• mikipiki

Min 2-åring biter sig själv när han blir arg..

Hur får man honom att sluta?

Han är världens snällaste och goaste kille, men när han blir arg så vrålar han rakt ut och sedan biter han sig själv, hårt bör nämnas för det blir märken.

Han slutar när man säger till honom och kan då börja "banka" på saker istället, eller så spänner han sig så mycket att han blir röd och stampar sedan hårt i golvet.

Detta inträffar oftast efter vi sagt till honom att sluta med någonting som han inte får göra, exempelvis pilla på tv-kontrollen eller så.

Är det bara att låta honom vara, ignorera honom och låta honom ha sitt utbrott? Eller ska vi försöka avbryta det hela?

Han lugnar sig betydligt efter att han gjort detta, det är utbrott som går över på någon minut.

• Svar på tråden Min 2-åring biter sig själv när han blir arg..
  • Wingerstad

Ha ha Låter precis som min dotter, men nu var det länge sen hon gjorde det, så jag antar att det går över;)

• iffis

vår äldsta tjej gjorde så runt 1,5 år jag frågade bvc psykolog som hade det enkla svaret att det oftast beror på att barnet känner sig frustrerad för att dom inte kan säga vad dom vill/känner. våran tjej slutade iafl när talet kom igång ordentligt.

psykologen föreslog att man skulle prata lugnt och informera barnet att dom gärna får komma och kramas istället, lite svårt om det är en sjäv dom är arga på tycker jag.

Svar på tråden Min 2-åring biter sig själv när han blir arg..