• artax

kurser högskola till egen examen? beteendevetare?

alltså, jag vet att man kan plocka ihop kurser till en egen examen men hur funkar det? Man "blir ju inget" alltså kan inte få en yrkesbenämning som doktor psykolog mm el hur? men man kan få en examen i tex psykologi och då få ett jobb inte som psykolog men inom psykologi..right? 

Jag förstår (antar) att man bör plocka kurser inom samma område el så men man kan välja olika skolor el hur? och blanda distans och vanliga kurser?

sen har jag hört att man kan bli beteendevetare genom att plocka egna kurser, någon som gjort det el vet hur det funkar för då har man ju en yrkesbenämning ändå utan att ha läst ett program..

lär mig lite nu! ;) 

• Svar på tråden kurser högskola till egen examen? beteendevetare?
  • angel ica

undrar samma... *puffar*

Olivia & Elinore - Mina Mirakel
  • lowei

Just psykolog kan man inte bli genom att läsa fristående kurser, eftersom det är en skyddad titel. Dit hör också socionom, läkare, tandläkare, m.fl. Därmed inte sagt att man inte kan bli beteendevetare! Man kan ju t.ex. läsa fristående kurser i sociologi, psykologi eller pedagogik. På vissa högskolor finns även en så kallad beteendevetenskaplig grundkurs. Är man intresserad av personalvetenskap finns ofta kurser med sådan inrikning.

Vad man sedan kallar sig efter examen är väl lite grann upp till en själv, så länge man inte är inne å nafsar på de skyddade titlarna. Alltså, med en kandidatexamen i något beteendevetenskapligt ämne kan du kalla dig beteendevetare.
    Ta och kika lite på studera.nu, där finns säkernt något intressant Glad

Svar på tråden kurser högskola till egen examen? beteendevetare?