• Skruttet

Någon som vet något om alpha-kassan?

Jag är så himla less på min a-kassa! För det första så tar det alltid extremt lång tid innan de behandlar ens ärende, för det andra så begär de ofta in dokument som man redan skickat in (!) och för det tredje så verkar de inte alls läsa allt man sänder in till dem (det känns lite som att allt inte är samlat under en och samma mapp...)

Jag funderar på att gå över till alpha-kassan och tänkte därför höra om någon av er har någon erfarenhet av den.

Skruttet, som är less på att tjabbla med a-kassan :-/

• Svar på tråden Någon som vet något om alpha-kassan?
  • linhen

Jag har erfarenhet! De suger! Riktigt riktigt dåliga..... Har väntat på pengar sedan 1/4....

• Jennie Brunflo

a-kassan = alfa-kassan

Det finns bara en...det finns bara olika avdelningar!
    Varje fackförbund är slutna till olika a-kassor....men det är ju samma egentligen.

• linhen

Det är inte samma sak! Alfa-kassan är inte knuten till något fack...

• Lucylin

Jag har erfarenhet av alfa-kassen, det är 30 000 kr rakt in på kontot Är med enligt studerandevillkoret och fick 7 månaders ersättning retroaktivt eftersom jag ansökte om ersättning för sent. Det kallar jag god service men alla har väl olika erfarenheter.

• Themis

Tyvärr har jag hört en del strul om alfakassan också av de som är egna företagare och har det som enda alternativ, men kanske funkar det bättre för vanliga löntagare? Hemsidan heter

www.alfakassan.se

Det som skiljer alfakassan från andra a-kassor är att man då inte är medlem i ett fack och inte kan få t ex den rådgivning och hjälp med löneförhandling som man får av facket. Men för den som aldrig har haft behov av de tjänsterna eller inte är nöjd med sitt facks sätt att löneförhandla (och de är inte så få idag) kanske det har mindre betydelse.
    --
    Oavsett vilken kassa man har med att göra så kan man gardera sig mot pappersflykt.

1. Skicka aldrig original om du inte måste. Måste du skicka ett original så ta alltid ett par kopior innan du skickar det.

2. Skriv ett brev om ditt ärende och lista i det vilka papper du har bifogat. Låt en person till skriva på för att intyga att pappren följde med brevet.

3. Häfta ihop hela middevitten. Om myndigheten ligger i samma stad och du kan, lämna in det personligen och begär kvitto på att myndigheten har mottagit ärendet. Det måste de ge dig.

4. Ta alltid namn och skriv ner datum och klockslag när du ringer handläggare och undrar varför ditt ärende inte är klart än.

Om de sedan påstår att de har slarvat bort ett papper eller inte fått det så bara sätt dit dom, men jag vågar lova att det inte lär hända särskilt ofta..

• Leah

Lucylin:
    Om man har studerat totalt 6 år på högskola, 4 år heltid och 2 år deltid, och nu är arbetslös, har man rätt till alpha-kassa då? Svar motttages tacksamt

• Jennie Brunflo

Leah>

Du måste ha varit medlem i a-kassan eller alphakassan i minst 12 månader för att få ersättning.

• mejram

Jag är en riktig strulpotta vad gäller arbete - byter bransch stup i kvarten. Därför har jag inte gått med i fackens a-kassor, utan är ansluten till Alfa-kassan. När de väl fått ordning på mina papper har det inte varit några problem, de svarar snabbt på frågor via mail och pengarna har alltid kommit i tid. Att det tog lite tid att behandla min ansökan kan bero på att jag har både A och F-skattsedel (egen företagare), men sökte enbart a-kassa på min anställning eftersom företaget legat i träda ett par år. Nu har jag en ny halvtidsanställning och får a-kassa för andra halvan - inga problem. Facket är jag med i, men bara facket - alltså inte deras a-kassa, eftersom jag vet att jag kommer att fortsätta vara en hoppjerka ett bra tag till. Enklare att bara byta fackförbund än att behöva byta både fack och a-kassa när man byter jobb.

• Tutilure

Man behöver inte alls ha varit med i Alfa-kassan i minst ett år för att få ersättning, däremot så måste man ha varit medlem och jobbat/pluggat i minst 6 månader för att få en högre ersättning, annars får man bara grundersättningen som är på ca 4700:-/månad.

Gå in på Alfakassan.se och läs! Där står all information du behöver.

• mejram

Grundersättningen från Alfa-kassan är istället för det gamla KAS - bara om någon undrar....

Svar på tråden Någon som vet något om alpha-kassan?