• hnnie

Blev lurad på köp av barnvagn

Jag har köpt en begagnad barnvagn för några dagar sen. Idag provkörde jag den och kollade igenom den. Den drar som bara den åt ena hållet och det är mögel på sittdelen. Jag har pratat med hon jag köpte den av, men hon är bara otrevlig och struntar i vad jag säger och menar på att så var det minsann inte då hon hade den.

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Blev lurad på köp av barnvagn
  • soda

Tror tyvärr inte du kan göra så mycket, man köper tyvärr begagnade varor i befintligt skick, därför det är väldigt viktigt att man kollar igenom det man köper väldigt någa innan

• Nyfiken gul

om du köpt den i befintligt skick -dvs begagnat skick kan du inte göra så mycket tyvärr...

om du tittat igenom den och provkört den innan köp har du haft möjlighet att ångra dig redan då eller välja att köpa vagnen trots felen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • delifi2

du kan inte göra nåt, vrf kollade du inte när du köpte den för?

Köper man nåt begagnat så måste man kolla den jättemycket eftersom manint har nån bytesrät eller öppet köp eller nåt som helst skydd iaf det skulle bli fel.

Du köpte den i befintligt skick tyvärr

• hnnie

Har läst att det ska stå skrivet att den säljs i befintligt skick om man inte ska kunna kunna ångra sig vid dolda fel.
    Det gjorde det inte.

Har provkört den inomhus och på deras uppfart och då var det inget fel, det var först när jag kom ut på asfalten..

• Cecci78

Det kan finnas en chans att häva köpet. Köplagen reglerar köp mellan privatpersoner och där står:

Överensstämmelse med avtalet m. m.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och
    förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet
    används,

2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att
    användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål
    och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens
    sakkunskap och bedömning,

3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram
    prov eller modell, och

4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om
    förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket
    eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat
    förutsätta, är varan att anse som felaktig.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:931

Läs hela lagen och kontakta sen konsumentrådgivaren i er kommun om du vill ha hjälp.

• Cecci78

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
    allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
    eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
    inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
    väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
    han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
    bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
    inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
    pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt
    skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas
    till utropspriset.

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till
    vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning
    underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte
    såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte
    säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att
    undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå
    av provet.

• Vickan I

Men då måste ts stämma sälajren vid tingsrätten för ngt avtalsbrott och det tar ju sin tid och kostnad och verkligen ingen garanti för att få rätt heller...så bättre bita i det sura äpplwt och se det som att man lärt sig något till nästa gång. Det fins ju även ett kundansvar i det hela också. texten ovan låter lite mer som när man handlar över nätet och får en vara skickad till sig.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • hnnie

Okej ska göra det. Tack.

Hon har nu tagit bort annonsen så jag kan ju inte bevisa vad som skrevs där..

• hnnie
    Vickan I skrev 2010-09-01 22:11:12 följande:
    Men då måste ts stämma sälajren vid tingsrätten för ngt avtalsbrott och det tar ju sin tid och kostnad och verkligen ingen garanti för att få rätt heller...så bättre bita i det sura äpplwt och se det som att man lärt sig något till nästa gång. Det fins ju även ett kundansvar i det hela också. texten ovan låter lite mer som när man handlar över nätet och får en vara skickad till sig.
    Ja jag misstänkte just det..

blir irriterad, har folk ingen skam i kroppen?!
  • Anatha
    hnnie skrev 2010-09-01 22:11:12 följande:
    Okej ska göra det. Tack.

Hon har nu tagit bort annonsen så jag kan ju inte bevisa vad som skrevs där..
    Kontakta annonssiten och fråga om du kan få ta del av annonstexten igen. Kolla även om den finns caschad eller liknade i din dator (vet ej hur man gör men det kanske går).
  • Vickan I
    hnnie skrev 2010-09-01 22:14:21 följande:
    Ja jag misstänkte just det..

blir irriterad, har folk ingen skam i kroppen?!
    Mm jag har gjort lite samma sak när jag köpte en vagn på Blocket. Kollade den inte riktigt ordentligt. Stressad och dum och skulle ha den som extra vagn på landet så brydde mig inte så mkt, men sedan drog den en massa som jag missat också. Nu kunde händig sambo fixa som tur var. Men störigt absolut. Men har gjort en del bra köp efter den läxan också .
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • hnnie

Suck, nu har jag jag skickat ett lååångt sms till henne så hon kanske kommer på bättre tankar..

En fråga bara, om man nu skulle ta upp detta i tinget och jag vinner, visst får hon stå för kostnaderna då?

• baby87

Hände min kompis samma sak fast säljaren va min kompis kompis o min kompisen visste INGET om vagnar o den andra kompisen ringde henne hela tiden o sa hur bra vagnen är osv ,,hon ville ha 1000kr för vagnen sen väl när hon skulle ta vagnen ,,min kompis kompis sambo hämtade i slutändan fick hon betala 3000kr för en vagn som e mer än 12 år GAMMAL Så hon var tvungen o köpa en ny vagn o jag var me o valde en bra

(¯`v´¯)Bästa dagarna 24/3 07 och 21/4 08(¯`v´¯)
  • La Lola

Vad betalade ni för vagnen o hur gammal är den?
    *nyfiken*

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • hnnie

1200 kr för en -05. Får gärna tillbaka dom pengarna och lägger dom på en ny vagn.
    Vissa kanske tycker det inte är värt att strida för... Men det gör jag! För rätt ska vara rätt.

• Pirum

Men möglet och att den drar snett borde du ha upptäckt om du gjort en ordentlig undersökning. Att det finns defekter på en 5 år gammal vagn får man räkna med som köpare och därför bör man kolla extra noga. (Se 20 § i inlägg 6 ovan ) Förstår att det känns surt dock.

Jag anser inte att det finns grund att häva köpet, såvida inte säljaren gjort någon utfästelse i annonsen eller muntligt. Hur beskrevs vagnen i annonsen?

• Skit i det du
    hnnie skrev 2010-09-01 22:48:23 följande:

En fråga bara, om man nu skulle ta upp detta i tinget och jag vinner, visst får hon stå för kostnaderna då?

Du får stå för dina kostnader då det rör sig om ett så kallat småmål oavsett om du vinner eller inte.
Svar på tråden Blev lurad på köp av barnvagn