• Anonym (Mamma till 2.)
    Äldre 2 Sep 13:16
    1603 visningar
    1 svar
    1
    1603

    Undervisning på rätt nivå i grundskolan.

    Många barn i åk 1-6 har tråkigt i skolan. De är alldeles för långt framme för sin årskurs, men måste ändå genomlida lektion efter lektion bestående av sådant de redan kan. Ni har funderingar på att lösa detta i åk 7-9, men hur tänker ni lösa problemet på 'lågstadiet'? Min son är ett av dessa barn som redan i förskoleklassen hade tråkigt i skolan, och det är bedrövligt. Säg inte att vi ska prata med rektor och personal, för det har vi redan gjort och inget blir bättre.

  • Svar på tråden Undervisning på rätt nivå i grundskolan.
  • Folkpa­rtiet
    Äldre 7 Sep 12:36
    #1

    Hej,
    ditt inlägg verkar ha kommit med på två ställen. Jag svarar på båda för säkerhets skull:


    Din pojke har rätt till stimulerande utmaningar utifrån sina förutsättningar och behov. Vår uppfattning är att lusten att lära måste tas tillvara och uppmuntras redan i tidig ålder. Det gäller varje barn. Både de som kanske har mer behov av stöd och de som snabbt når kunskapsmålen. De måste kunna få gå vidare. Vi vill som sagt inrätta teoretiska profilklasser på högstadiet. Vi anser också att skolor som så önskar ska få använda färdighetstester.

    Jag har svårt att se någon annan väg än att du som förälder kontaktar din sons lärare och skolledning om du upplever att han inte får tillräcklig stimulans i skolan. Om du trots det upplever att skolan inte möter din pojkes behov finns alltid möjligheten att byta skola, eftersom vi har ett fritt skolval.
Svar på tråden Undervisning på rätt nivå i grundskolan.