• Snarkofagen

Kalasdags för 4-åring! Tips någon?

Som rubriken säger är det nu dags att fira fyraåringen. Jag vill bjuda in alla kompisarna på förskolan samt några grannar, det blir totalt 20 ungar. 

Jag tycker det är lite för tidigt att ha kalas på lekland och dylikt och tänkte ha kalaset hemma. Men det känns som väääldigt mycket med 20 barn? Orkar man? Vi bor i en lägenhet = ingen stor tomt att busa loss på, tyvärr.

Har aldrig haft kalas, vad gör man? Tips och idéer emottages med värme!  

• Svar på tråden Kalasdags för 4-åring! Tips någon?
  • fluff

Hej!
    Har själv hunnit med några kalas och regel nr 1 verkar vara att sätta en tidsgräns, 2 timmar är nog rätt lagom för ett gäng i 4-5 årsåldern  Det går lite tid till presentöppning och allmänt stök (in a good way!) och sen brukar man ju fika/äta korv (typ) beroende på tid för kalaset och sen kan man med fördel smacka på med lite organiserad lek som Hundens ben, Dansstopp, Kurragömma etc. Sen blir det fiskedamm eller skattjakt och pling plong! Det blir oändligt tyst, lägenheten är oigenkännlig men din unge är med största sannolikhet sockerstinn och supernöjd!
    Lycka till! 
    Fluff 

• Skytten75

Vi hade kalas i helgen för 12st barn tyckte det var tillräckligt fast att vi hade det i en lokal. Mycket stoj var det och lite stressigt. Vi hade lekar och korv & bröd, marängsviss och fiskedamm. Presentöppningen tog ganska lång tid. Vi hade kalaset mellan kl 14-16.

Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Snarkofagen
    Anne69 skrev 2010-09-03 09:21:59 följande:
    HU! Det hade jag aldrig orkat........
    VAD hade du aldrig orkat? 20 barn på kalas hemma i lägenheten eller att överhuvudtaget ordna kalas hemma? Jag är som sagt rookie och behöver synpunkter så att jag inte gör världens misstag direkt
  • camave

vi har gått ihop några mammor och hyrt en gympasal till våra barn.  kommer bli ca 25 ungar på en 10-tal föräldrar.

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Maj80

Jag planerar också för kommande 4-årskalas men skulle aldrig orka med 20 barn! Vi bor i hus m trädgård men man vet aldrig vad vädret blir. Själv tycker jag de är för små att gå på kalas utan föräldrar vilket innebär lika många vuxna som barn (minst). Jag vill inte ta ansvar för alla barn + att var på ett barnkalas i våras där flera barn blev ledsna (en ramlade etc) och det var inte kul när inte mamma/pappa var där.

Vi kommer satsa på 5-10 barn som sonen själv får välja. Tänkte ha kalaset 14-16 för då har de redan ätit lunch o bjuda på hembakt o glass (tårta är inte så poppis hos sonen). Ska avsluta med fiskedam men tror inte jag kommer fixa lekar - tror de fixar det själva (hoppas jag). Till de vuxna blir det nog tårta.

Känner mig själv osäker. Lycka till!

• Julia1234

Här brukar det också vara runt tio barn på kalasen. Alla har ungefär samma upplägg Tid 12-14. Alla kommer, får kolla runt och leka lite. Sen är det mat + tårta. Efter det är det presentöppning - en del har snurra flaskan lek när presenterna öppnas för att det ska bli mer organiserat och ta längre tid Efter det fri lek en stund till för att avsluts med fiskedamm.
    4-5 åringar behöver inga organiserade lekar, de leker bra ändå. Men det är kanske bra att ha någon lek i reserv ifall de behöver styras upp
    Där vi bor brukar inte föräldrar vara med (någon enstaka ibland)

• LG74

Jag kände med ens att sonens fem gäster var en baggis.Flört

Vi ska ha 4-årskalas imorgon mellan 12-14, det räcker gott med två timmar för både vuxen och barn. Korv med bröd, glass och kakor, fiskedamm.  Skulle det inte funka med fri lek, så står hundens ben och dansstopp på schemat. I ett av rummen hemma har vi lagt en massa uppblåsta ballonger, dem kan de barn som vill roa sig med.

Snurra flaskan gör vi nästan på varje kalas och börjar med det. Kul för barnen att se när födelsedagsbarnet öppnar just sin present. Dock kan det ju ta rätt lång tid när man är 20 st.

Blir det jättestimmigt och barnen behöver varva ner kan man alltid annonsera BIO! Titta på film en stund brukar fungera, är ni 20 st så kanske det inte ryms så många framför tvn?

Lycka till!!

• Skytten75

Vi hade lekarna dansstopp, sätta knorren på grisen, följa John och viskleken.

• selma

Kika in på en nylanserad  sajt som samlat massor med bra tips på lekar, teman och kalasfixare som heter www.kalasdags.se. Vet att man kan vinna ett drömkalas där med just nu!

• Skytten75

Danssopp: Du spelar musik barnen dansar eller rör på sig när du stoppar musiken så ska de stå helt stilla/frysa. Man kan även köra en variant att när musiken tystnar så ska de sätta sig.

• Anne69
    Snarkofagen skrev 2010-09-03 09:40:56 följande:
    VAD hade du aldrig orkat? 20 barn på kalas hemma i lägenheten eller att överhuvudtaget ordna kalas hemma? Jag är som sagt rookie och behöver synpunkter så att jag inte gör världens misstag direkt
    Jag ryggar direkt för detta med 20 barn........det blir ju som en hel förskola och där brukar det ju finnas 4 personal iallafall. 

Vi kommer att bjuda in ett antal vänner och familjer och då blir det säkert 20-talet personer men inte så många små barn. Gissar att det kanske blir 6-7 barn o då är ett par småsyskon inräknade. Det räcker jättebra för oss. Vi bjuder på tidigt middagsbuffé och barnen leker rätt bra själva. Men jag tror att de skulle gilla dansstoppleken som beskrivs ovan. Sen har vi alltid fiskdamm!
Svar på tråden Kalasdags för 4-åring! Tips någon?