bilen har gått för långt...?
Karlar talar alltid om "vad långt bilen gått" när man ska köpa bil.
Vad räknas som att bilen har gått långt? Vilket miltal är "okej" om man säger?
Karlar talar alltid om "vad långt bilen gått" när man ska köpa bil.
Vad räknas som att bilen har gått långt? Vilket miltal är "okej" om man säger?
1000-1500 per år är ganska vanligt, lägre är bra högre är långt... enligt mig
När vi letade ny (begagnad) bil så vägrade min sambo köpa nån som gått mer än 16000 mil tror jag. Då ansåg han att den "gått för långt" iaf.
Vi tycker att bilar som gått längre än 12000mil har gått för långt.. Det är ju väldigt individuellt...
Beror på pris och vad man är ute efter. Vi kikar på bilar nu och vill inte ha en som gått mer än max 5000 mil. Men som hallonmun säger, 1000-1500mil/år är bra att utgå från.
ok tack för svar =)
150 000 km är våran gräns
Över 10000 mil var för långt för oss när vi letade bil, vi kollade på hur mycket kommer vi köra, och hur många år tänker vi ha bilen.
Vi kör 3000 mil om året och tänker ha bilen i 5 år och det blir ju 15000 mil bara på oss, så 10000 mil till på de då är man uppe i 25000 och då är det dax att byta bil igen.
Nu köpte vi en bil som hade gått 5000 mil så vi har nästan 2 år till att bruka bilen innan den enligt oss gått väldigt långt.
Det handlar nog lite också om att det måste ske kamremsbyte och kanske en hel del slitagedelar när bilen gått ett visst antal mil. Och på vissa märken är det otroligt dyrt.
Försäkringsbolagens maskinförsäkring brukar upphöra vid 12000 mil. Efter detta kan det bli väldigt dyrt om något maskinellt går sönder.
Själv säljer jag alltid mina bilar innan de passerat 10000. Det känns som en magisk gräns för många köpare och jag tror att det är lättare att få bilen såld då. Om jag inte köper nytt så letar jag efter bilar som är 1-2 år gamla och har gått ca 1500-3000 mil.
Vi kör ca 3000 mil/år med ena bilen och 2200 mil/år med den andra så det blir ganska täta byten.
När jag köper bil, går jag mer efter skick och skötsel/service än miltal. Visst fan tillkommer slitdelar, men det gör det på alla bilar, även nyare. Oftast bara i mindre utsträckning.
Min fars V70 (17000 mil) har de senaste två åren spenderat nästan lika mycket tid på verkstaden än mina bilar (37000 resp. 22000 mil) gjort tillsammans.
Antar att det är p.g.a regelbunden service under alla år, byte av alla slitdelar och en grundlg rostskyddsbehandling.
Därmed inte sagt att miltalet inte spelar någon roll.
Största risken/faran med en beggad bil är inte miltalet - det är föregående ägare.
Det beror på vilket märke man tittar på.
Jag köper hellre än Audi eller BMW som gått 10000 mil, än en volvo som har gott 5000 mil