• Fembarnsmorsan

Svart/vit tvätt färgad mintgrön på det vita??????HJÄLP????

Fick nyss telefonsamtal från en väninna. Hon har tvättat och fått ett svart/vitt line färgat på så sätt att det som är vitt har blivit mintgrönt???? Hon har endast tvättat med svarta saker.
    Det är fjärde gången detta händer(olika plagg). Hur kan detta hända? Är det ens möjligt att tvätta ngt med svart tvätt o färga mintgrönt liksom?? Det borde väl på sin höjd bli grått i såna fall?

Hon undrar nu om det är ngt hon kan göra för att återställa detta och vill gärna veta varför det blir så. Kan det vara tvättmaskinen? Hon bor i hyresrätt och delar tvättstuga....

• Svar på tråden Svart/vit tvätt färgad mintgrön på det vita??????HJÄLP????
  • KlasKristian

Alltså... det hände inte en, inte två utan tre gånger och hon gjorde ändå om samma sak med samma resultat? Det verkar ju lite onödigt.

• Harlow

Säg åt henne att sluta tvätta svart-vita plagg med andra svarta plagg, jag brukar tvätta dessa mixade plagg med gråa saker av denna anledning.

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • KlasKristian
    Fembarnsmorsan skrev 2010-09-01 16:19:30 följande:
    Vadå onödigt? Hon har ju inte gjort något fel? Då had ehon väl inte gjort om det förstår du väl?
    Nä, men man börjar ju se ett mönster och kanske hellre vill försäkra sig om att ens kläder förblir vita än att testa igen och igen med samma resultat.

Har dock ingen aning om vad orsaken till mintgrönheten kan vara och är således gruvligt OT, så jag lämnar över till eventuella användare med bättre koll.
  • starless

Det är väl inte det minsta konstigt att det blir missfärgat. Man ska ju alltid utgå från den ljusaste färgen på plagget. Hon borde alltså tvätta det svart/vita linnet med vita/ljusa kläder.

• kokulan
    starless skrev 2010-09-01 16:26:44 följande:
    Det är väl inte det minsta konstigt att det blir missfärgat. Man ska ju alltid utgå från den ljusaste färgen på plagget. Hon borde alltså tvätta det svart/vita linnet med vita/ljusa kläder.
    Ok, och riskera få all vittvätt grådassigt? Hur tänkte du nu?

Svartvita saker tvättar jag också med grått, eller om det är nåt jag är riktigt rädd om åker det ensam in  i maskinen.
  • LittleRedRidinHood
    kokulan skrev 2010-09-01 16:30:18 följande:

Svartvita saker tvättar jag också med grått, eller om det är nåt jag är riktigt rädd om åker det ensam in  i maskinen.
    Man ska tvätta efter den ljusaste färgen på plagget då de andra färgerna självklart inte färgar av sig. IAnnars hade ju alla plagg med färger i olika nyanser tagit färg av den mörkaste. 
  • kokulan

Vissa svarta plagg har mycket grönt i sig, så det är inte så konstigt egentligen. Titta på ett urtvättat plagg som varit svart, det dassiga skiftar ofta i grönt. I synnerhet är det så med billiga bomullsplagg som t-shirts och sånt.

• LittleRedRidinHood

Och där var jag också OT. Vet inte varför det var mintgrönt men tipsa henne om att sortera plagg så de tvättas efter den ljusaste färgen som starless skrev så borde inget bli missfärgat.

• krypsyl

Jag tänkte också säga att tvätta alltid flerfärgade plagg tillsammans med kläder i den ljusaste färgen. Svart-vita saker tvättas i vit-tvätten. Är plaggen svart-vita så färgar inte det svarta. Annars är det ju ingen idé med svart-vitt om det svarta skulle färga av sig...

Man kan testa att lägga plaggen i blöt i vanish, det kanske skulle kunna hjälpa.

• kokulan

Jag är väl onödigt försiktig då som inte vill riskera mina vita kläder. :)

• Harlow
    kokulan skrev 2010-09-01 17:02:46 följande:
    Jag är väl onödigt försiktig då som inte vill riskera mina vita kläder. :)
    Jag gör precis som du, låter inte minsta gråa socka komma med i vittvätten. Det kan tyckas "ofarligt" men precis som du skriver blir tvätten smutsvit efter ett tag och förlorar den där fräscha vitheten. Jag tror inte att alla vet om att grå plagg missfärgar vitt.
    Vill inte skriva någon på näsan nu, men så gör jag och min vita tvätt är fläckfri.
    www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • krypsyl

Fast grå och vit är inte samma sak... Självklart ska inte en grå strumpa med i vittvätten, då finns risk att den släpper färg. Finns det vitt på plagget som ett randigt linne (inte vitt tryck dock) så tvättas det med vitt.
    Har man någon gång tvättat ett vitt plagg med färgad tvätt så kan det färga av sig nästa gång man tvättar det (om man tvättar med ljusa färger), så en gång tvättat med annat = alltid tvätta med annat!

• starless
    kokulan skrev 2010-09-01 16:30:18 följande:

Eh, näe, Det svarta på ett plagg som är svart/vitt  färgar inte av sig, det säger väl sig själv? Annars skulle man ju inte kunna göra tvåfärgade plagg.

Man ska alltid utgå från den ljusaste färgen på plaggen man tvättar. Är det en svart tröja med vita ränder så tvättar man den med ljus tvätt. 
    Är det en grön tröja med ljusgula ränder så tvättar man den med ljus tvätt etc.

Flerfärgade kläder är skapta så att de själva inte färgar av sig.  Enfärgade kläder släpper dock färg.
    Därför tvättar man inte svart/vitt med svart. Röd/vitt med rött osv.
  • kokulan
    starless skrev 2010-09-02 13:20:05 följande:
    Eh, näe, Det svarta på ett plagg som är svart/vitt  färgar inte av sig, det säger väl sig själv? Annars skulle man ju inte kunna göra tvåfärgade plagg.

Man ska alltid utgå från den ljusaste färgen på plaggen man tvättar. Är det en svart tröja med vita ränder så tvättar man den med ljus tvätt. 
    Är det en grön tröja med ljusgula ränder så tvättar man den med ljus tvätt etc.

Flerfärgade kläder är skapta så att de själva inte färgar av sig.  Enfärgade kläder släpper dock färg.
    Därför tvättar man inte svart/vitt med svart. Röd/vitt med rött osv.
    Har redan gjort klart att jag är onödigt försiktig. Och jag tänker fortsätta med det, mina vita kläder kommer i fortsättningen också att tvättas med bara vita kläder, de tvåfärgade har inte där att göra. Oavsett hur många gånger ni förklarar samma sak för mig.
Svar på tråden Svart/vit tvätt färgad mintgrön på det vita??????HJÄLP????