• Anonym (orolig)

    Gjorde tandröntgen igår och är gravid! Fan, fan, fan...

    Usch jag gjorde något riktigt dumt igår. Jag hade bokat tid hos tandläkaren för att fixa två hål som jag haft problem med en längre tid. Jag berättade att jag var gravid i vecka 8 och tandläkaren berättade att hon inte brukar röntga gravida kvinnor av den enda anledningen att inte skapa oro.

    När hon undersökte mina tänder kunde hon dock inte avgöra om det var hål i dom eller inte och sa att hon skulle behöva ta två bilder för att vara säker.

    När jag låg där i stolen kändes det helt plötsligt helt okej att ta de där två bilderna. Förnuftet säger ju att risken är nästintill obefintlig (man får ju mer strålning av att sitta fyra timmar på ett flygplan) – men känslorna så här i efterhand är jättejobbiga! Vad har jag gjort?? Jag känner mig så korkad… Tänk om jag gett min barn men för livet nu? Bara en krage fick jag som skydd också… inget över magen…

    Snälla hjälp mig med min ångest… och ge mig lite uppmuntrade fakta!

    Ps. Jag är anonym för jag inte vill gå ut med graviditeten än.

  • Svar på tråden Gjorde tandröntgen igår och är gravid! Fan, fan, fan...
  • kodoktorn

    Jag tycker inte att du behöver vara orolig, det är låg strålningsdos och riktad mot din mun ungefär 1 meter från magen. 

  • CloudBerry 1

    Det är ingen fara alls. Fick du inget blyförkläde att täcka magen med?

  • CloudBerry 1

    Nej det fick du inte ser jag nu. Slappna av det är ingen fara, den siktade på dina tänder.

  • TheStar

    Jag gjorde likadant - med det undantaget att jag inte ens tänkte på att nämna att jag var gravid (har för mig att det var kring v 8 för mig med). Och ut kom en helt perfekt liten kille. Så du behöver nog inte vara särskilt orolig.

  • Menhir

    Ta det lugnt!

    Anledningen till att vi helst inte röntgar gravida är just att många tycker det är obehagligt. Det är en helt försumbar stråldos idag till dig och ingen alls till barnet. Faktum är att under brösthöjd får man ingen strålning med tandröntgen.

    Som du själv säger, ca 25 bilder motsvarar ca 4 timmars flygresa (eller ett par veckors boende på västkusten) men trots det får västkustbor både jobba som piloter och ta röntgenbilder (och det utan att man har sett någon ökad cancerrisk eller ökad risk för foster).

    Så sätt dig i soffan, ta en kopp te, passa på att käka choklad nu när bikiniformen ändå snart försvinner och må bra! Det är bra för både dig och fostret.

    Menhir, leg tandläkare (och jobbar på röntgenavdelning på ett universitetssjukhus)

  • Kristina30p

    Jag skulle inte vara orolig om jag vore du.
    Var med om en olycka då jag väntade min första - fick sparkstyret hårt i magen, for i isen och svimmade. Hade väldigt ont i magen då jag vaknade till och fick åka in och röntga magen - pojken är okej. Ta det lugnt.

  • Little Ms Chatterbox
    Menhir skrev 2010-09-01 12:17:45 följande:
    Ta det lugnt!

    Anledningen till att vi helst inte röntgar gravida är just att många tycker det är obehagligt. Det är en helt försumbar stråldos idag till dig och ingen alls till barnet. Faktum är att under brösthöjd får man ingen strålning med tandröntgen.

    Som du själv säger, ca 25 bilder motsvarar ca 4 timmars flygresa (eller ett par veckors boende på västkusten) men trots det får västkustbor både jobba som piloter och ta röntgenbilder (och det utan att man har sett någon ökad cancerrisk eller ökad risk för foster).

    Så sätt dig i soffan, ta en kopp te, passa på att käka choklad nu när bikiniformen ändå snart försvinner och må bra! Det är bra för både dig och fostret.

