på ca 1,4-1,5 miljoner................. men allt beror på vart ni vill bo och hur stort.

• isamamma

Om du är sugen på begagnade danska designmöbler så kan jag tipsa om www.lauritz.com jag har själv köpt ett soffbord i teak därifrån(obs priserna är i danska kronor!). Hämtade det själv i Köpenhamn.

Annars finns nya Ilva-varuhuset i Malmö. kanske något att kolla in oxå.
    www.ilva.se

• isamamma

Håller med om att lägenhetspriserna i Gbg blivit hysteriska. Vi insåg att vi lika gärna kunde köpa ett hus med samma månadskostnad OCH slippa leta parkering varje kväll.

• appelsinen

Hej,

Isamamma- det är ju helt rätt- att köpa hus i stället!! Vi skulle helst köpa hus men eftersom vi inte befinner oss i Göteborg så känns det säkrare att köpa lägenhet- det är inte lika mycket som man som köpare är skyldig att kolla upp.
    Får bli en mellanlandning. Göteborg verkar närma sig Stockholm, har går de dyraste 1:orna på de "fina" adresserna på upp emot 1,8 mille!!! Sjukt dyrt!! Svårt att hitta 3:or centralt under 3 mille.

Vi vill gärna bo ganska centralt i göteborg med närhet till grönområden. Inte nära trafikerad väg, minst en 3:a och balkong är ett måste!! Helst högst upp.

Nu bor vi i en liten sekelskifteslägenhet- jättefin med vitoljade golv och högt i tak. Så- har tyvärr fått smak för gamla lägenheter med trägolv, kakelugn och stukatur. Och, kikar man på de i Göteborg så får man ju betala en hel del. Tänk om man bara kunde vraka och välja!

Svårt när man är kräsen men inte riktigt har ekonomin att köpa vad som helst
    Just nu längtar jag så myckete efter att få inreda ett barnrum. Hoppas vi hittar något snart!

Snysop.. vi får väl se om vi krockar med våra vagnar. Jag ändrade till Grå/Sand i sista sekund (sand/sand kändes inte riktigt rätt).. men, är väldigt sugen på den gröna fleecen- har sett den på stan. Supersnygg till det grå!!

• isamamma

Appelsinen: Vi bodde i Kungsladugård förut, iof i en hyrestvåa, men det är ett trevligt område som blir mer och mer populärt. Inte supercentralt men väldigt barnvänligt och nära Slottsskogen. Beror ju på vart ni ska jobba, detta ligger i västra Göteborg efter Majorna. Husen är Landshövdingehus, en del har kakelungnar och trägolv. Dock inte det vi bodde i. jag hoppas ni hittar något bra och välkommen till Göteborg! Själv flyttade jag hit 1998 från Malmö och jag trivs väldigt bra. Göteborgare (de flesta jag lärt känna)är öppna och trevliga och släpper gärna in nya personer i sin vänkrets.

Svar på tråden Tips om vart man hittar stora smarta fällbord/klaffbord? Som Bruno Mathssons Mi901??