• Chetti

Hönsbuljong? Maizena?

Jag har hittat ett nytt recept på internet. Har två receptfrågor.

Jag ska ha i 2dl hönsbuljong i maten och min pinsamma fråga är, hur gör jag det?
    Ska man ta en buljongkub och lösa i vatten, isåfall hur mycket vatten ska en kub lösas med?

Sedan undrar jag om det finns något annat man kan använda i mat än Maizena, alltså om det finns något liknande alternativ till Maizena?

Tacksam för svar!

blääääääääääää
  • Svar på tråden Hönsbuljong? Maizena?
  • Butterscotch

En vanlig buljongkub brukar väl lösas på 5 dl vatten (kolla på paketet, där står det), så ta du en halv buljong till 2 dl vatten.

Känner inte till något alternativ till Maizena förutom vanligt mjöl då förstås. Om du vill toppreda är det bra att ta lite mjöl och lite vatten i en behållare med lock (viktigt att locket sitter ordentligt) och skaka ihop det ordentligt innan du häller det i pannan/kastrullen. Då riskerar man inte att det klumpar sig. Glöm inte att låta det koka i några minuter (typ 5) så att inte maten smakar mjöl.

• Chetti
    Butterscotch skrev 2010-09-01 20:11:26 följande:
    En vanlig buljongkub brukar väl lösas på 5 dl vatten (kolla på paketet, där står det), så ta du en halv buljong till 2 dl vatten.

Känner inte till något alternativ till Maizena förutom vanligt mjöl då förstås. Om du vill toppreda är det bra att ta lite mjöl och lite vatten i en behållare med lock (viktigt att locket sitter ordentligt) och skaka ihop det ordentligt innan du häller det i pannan/kastrullen. Då riskerar man inte att det klumpar sig. Glöm inte att låta det koka i några minuter (typ 5) så att inte maten smakar mjöl.
    Tack för svaren!!
    blääääääääääää
Svar på tråden Hönsbuljong? Maizena?