    Menhir, leg tandläkare (och jobbar på röntgenavdelning på ett universitetssjukhus)
    Vad är det som skulle hända om barnet får strålning på sig?
    Det jag har hört är att strålningen kan orsaka tillväxthämning. Stämmer det? Är det något mer? Förutom då att det inte verkar farligt från början ens eftersom det är så låg strålning och inte når magen om det är tänderna
  • Menhir
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-01 12:50:01 följande:
    Vad är det som skulle hända om barnet får strålning på sig?
    Det jag har hört är att strålningen kan orsaka tillväxthämning. Stämmer det? Är det något mer? Förutom då att det inte verkar farligt från början ens eftersom det är så låg strålning och inte når magen om det är tänderna
    Joniserande strålning (som tex röntgen) kan ge cellförändringar vilket i sin tur kan ge cancer eller utvecklingsstörningar (på foster).

    Foster är  mer känsliga än vuxna och därför försöker man undvika strålning så gott det går. Kan man tex vänta med en datortomografi av buken så gör man det, även om man inte sett några skador på barn som fått röntgenstrålning som foster. Till och med "tjernobylbarnen" fick betydligt färre och mildare skador än man befarade.

    Tandläkarröntgen är mycket mycket "svag" och anledningen till att vi gärna undviker det elelr ibland använder blyförkläde är enbart av psykologiska skäl. Det finns heller inga restriktioner för hur gravida tandläkare ska jobba med röntgen (men det finns regler för att jobba med lustgas).
  • Anonym (orolig)

    Tack för att ni tog er tid att svara! Det lugnar massor ska ni veta! Tusen tack!

    Det som gör mig förvirrad är att barnmorskor skriver på hemsidor att man ska avstå från tandröntgen helt de första tre månaderna om det inte är akut. Varför går dom ut med en sådan information när det egentligen inte är någon fara?! Ibland känns det som att deras rekommendationer föder mer oro än gör nytta. Varför gör dom så?

    Hittade den här sidan efter lite googlade:
    http://se.babycenter.com/pregnancy/isitsafeto/xrayduringpregexpert/


    "Att utsätta det ofödda barnet för strålning över 10 rad (enheten man mäter strålning med) ökar risken för inlärningssvårigheter och missbildningar i ögonen, men diagnostisk röntgen ger sällan mer än 5 rad."


    Lite längre ned kan man läsa...


    " Vid röntgen hos tandläkaren handlar det bara om 0,01 millirad. En rad är detsamma som 1.000 millirads och man skulle alltså behöva 100.000 röntgenundersökningar för att fostret skulle utsättas för 1 rad. Andra uppskattningar av den strålningsdos som fostret utsätts för är 60 millirad vid röntgen av bröstkorgen, 290 millirad vid röntgen av buken och 800 millirad vid datortomografi. Under graviditeten utsätts fostret för 100 millirad naturlig bakgrundsstrålning."

    Tack igen, nu känner jag mig lugn som en filbunke Glad

  • sandorza

    Jag fattar inte grejen med att kvinnor ska skrämmas upp när det gäller röntgen och graviditet. Risken för fosterskador beror helt på vad man röntgar, vilken kV, stråltyp osv. Risken är störst om buken är med i strålfältet, vilket tanden inte är. Det rör sig dessutom om typ 60 - 70 kV. Andelen energi minskar i kvadrat med avståndet, så rörelseenergin är jätteliten när den når området och det är väldigt lite av energin som sprids i kroppen eftersom majoriteten studsar tillbaka mot strålkällan. Tänk dig när du tvättar en bil med vattenslang, majoriteten vatten studsar tillbaka mot dig. Sen, som hon sa, så röntgar man inte alltid gravida pga. att den gravida ofta blir nojig, snarare än att det är förenat med fara. 

