• Lanloun

Bönetider Karlstad? Alla internetsidor visar ju olika!!!!

Jag håller på att bli tokig.

Jag vet inte vilka som är de rätta bönetiderna.....

Dessa tider visar att Fadjr är vid 4:23 och Ishaa är vid 21:41 (idag 2 september).

islamiskaforbundet.se/sv/component/salaattimes/index.php&q=22&m=9
    www.salat.muslim.se/component/content/article/1-categroy1/3-boenetider.html

Men dessa sidor...
    www.bonetider.se/tag/bonetider-goteborg
    www.birka.st/

...visar att Fadjr är vid 3:13 och Ishaa vid 22:50.

Det skiljer alltså ca en timma på dessa tider (fadjr och ishaa) medans de övriga bönetiderna är ungefär samma.

www.iksalman.org/Bonetid/KarlstadSep.pdf

Detta är ytterliggare en sida med bönetider för Karlstad men den är ännu mer annorlunda och här saknas även tiden för Asr, så man kanske inte ska lita på den här sidan....

Men annars, ska jag följa de tre första länkarna eller de två andra??????

• Svar på tråden Bönetider Karlstad? Alla internetsidor visar ju olika!!!!
  • Lanloun

Jag har hittat lösningen direkt.....

Det viktigaste är väl att be Fadjr innan solen gått upp? Solen går ju upp vid 6-tiden. Så då kan jag ju lika gärna vänta med Fadjr bönen tills den bönekalendern som hade senast tid. Och när det gäller Ishaa, så kan jag lika gärna vänta tills den senaste tiden, så är jag säker på att tiden är inne.

Problemet löst

• nur

As Saloum Aleykum sister...

När det gäller böne tider jag va också lite delade o undrade hur ska jag ta mig till o har en app på min Iphone har också olika tider men när jag va i turkiet så svarade en Mufti (hösgsta imam typ) frågor kring sådana saker då kom upp böne tider med då sa han att huvedsaken va att Allah (cc) delade upp dagen så vi skulle be hela dygnet o det fanns 3 tider skulle man inte be när solen går upp ner o när och solen va rakt upp(12:00) annars va det lite tider hit o dit va det inte jätte grej... Men klart man ska följa tider dock  lite tidsskillnader skulle man inte va orolig för...
     Så hoppas att den informationen ger dig lite insyn över hur du ska göra:)) Saloum Aleykum sister :))

• konverteradmuslim

sök "bönetider göteborg 2010", så tar du första där hemsidan. Islaminfo.se. Sen lägger du på 10 minuter från de böner som står där, annars så finns det en moské i Karlstad som du kan söka råd och information hos :)

• M C

Man lär sig något nytt varje dag - det är alltså tom viktigt för gud när man visar alla andra vilken eminent muslim man är?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • I Blackrose I
    M C skrev 2010-10-11 10:20:39 följande:
    Man lär sig något nytt varje dag - det är alltså tom viktigt för gud när man visar alla andra vilken eminent muslim man är?
    Visste du inte att man ber på bestämda tider? Jadu, man lär sig alltid något nytt när det gäller Religion. Tror mig du har inte lärt dig hälften av allt som finns.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • oOHalalOo
    M C skrev 2010-10-11 10:20:39 följande:
    Nu är jag inte med, i vilket inlägg står det något om att det handlar om att visa alla andra? Vad jag kan läsa mig till så handlar det om när man ska be? Är det jag som har missat eller är det du som dragit förhastade slutsatser?
  • M C
    oOHalalOo skrev 2010-10-11 19:35:02 följande:
    Nu är jag inte med, i vilket inlägg står det något om att det handlar om att visa alla andra? Vad jag kan läsa mig till så handlar det om när man ska be? Är det jag som har missat eller är det du som dragit förhastade slutsatser?
    Tja, jag levde i illusionen att din gud ser in i ditt inre, ser vad du tänker. Men hey, vad vet jag. Han kanske inte är allvetande och allsmäktig när allt kommer omkring.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • oOHalalOo
    M C skrev 2010-10-12 07:18:33 följande:
    Tja, jag levde i illusionen att din gud ser in i ditt inre, ser vad du tänker. Men hey, vad vet jag. Han kanske inte är allvetande och allsmäktig när allt kommer omkring.
    Det är Han. Men du skrev 'visa andra', vilket du inte med ett enda ord har förklarat i ditt inlägg. Det var innebörden av DET som jag efterfrågade.

Så frågar igen, vad är det som du syftar till - 'visa sig för andra'?
Svar på tråden Bönetider Karlstad? Alla internetsidor visar ju olika!!!!