Ang. föräldrar till utvecklingsstörda eller handikappade barn...
Jag har en granne som har 2 barn varav den äldste har Down syndrom.
Alla grannarna behandlar barnet som vilket som helst när dom är ute på lekplatsen och leker. Slänger barnet sand säger vi ju till såklart precis på samma sätt som om något annat barn. Han särbehandlas alltså INTE vad jag kan märka. Däremot är barnets mamma helt hysterisk. Om barnet råkar nudda något annat så säger hon alltid neeeej inte så lilla gubben med bebisröst. Klart att man ska säga till sina barn och visa gränser men hon pratar med sin jävla fjantröst och låter ALDRIG barnen själva lösa konflikten... (vilket dom ofta kan göra vid vanliga sandlådefunderingar kring spadar och sånt)
Mina barn frågar ibland om barnet får komma och hoppa hos oss på studsmattan. Näää för hon vill inte lämnar barnet ensamt..... (vi bor 20 meter ifrånvarandra!!!)
En annan dag kom ett barn fram till barnet för att krama det. Åhh härligt att de tycker om varandra sa jag. Mamman lät senare hälsa genom min sambo att "downisar är lite extra infektionskänsliga och att vi faktiskt får tänka på att hålla undan vårt barn då hon noterat att det var snorigt!
Herregud!!! Klart man ska vara försiktig, men i det läget hade jag som mamma blivit varm i magen över att barnet är accepterat av de andra barnen.
Blir man överbeskyddande när man har tex Downisar eller är den här mamman unik?
Har man som förälder någon slags skuldkänslor/rädd för vad andra ska tycka om sitt handikappade barn???
Dessutom verkar hon tycka mer om lilla barnet som är normalt.
Suck, jag börjar tröttna på henne. Men men. Hennes liv är hennes!
Vad har ni för tankar kring liknande situationer??? Dvs när föräldrarna själva skapar ett utanförskap för sina handikappade barn!!!