Sluta med nattblöja - väcka?
Min son är drygt 4 år och har varit torr dagtid i ca 1½ år. På natten har han fortsatt med blöja eftersom han dricker välling på kvällen och blöjan faktiskt varit blöt på morgonen. Jag vet också att det är hormonellt detta ifall de vaknar av att de är kissnödiga eller inte, därför har jag inte velat pressa honom till något utan han har fått välja helt själv.
Han har då valt att ha blöja på natten tills för ca 3 veckor sedan då han plötsligt ville vara utan.
Men nu till problemet. Han kissar på sig kanske varannan natt. Vilket innebär att vi får gå upp och duscha av honom och byta lakan. Första gångerna det hände så frågade jag sen följande kväll om han ville ha blöja, men det ville han inte. Så nu har jag slutat fråga och han sover utan. Och kissar på sig. Men jag vill inte tvinga honom att ha blöja. Så länge han själv VILL sova utan och ändå tycker det är ok att behöva gå upp mitt i natten och tvätta av sig så vill jag inte förminska honom genom att tvinga på honom en blöja.
Själv är jag dock inte jätteförtjust i att gå upp nattetid och byta lakan och greja, så jag undrar då om någon annan har varit i liknande sits och har tips på hur man kan gå vidare?
Jag har redan fått tipsat att man kan väcka barnet mitt i natten för att gå upp och kissa, och att de sedan eventuellt vaknar av sig själva? Vi förrökte med detta i natt, sonen var helt med på att jag skulle väcka honom för att kissa. Så jag ställde klockan på 3, men då hann han kissa på sig redan vid 1 på natten, vilket aldrig hänt!
Ja, tips mottages tacksamt!