burka i skolan?
hejsan
jag undrar hur det blir med burka i skolan? på eller av? förbud eller ej?
tacksam för svar! min röst hänger på detta i kommunvalet.
hejsan
jag undrar hur det blir med burka i skolan? på eller av? förbud eller ej?
tacksam för svar! min röst hänger på detta i kommunvalet.
Vår utgångspunkt är att människor självklart ska få klä sig som de själva vill. Men i vissa situationer på jobbet eller i skolan måste det också fungera rent praktiskt. Nyligen sade Jan Björklund i en radiointervju att han vill se en lagändring som gör det möjligt för skolledare att stoppa elever från att bära klädsel som täcker ansiktet, exempelvis burka och niqab. Detta har lett till en viss debatt.
Det är viktigt att understryka att Folkpartiet inte kräver ett förbud mot burka eller niqab på allmän plats, eftersom människor måste få klä sig som de vill. Däremot är det rimligt att en skola ska kunna kräva att en lärare eller elev visar ansiktet. Undervisning bygger på kommunikation och samspel mellan läraren och eleven. I all undervisning, oavsett om det är i förskolan eller på universitetet, är kroppsspråket och mimiken viktiga arbetsverktyg. I dag är rättsläget oklart eftersom Diskrimineringsombudsmannen håller på att pröva om det var rätt av en skola på en vuxenutbildning i Stockholm att säga till en elev att hon inte fick bära niqab i klassrummet. Därför behöver regelverket förtydligas.