• Mjäll

Maggördel efter förlossning

Läste idag att en del, då framförallt kändisar väljer att ha maggördel efter förlossningen för att hjälpa bukmusklerna mm att dra sig samman och få platt(åtminstone lite iaf) mage igen. Någon som har nån erfarenhet av detta? Har det fungerat? Vet att man vid stora bukoperationer använder gördel, så effekt har de ju men frågan är om det funkar på en gravid mage. Eller rättare sagt på mage efter graviditet.

Någon som har beställt? Vilken storlek tog ni? Inte lätt att veta vilken man ska ha och de är ju allt annat än billiga så man vill ju gärna köpa rätt.

• Svar på tråden Maggördel efter förlossning
  • Rulltrappa

Jag brukar använda shape-strumpbyxor de första dagarna efter förlossningen. Jag tycker att det är lite obehagligt att magen liksom viker ihop sig när man sätter sig ner, men med lite hjälpmedel kan man ju undvika det. ;)

Vet inte om det hjälper på sikt, men min mage har blivit som vanligt efter någon månad och oavsett vilket tycker jag att det känns skönt att slippa tänka på degen innan den försvinner på naturlig väg.

• KretaJo

Jag vill också läsa erfarenheter kring detta då jag också har starka funderingar på en gördel. Ska dessutom snittas...

• Strumpan08

Jag har köpt en gördel på Lindex faktiskt som jag tänkte pröva. Om den passar och om den är bra vet jag inte, men den får duga. Det jag läst mig till är i alla fall är att man inte ska använda gördeln för mycket, och utan att tänka till, för då tränar man inte upp musklerna igen. Tänkte kombinera med tupplermetoden, http://www.mama.nu/artiklar/2009/bli-av-med-mamma-magen/index.xml

Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
  • Skogsflickan
    KretaJo skrev 2010-09-16 16:17:48 följande:
    Jag vill också läsa erfarenheter kring detta då jag också har starka funderingar på en gördel. Ska dessutom snittas...
    Jag är snittad. Frågade kirurgen om när man kunde ha gördel. Hon svarade att gördel kan vara skönt att ha för att få lite stöd åt rygg och mage så man kan gå lite rakare (hade aldrig problem att gå med rakrygg). Men hon antydde att om jag trodde att jag skulle bli smalare fortare så är det en myt.

Jag använde ingen gördel utan den glömdes bort i alla stress hemma sen. Gick ner alla kilon direkt efter snittet och 2 veckor efter hade jag gått ner 3 kilo till.

Köpte för övrigt min på Lindex en vanlig trosgördel i min vanliga storlek som icke gravid..
  • KretaJo

Ja, kilona är jag övertygad om att jag kommer tappa fort, det gjorde jag första gången och denna gången har jag gått upp mindre. Men magen blev givetvis mjukare ändå och jag tänker att det kanske är bra för musklerna att hållas ihop lite i början så att de "hittar tillbaka" till varann ;). Men det kanske bara är önskedrömmar... När man snittas får man ju inte heller träna magmusklerna på ganska länge... Kan ju inte skada att bära en i alla fall.

Svar på tråden Maggördel efter förlossning