• lilja01

Hur klä bebis född i januari?

Jag har BF 12:e januari -11, med mitt första barn. Bor i Dalarna, och vintrarna här är ju rätt kalla, förra vintern hade vi neråt -30 grader några dagar.

Min fråga är då hur jag ska klä min bebis när han kommer ut? Behöver vi köpa en rejäl vinter-overall?
    Man är ju inte ute så mycket de första veckorna, men när vi är ute kommer han att ligga nerbäddad i vagnen (med fårskinnsfäll, varmt täcke, åkpåse och "vagnöverdraget"). Ligger han inte i vagnen kommer han bara att bäras mellan huset och bilen (bilen har kupévärmare, så den är ju inte iskall).

Hade tänkt att köpa en overall i vindtät fleece eller liknande, borde inte det räcka? Självklart med hjälmmössa och varmare mössa, vantar och sockor.
    Borde det inte bli alldeles för varmt med vinter-overall i vagnen? Men det kanske är för kallt utan vinter-overall mellan huset och bilen?

Dumma frågor kanske, men bättre att fråga för mycket än för lite ;)
    För att vara lite övertydlig också - vi kommer inte att vara ute mer än nöden kräver de dagar det är 30 minusgrader.

Någon som har lite erfarenhet? :)

• Svar på tråden Hur klä bebis född i januari?
  • crazy mom

Jag tycker du verkar ha tokkoll och det här är din första unge ;)

Jag väntar nr3 i januari och tycker också att det är klurigt, men jag kör på följande insikt:
    -Bättre med många lager så man kan ta av. En vinteroverall är kanske inte nödvändigt till en nyfödd. Går man mellan bilen och hus så kan man ju enkelt ta en filt och vira runt barnet =)

När jag fick nr.1 på sommaren tog jag dom första dagarna på alldeles för mycket kläder. Stackars bebis var högröd och höll på att storkna av vämeslag... =)   Men jag lärde mig tack och lov.... =)

• lilja01
    crazy mom skrev 2010-09-02 08:45:53 följande:
    Jag tycker du verkar ha tokkoll och det här är din första unge ;)

Jag väntar nr3 i januari och tycker också att det är klurigt, men jag kör på följande insikt:
    -Bättre med många lager så man kan ta av. En vinteroverall är kanske inte nödvändigt till en nyfödd. Går man mellan bilen och hus så kan man ju enkelt ta en filt och vira runt barnet =)

När jag fick nr.1 på sommaren tog jag dom första dagarna på alldeles för mycket kläder. Stackars bebis var högröd och höll på att storkna av vämeslag... =)   Men jag lärde mig tack och lov.... =)
    Tack så mycket för ditt svar :)
    Precis så tänker jag också, bättre med många tunna lager är ett tjockt.
    När fick du nummer två då?

Men det börjar faktiskt bli dags att köpa vinteroverall snart om man behöver ha det, de går väldigt fort nu under hösten, och affärerna tar ju inte hem så många i så små storlekar..
    Jag vill ju inte stå där i januari och vara utan overall, om det är griskallt och lillen fryser.. Så himla svårt!
  • lilamy

Fleeceoverallerna är ofta mycket bättre! Köpte en vanlig vinteroverall till mitt första barn men den använde vi bara ett par gånger. Fleece overallen kan du även använda mycket längre tid! Köp en bra (tjock) overall som har armar och ben som går att vika upp och "stänga". Det är som en extra ficka nederst på ärmarna och benen som man viker över öppningen. Då kan man börja använda overallen mycket tidigare och slipper vantar och tossor som kanske ändå bara ramlar av i början när barnet rör sig eller man tappar på väg i och ur bilen. När bebisen växer kan man sedan ha ärmarna och benen som de är och köpa till tossor och vantar.