    Om du är jätteorolig över detta skulle jag rekommendera att du ringer till ett sjukhus och ber att få prata med en sjukhusfysiker. De kan förklara på väldigt pedagogiska sätt hur strålning fungerar. 

    Hoppas att du känner dig lite mindre orolig. Massa kramar 

      

  • taquine
    sandorza skrev 2016-11-22 15:15:26 följande:

    Jag fattar inte grejen med att kvinnor ska skrämmas upp när det gäller röntgen och graviditet. Risken för fosterskador beror helt på vad man röntgar, vilken kV, stråltyp osv. Risken är störst om buken är med i strålfältet, vilket tanden inte är. Det rör sig dessutom om typ 60 - 70 kV. Andelen energi minskar i kvadrat med avståndet, så rörelseenergin är jätteliten när den når området och det är väldigt lite av energin som sprids i kroppen eftersom majoriteten studsar tillbaka mot strålkällan. Tänk dig när du tvättar en bil med vattenslang, majoriteten vatten studsar tillbaka mot dig. Sen, som hon sa, så röntgar man inte alltid gravida pga. att den gravida ofta blir nojig, snarare än att det är förenat med fara. 

    Om du är jätteorolig över detta skulle jag rekommendera att du ringer till ett sjukhus och ber att få prata med en sjukhusfysiker. De kan förklara på väldigt pedagogiska sätt hur strålning fungerar. 

    Hoppas att du känner dig lite mindre orolig. Massa kramar 

      


    Nu är väl ts barn runt 6 år vid detta laget och allt har säkert gått jättebra.
    Goodness me
  • Tandfe Sara

    Hej!
    Förstår din oro. Är tandhygienist och har precis läst på om röntgenstrålning inom tandvården. 
    Strålningen i röntgenröret är riktad framåt, strålningen avtar i kvadrat vilket gör att sträckvidden inte är så lång, och eftersom den är riktad framåt kommer ingen strålning på magen. 
    Som du säger får du mer strålning av att bara åka tunnelbana. 

    Hade ni inte tagit röntgen på tänderna kanske tandläkaren inte hade velat laga (eftersom vi endast vill laga tänder som verkligen behöver det, vissa hål som endast håller sig i emaljen behöver man inte laga utan kan avstanna och läka ut av sig självt). Om ni inte hade lagat kan dessa under gravidteten med hormonpåslag, annorlunda kost(?) och andra faktorer som påverkar negativt göra att hålen blir större och då kanske det hade varit tal om att rotfylla tänderna. 


    Tycker du gjorde helt rätt att ta 2 bilder!!!

    Ta hand om dig! /Tandfe Sara

  • Lady C

    Om dosen e så liten, varför står då alltid tandhygienist lr annan bakom en vägg när de tar röntgen när de går ut ur rummet? Var hos tandläkaren nyligen med min son som e 4 år o de lät honom stå i dörröppningen medan tdl stod bakom väggen o tig bilder på mig! Tycker jag var dåligt!

  • Tveksamt
    Lady C skrev 2018-04-13 08:16:59 följande:

    Om dosen e så liten, varför står då alltid tandhygienist lr annan bakom en vägg när de tar röntgen när de går ut ur rummet? Var hos tandläkaren nyligen med min son som e 4 år o de lät honom stå i dörröppningen medan tdl stod bakom väggen o tig bilder på mig! Tycker jag var dåligt!


    Av den enkla anledningen att det inte finns någon anledning för dem att vara kvar i rummet.

    Patienten tar ett par bilder per gång den är hos tandläkaren, säg en bild om året i snitt. Tandläkaren tar kanske 50 bilder om dagen...

    Det blir ganska mycket mer dos för tandläkaren än för patienten. Eller än din son då i ditt fall.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Hm)
    FruNaftra skrev 2010-09-01 11:37:55 följande:
    TS, du kan ta detta med ro för det är ofarligt
    Håller med
Svar på tråden Gjorde tandröntgen igår och är gravid! Fan, fan, fan...