• Ellensmammaa

Gåstol, bra eller dåligt?

Hade tänkt åka iväg och köpa en gåstol till min dotter i morgon som snart är 5 månader. En kompis till mig har gåstol till sin dotter och hon älskar den! Finns det för och nackdelar? Min dotter vill jämt stå i knät så tror hon skulle uppskatta en gåstol. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Gåstol, bra eller dåligt?
  • Frontline

Tror att det är bra jag, framförallt tycker barnen om det samt att man själv hinner med lite annat när dom surrar runt kring benen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MamaPapa

Jag har själv aldrig haft någon till min don men sett andra barn som älskar dem. Det negativa jag har hört är att det kan försena gåendet något eftersom de i stolen kommer runt överallt då lätt ändå (driven att börja försöka gå själv minskar alltså). Plus att de bangar in i dörrar, skåp mm som får repor.

Det positiva jag hört är att barnen blir så glada för de är mer oberoende och kan vara med mer.

• vittra

Tycker inte det är bra att använda till barn som inte uppnått den motoriska utvecklingen ännu, man gör dem en otjänst genom att placera dem i en gåstol innan de faktiskt är fysiskt redo. Väldigt många problem hos barn idag orsakas av att de inte har fått den naturliga motoriska utvecklingen och därmed finns rester av medfödda reflexer kvar, vilket tex hämmar dem i skolan! Personligen är jag övertygad om att gåstol tyvärr är en stor bidragande orsak. Barn ska ligga och bäras den första tiden, för att sedan lära sig att med kroppen ta sig framåt genom tex krypande. Den motoriska utvecklingen hänger ihop med hjärnans utveckling, de går hand i hand!

Så jag tycker det är dumt att köpa en gåstol till en så liten, även om barnet givetvis blir stimulerat och kan tycka om den, men sen måste man ju skilja på egoistiska skäl också... att man tycker det är skönt att inte behöva ha bebisen inpå sig hela tiden betyder ju inte att det är bra för bebisen...

• Ellensmammaa

När det gäller försena gåendet tror jag inte det stämmer. En bekant till mig som har gåstol till sin dotter, hon gick redan vid 8½ månaders ålder. Så det är nog olika.

• vittra
    Ellensmammaa skrev 2010-09-01 10:02:12 följande:
    När det gäller försena gåendet tror jag inte det stämmer. En bekant till mig som har gåstol till sin dotter, hon gick redan vid 8½ månaders ålder. Så det är nog olika.
    Nej jag tror inte heller att det försenar gåendet alla gånger, sen beror det givetvis på hur mycket man använder stolen. Men vet de som använt gåstol som ändå har barn som gått mycket tidigt, precis som du säger. Dock har just dessa barn hoppat över krypandet (ett sammanträffande?) vilket inte är bra...
  • straw2008

Vi använde en gåstol till vår son,han älskade den o gick själv innan 1 års ålder.
    Dottern har nu fått en ny som även hon ääälskar!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • lilla smultronet

Vi har använt gåstol till vår son och han har verkligen älskat den. Hörde skräckhistorier när vi köpte den om att barnet kunde bli sen med att börja gå men det är inte sant i vårt fall. Sonen använde gåstolen sen han var 5 månader och vid 9 1/2 månad kunde han gå själv.  Så jag tycker ni ska skaffa en sådan, kul för barnet och sen kan man som förälder göra mer utan att behöva aktivera/bära barnet dygnet runt.

Lycka till =)

• Alfonsina

Vi har också en till vår son som är 5,5 mån nu. Han älskar den och har lärt sig att backa och vända runt nu. I början gick han rakt fram och blev ståendes där någonting tog emot. Såg väldigt kul ut när han kunde stå och stirra in i en vit vägg i säkert 5 min innan han "sa till" att det började bli tråkigt.

Jag är lite kluven till detta då jag har hört att det inte ska vara så bra. Det är svårt när han uppenbarligen trivs väldigt bra i den och jag får saker och ting gjorda under tiden. Men jag vill ju trots allt inte göra något som är dåligt för honom! Som sagt, jag är väldigt kluven. Låter honom bara vara i den en liten stund om dagen, vissa dagar ingenting alls.

• Ellensmammaa

Tack för alla svar! Jag tänker köpa en, men inte ha henne där för jämnan, kanske någon timme om dagen när jag tex lagar mat eller städar. :) Vad har ni för märken på era? Tänkte köpa en på Babyland för 595 kr som verkar bra.

• TheStar

Vi hade ingen gåstol till äldste sonen, för han hasade runt och var glad ändå, men till lillkillen köpte vi en eftersom han bara låg på rygg och var frustrerad (sen i att vända sig, och ville egentligen inte ligga på mage ändå...). den användes dock inte så mycket direkt, även om han tyckte den var OK. Blev mest kortare stunder som du säger - vid typ matlagning. ¨Hade turen att kunna köpa stolen på loppis så den blev billigare i alla fall, skulle kännas surt att lägga ner en massa pengar och sen inte använda den så mycket. Vi har en Chicco, som har varit bra men skulle jag få välja skulle jag hellre ha en med en "aktivitetsplatta" framför barnet - vår kille bara kastade ner allt som man lade på hans bricka. En sak man annars kollar mycket på i olika tester är huruvida stolen stoppar om den åker över en kant, "trappskydd". Förvånansvärt många stolar saknade det tydligen.

Om barnet gillar att stå i knät kan jag annars tipsa om en hoppgunga - den har använts flitigt här hemma. Då får barnet också möjlighet att stå själv och testa benen, men såklart blir det inte lika rörligt och kan se sig om som med en gåstol. Med hoppgungan måste man ju vara med hela tiden också, men kul är det!

Svar på tråden Gåstol, bra eller dåligt?