Eftersom fleece är tunnare än en riktig vinteroverall är det mindre risk att barnet drunknar i den. Vi kunde egentligen aldrig använda vinteroverallen i bilstolen den var alltid för stor eller satt jättedumt i halsen när han satt i stolen. Fleece sitter bättre mot kläderna medans jag tyckte han bara gled runt i vinteroverallen även när den passade honom i storleken. Bor på Island och mitt första barn sov ute i vagnen hela vintern. Hade en bra åkpåse och det var bara väldigt få dagar som han behövde ha fleeceoverallen i åkpåsen. Oftast räckte det med hans vanliga kläder och en varm tröja + mössa och vantar i åkpåsen. Så en bra åkpåse är mitt andra tips. Lättare att öppna när bebisen sover än att hålla på och trixa med kläder. Fast några -30 grader hade vi iofs aldrig... 
    Jag tänker sälja den där vinteroverallen nu skall inte ens vänta och se om den kommer till användning på den nya bebisen. Nu satsar jag på en fäll i vagnen och ett extra duntäcke om det behövs som jag fått. Har BF 1/1.

• Niiskuneiti

Är i samma situation ungefär. Skulle inte rekommendera fleece rent generellt, men det är mest för att jag tycker att det är bättre med naturmaterial än plast till bebisen.

Vi har köpt en i ull, av det finska märket Kivat  (köpt i Sverige). Har fått den rekommenderad och den är tunnare, så det behövs en riktigt overall över när det är riktigt kallt. Alternativt en tunnare, vindtät beroende lite på hurpass kallt det faktiskt är. Passar också på våren utan extra overall eller att ha i bilen där det blir för varmt med vinteroverallen på.

Här såg jag att det fanns sådana att köpa, den vi har är dock naturfärgad men det verkar vara ungefär samma.

http://cosykids.se/?cat_id=48

Har även köpt en "hjälmmössa", en sån med krage, i ull från Ruskovilla. De har fantastiska kläder även i ullsilke, ska skaffa underställ och mössa i det materialet. Oslagbart! (De har också overall i ull)

Kolla deras hemsida: http://www.ruskovilla.fi/SE

• lilja01

Tack så mycket för era svar! :)

Vi har bestämt oss för att inte köpa någon rejäl overall, utan jag ska titta runt lite får se om jag hittar någon annan mysig "tunnare" overall. Huvudsaken är att den är vindtät.. Har ni andra några tips?

• IdiotPrayer
    Niiskuneiti skrev 2010-09-02 17:01:55 följande:

Är i samma situation ungefär. Skulle inte rekommendera fleece rent generellt, men det är mest för att jag tycker att det är bättre med naturmaterial än plast till bebisen.

Vi har köpt en i ull, av det finska märket Kivat  (köpt i Sverige). Har fått den rekommenderad och den är tunnare, så det behövs en riktigt overall över när det är riktigt kallt. Alternativt en tunnare, vindtät beroende lite på hurpass kallt det faktiskt är. Passar också på våren utan extra overall eller att ha i bilen där det blir för varmt med vinteroverallen på.

Här såg jag att det fanns sådana att köpa, den vi har är dock naturfärgad men det verkar vara ungefär samma.

cosykids.se/

Har även köpt en "hjälmmössa", en sån med krage, i ull från Ruskovilla. De har fantastiska kläder även i ullsilke, ska skaffa underställ och mössa i det materialet. Oslagbart! (De har också overall i ull)

Kolla deras hemsida: www.ruskovilla.fi/SE

det finns fleece i bomull:)
  • Mille11

Tänker lite likadant. Har BF 29/1 och det är riktigt klurigt det där med vintern! :)

Vi har i alla fall köpt en rejävl och varm åkpåse till vagnen och även ett lammskinn ifall det kommer behövas (kan man ju ha inne och ligga o mysa på annars) sen en tunnar overall på HM (ser ut som en liten björn..) och så har vi fått låna en fleeceoverall av en kompis som fick förra vintern. Som sagt till och från bilen och sådär så behöver man ju mer än en tjock tröja typ... Sen de tunnare overallerna kan man u kanske till och med ha fram på vårkanten (utan åkpåsar och grejer) om man inte får en jättebebis! ;)

Skulle det mot förmodan bli för kallt för lillen så får man väl ta en extra filt i vagnen eller nåt..Hellre en tunn overall och kanske en filt än en tjock overall som barnet svettas järnet i...så tänker vi.. :)

Svar på tråden Hur klä bebis född i januari?