• nikkisixx

Behöver 30 hp snabbt!

Hej, i och med nya regler för csn så är dom som bekant mycket mer restriktiva när det gäller lån, man måste klara alla poäng om man inte har en jävligt bra förklaring. Jag har 30 hp att ta igen, och min förklaring dög tydligen inte för att få lån, nu står jag mer eller mindre utan inkomst och har en studentlya på 3000 i månaden plus kurslitteratur. Första månaden kommer jag nog klara mig, men inte om kanske 2, 3 månader. Så jag behöver läsa upp 30 hp snabbt som attan så att jag kan ta studiemedel igen. Frågan är hur jag ska greja det eftersom jag precis börjat på ett 120hp program, heltid. Vad skulle ni ha gjort? Ska jag hoppa på en full 30 hp kurs på distans och råplugga 1 månad? Klarar man det?
    Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Behöver 30 hp snabbt!
  • Tecken

Finns det verkligen kurser på 30hp som löper över en månad?

• sara1981

Har inget bra svar, men är i en liknande sits. Måste man läsa de kurser man inte tagit poängen i eller kan man läsa andra kurser för motsvarande poäng?

• Tecken

Kan du inte ta CSN för gymnasiekurser en termin? Läsa distans på heltid på gymnasiet + högskolan i höst? Då kan du söka CSN för högskolestudier till våren, eftersom det då kommit in 30hp. Vet inte om man kan göra såhär, men det borde gå.

• nikkisixx

Sara: Det spelar ingen roll vilka kurser du läser, det är bara poängen som räknas så du kan välja och vraka.
    Grejen för mig är att jag behöver ta poängen snarast möjligt! Har inget extrajobb så csn är det enda jag kan förlita mig på, men jag antar att jag kanske måste ta nått jobb nånstans för att få in pengar, 30 hp är kanske lite för mycket att läsa in på 1 månad. Distanskurser kan man ju iofs läsa i sin egen takt och göra klart så fort man känner att man klarar av.  

• AnnaVe

Du kommer aldrig att kunna läsa en kurs på 30 hp på en månad då en sådan kurs går under en hel termin.

• Anova

Det enda alternativet är väl fyra 7,5 poängare som går parallellt första "läseperioden". Fast frågan är om det verklingen ger något i längden..

Finns inte alternativet att ta ett sabatsår/-halvår?

• nikkisixx

Tecken: Går det verkligen att göra så? Isådana fall så är det guld värt eftersom jag verkligen behöver någon form av inkomst. Jag är tveksam till att det går eftersom jag har missat 30hp förra terminen. Jag kan ju pröva iallafall.

• Tecken
    nikkisixx skrev 2010-09-30 17:40:30 följande:
    Tecken: Går det verkligen att göra så? Isådana fall så är det guld värt eftersom jag verkligen behöver någon form av inkomst. Jag är tveksam till att det går eftersom jag har missat 30hp förra terminen. Jag kan ju pröva iallafall.
    Som jag skrev: jag vet inte om det går att göra så. Jag har aldrig gått på komvux el dyl.
  • teddybjörnen fredriksson

Jag skulle råda dig att ta ett extrajobb istället. CSN är ju begränsad så varför "slösa" bort 30 p som du kanske vill använda till riktiga studier i framtiden. Det tar ju inte längre tid att jobba än att plugga en massa extrakurser.

Svar på tråden Behöver 30 hp snabbt!