• Anonym (förälder)

föräldraledighet

Hur har ni tänkt att göra lag på att man måste dela upp föräldraledigheten? Om vår familj skulle göra så, så innebär det att jag som inte har något jobb och ingen direkt erfarenhet skulle få gå ut och söka en massa jobb. och min man skulle få sluta hans jobb och hans studier bara så att vi skulle få minimun av föräldrapenningen då hans jobb inte ger så mycket i betalt. vi skulle antagligen få söka socialbidrag. Hur skulle den här idén gå ihop egentligen? Vi har dessutom gjort ett mycket medvetet val att jag och min man vill att jag är hemma med barnen medan han vill jobba och studera.

• Svar på tråden föräldraledighet
  • Vänsterpartiet

Hej!

Vänsterpartiet vill ha en jämställd föräldraförsäkring främst för att vi är övertygade om att det är bäst för barnen att tidigt få möjlighet till en nära relation med båda föräldrarna och för att både kvinnor och män ska ha samma möjligheter att vara föräldrar och delta i arbetslivet.

Vi vill höja ersättningen och taket i försäkringen.

Det finns situationer där en tudelning av föräldradagarna skulle leda till en helt orimlig ekonomisk situation för den enskilda familjen. Det kan tex handla om att en förälder studerar och saknar sjukpenninggrundande inkomst. Självklart måste det vid sådana situationer finnas möjligheter till undantag. Samma sak gäller föräldrar som har ensam vårdnad.I dag är två månader av föräldraförsäkringen vikt för vardera föräldern. Vänsterpartiet vill dela föräldraförsäkringen så att varje förälder tar ut lika stor del av dagarna.

Svar på tråden föräldraledighet