• Ilsa

Skorven som aldrig gick över

Min dotter är 3 år och har fortfarande skorv över hela hårbotten. Den har liksom alltid funnits där. När hon var bebis så brukade jag pilla bort den med olja i hårbotten, men det blev bara en massa klet och sen kom den tillbaka. Så jag har låtit den vara.

Men nu har den börjat klia. Och det är ju förstås jobbigt för henne. Dessutom kliar hon loss flagor som nu ligger över hela håret. Ser lite småäckligt ut.

Skorv brukar väl bara bebisar ha? Kan det vara nån slags eksem? 

• Svar på tråden Skorven som aldrig gick över
  • artax

Gå till vårdcentralen, ring sjukvårdsupplysningen kanske? el gå till apoteket så kanske dom har tips? :)

• Blå Flygare

Skorv går sällan bort av sig självt utan måste behandlas, oavsett ålder. Boragokrämen tycker jag är bra, även om det inte är så kul när de har hår. Har de hår tycker jag det funkar bättre att göra egen borago av gurkörtsolja och olivolja, det är lättare att få in i hårbottnen och blir inte lika kletigt i håret. Olja är ju bra för håret Förr rekommenderades salyvase som fräter bort skorven, men det tycker jag verkar läskigt.

• Ilsa
    artax skrev 2010-09-01 12:05:33 följande:
    Gå till vårdcentralen, ring sjukvårdsupplysningen kanske? el gå till apoteket så kanske dom har tips? :)
    JAså, kan man göra det också. Jag som förlitade mig på FL som enda informationskälla .

Ska till BVC imorgon med lille bror, tänkte fråga då. Men jag har sällan fått ett vettigt svar från dem så jag förväntar mig inte så mycket.

Har även en tid hos allergiläkare med dottern i ett annat ärende, ska fråga då - om en månad.

Men anledningen till TS var att jag var lite nyfiken på att höra om någon hade liknade erfarenheter/syptom. 
  • Ilsa
    Blå Flygare skrev 2010-09-01 12:14:23 följande:
    Skorv går sällan bort av sig självt utan måste behandlas, oavsett ålder. Boragokrämen tycker jag är bra, även om det inte är så kul när de har hår. Har de hår tycker jag det funkar bättre att göra egen borago av gurkörtsolja och olivolja, det är lättare att få in i hårbottnen och blir inte lika kletigt i håret. Olja är ju bra för håret Förr rekommenderades salyvase som fräter bort skorven, men det tycker jag verkar läskigt.
    Ja, jag köpte Salyvase för nåt år sedan och de har blivit kvar i lådan. Tycker också den känns lite läskig.

Hon har ju alltid haft mycket hår, därav min motvilja för diverse oljor. Men jag ska ta och prova Borago då. Tack för tips
  • artax
    Ilsa skrev 2010-09-01 12:14:36 följande:
    JAså, kan man göra det också. Jag som förlitade mig på FL som enda informationskälla .

Ska till BVC imorgon med lille bror, tänkte fråga då. Men jag har sällan fått ett vettigt svar från dem så jag förväntar mig inte så mycket.

Har även en tid hos allergiläkare med dottern i ett annat ärende, ska fråga då - om en månad.

Men anledningen till TS var att jag var lite nyfiken på att höra om någon hade liknade erfarenheter/syptom. 
    haha.. :D yes jag vet, lite onödigt med bvc öht när man hittat fl men jag är inte så modern än.. ;) ;)

• mammasgullar
    Ilsa skrev 2010-09-01 12:14:36 följande:

min grabb på 2 år har skorv, vet aldrig om de nånsin försvann, men tror det kom tillbaka, i somras när jag rakade av honom håret, (pågrund av värmen) upptäckte jag att hårbottnen var full av skorv, som jag ska försöka kämpa bort,

dock är det nog lite lättare med en pojke, då dom oftast har lite kortare hår
    Trodde inte skorv kom tillbaka när man väl blev av med det.. men tydligen så gör det de.
  • Erill

Har en tjej på hela fem år som fortfarande har lite skorv kvar. Jag fick tipset av frisören att ha i inpackning som sen får sitta lite längre. Tycker att det fungerar ganska bra. Nu är det inte mycket alls kvar.

• Ilsa
    mammasgullar skrev 2010-09-01 12:19:08 följande:
    min grabb på 2 år har skorv, vet aldrig om de nånsin försvann, men tror det kom tillbaka, i somras när jag rakade av honom håret, (pågrund av värmen) upptäckte jag att hårbottnen var full av skorv, som jag ska försöka kämpa bort,

dock är det nog lite lättare med en pojke, då dom oftast har lite kortare hår
    Trodde inte skorv kom tillbaka när man väl blev av med det.. men tydligen så gör det de.
    Jag visade det för vår husläkare när vi var där i ett annat ärende och han trodde att det kunde vara eksem. Men han är alltid så virrig, så jag tog det inte så allvarligt. (nu låter det ju som att jag misstror hela läkarkåren )
  • mammasgullar
    Ilsa skrev 2010-09-01 12:21:31 följande:
    Jag visade det för vår husläkare när vi var där i ett annat ärende och han trodde att det kunde vara eksem. Men han är alltid så virrig, så jag tog det inte så allvarligt. (nu låter det ju som att jag misstror hela läkarkåren )
    Haha ääh, man tar inte alla läkare allvarligt jämt, då skulle man ju bli knäpp
  • Ilsa
    Erill skrev 2010-09-01 12:20:07 följande:
    Har en tjej på hela fem år som fortfarande har lite skorv kvar. Jag fick tipset av frisören att ha i inpackning som sen får sitta lite längre. Tycker att det fungerar ganska bra. Nu är det inte mycket alls kvar.
    Det kan jag ju prova! MIn dotter vill ju ändå aldrig skölja håret, så den kan ju lika gärna få sitta i några timmar.
Svar på tråden Skorven som aldrig gick över