Vi hade ingen gåstol till äldste sonen, för han hasade runt och var glad ändå, men till lillkillen köpte vi en eftersom han bara låg på rygg och var frustrerad (sen i att vända sig, och ville egentligen inte ligga på mage ändå...). den användes dock inte så mycket direkt, även om han tyckte den var OK. Blev mest kortare stunder som du säger - vid typ matlagning. ¨Hade turen att kunna köpa stolen på loppis så den blev billigare i alla fall, skulle kännas surt att lägga ner en massa pengar och sen inte använda den så mycket. Vi har en Chicco, som har varit bra men skulle jag få välja skulle jag hellre ha en med en "aktivitetsplatta" framför barnet - vår kille bara kastade ner allt som man lade på hans bricka. En sak man annars kollar mycket på i olika tester är huruvida stolen stoppar om den åker över en kant, "trappskydd". Förvånansvärt många stolar saknade det tydligen.
Om barnet gillar att stå i knät kan jag annars tipsa om en hoppgunga - den har använts flitigt här hemma. Då får barnet också möjlighet att stå själv och testa benen, men såklart blir det inte lika rörligt och kan se sig om som med en gåstol. Med hoppgungan måste man ju vara med hela tiden också, men kul är det!