• tessano

5 månaders som äter för lite??

Har en dotter på 5 månader som ätit ersättning sen hon var 4 mån ungefär..
    Övergånen frå bröst till flaska gick jätte smidigt men enda problemet är att hon äter så små portioner!
    På förpackningen står de att man i den ålder ska äta MINST 180 ml per portion 4-5 ggr om dagen om jag inte minns fel, men hon äter max 100 ml.. Ibland kan det hända att jag får i henne lite mer, men har aldrig varit uppe i 180..
    Hur gör man för att få henne äta mer? På kvällarna får hon gröt och då äter hon utan problem en portion..Lika så puré äter hon mycket av.
    Det är precis som hon inte har ro till att äta ur flaskan, de sparkas o armarna far o hon totalvägrar efter en stund. brukar få sätta mig på sängkanten o "hoppa" med henne i knät, då kan hon va lugn och äta en stund..
    Så tips, hur skaffar vi matro så hon har tid att äta större portioner?

• Svar på tråden 5 månaders som äter för lite??
  • mariaheterjag

Har du testat napp med större hål? Det kan vara så att det kommer för sakta ur flaskan o då tröttnar de.

• Theos Mama

Samma tips här, vi hade de minsta hålet och när han blev för stor för det så somnade han oftast mitt i maten, sen bytte vi till en större och det funkar jättebra. Något annat som hjälper vår pojke är om man värmer på den så den är något varmare än fingervarmt, slinker det ner utan problem när han trilskas lite.

• tessano

Fasiken, de låter ju rätt logiskt, ska genast testas , vi kör med minsta hålet nu. Tack =)

• tessano

Tyvärr verkar det inte hjälpa :( fler tips?

• mariaheterjag

testa o mata precis när hon är nyvaken o fortfarande lite sömnig. Det kan vara som du skriver att de inte riktigt har ro att äta (finns så mycket annat spännande) men för min son brukar det funka bäst när han inte vaknat ordentligt än. O sitt själv i exempelvis sovrummet så det inte är så mycket som stör.

• MrsEnglund

Kolla inte för mycket på paketet. Min son har ätit 165ml portioner sedan han var 3 månader och är 5 månader nu. Han får inte i sig mer per gång.
    Åt varannan timme där någon månad men nu helt plötsligt gick han ner till var tredje timme.

Så länge barnen är nöjda och inte verkar rasa i vikt spelar det väl ingen roll vad som står på paketet, eller hur?

Svar på tråden 5 månaders som äter för lite??