• Saandra88

Att bli särbo

Hej jag vet inte om det är rätt ställe att lägga tråden i men jag testar..

Jag och min man har bestämt oss för att separera så jag har lite funderingar kring dessa och hoppas på svar!
    Vi har pratat om att bara bli särbo- alltså att vi inte skiljer oss, hur fungerar det med bidrag då när sonen ska bo heltid hos mig & varannan helg hos pappa?
    Ska han betala underhåll till mig eller "slipper" han det för att vi fortfarande är gifta? Likaså med bostadsbidrag, kan jag få det eller är det enligt lag pappan som ska hjälpa mig med pengar om jag behöver?

Jag hoppas att någon har erfarenhet eller vet vad som gäller då det är lite snurrigt just nu.

• Svar på tråden Att bli särbo
  • Jempa10

Har inga bra svar åt dig men skulle gärna också vilja veta.... Obestämd

• Fru Anna

Det är inte meningen att du ska betala alla kostnader kring ert barn bara för att ni inte bor ihop längre. Underhållet går ut på att båda föräldrarna ska bidra till kostnaderna för sitt barn. Om ni kan lösa det själva på ett sätt som funkar för er så är det bara bra.

• pluppfamiljen

Jag tror att nackdelen med att vara särbo är att det lätt blir en kvinnofälla och att försäkringar osv inte gäller på samma sätt om någon av er dör. Ring skatte förvaltningen och fråga eller varför inte en jurist ?

5 barns mamma
  • Saandra88

Vi har nu beslutat att vi ska skilja oss och att de mesta är löst. Tack för era svar!

En annan ilten fråga, om vi är skilda och bor i varsin lägenhet och våran son blir skriven hos mig och är hos sin pappa varannan helg. Har vi fortfarande gemensam vårdnad då eller blir det automatiskt ensam vårdnad för mig? Hörde talas om att jag får ensam vårdnad då vilket pappan inte vill..

• Fru Anna

Nej, ni har fortfarande gemensam vårdnad. Vårnaden handar om det juridigska ansvaret för barnet och har inget med boendet och umgänget att göra.

Lycka till med skilsmässan!

Svar på tråden Att bli särbo