• Anonym (skäms)

Ni som jobbar i vården, har ni glömt ge medicin/gett fel medicin/ fel dos någon gång?

Jag gav fel medicin igår fick jag reda på idag. Rent slarv från min sida men det var stressigt. Inget att skylla på jag vet och jag skäms massor! Känner mig usel även om det var värktabletter det handlade om och ingen "allvarligare". Har det hänt er någon gång också?

• Svar på tråden Ni som jobbar i vården, har ni glömt ge medicin/gett fel medicin/ fel dos någon gång?
  • helnöt

Aldrig hänt mig.... hoppas du skrev en av vikelse på detta då.... men det kan ju hända den bästa...

• Mariohn

Ja. När jag jobbade som uska missade jag att ge en livsviktig medicin en gång. Men det var inte mitt fel. Det var inte mitt jobb och sjuksköterskan vars jobb det var hade lagt en lapp i köket och skrivit "måste gå hem tidigare. Ge **** hans **** klockan 20 prick!"

När jag kom till jobb 16.00 var det en personal sjuk och vi var 2 personal på 15 boende. Det larmade överallt och i köket var vi av den anledningen inte en enda gång. För jävligt men jag tar inte på mig ansvaret.  

• Anonym (skäms)

Det är den som upptäcker detta som skriver avikelsen, så det skulle hon göra.

• Betty Boop

Jag jobbade förrut som vårdbiträde på ett ålderdomshem och hade delegering på att ge medicin. En gång råkade jag ge en farbror en annan farbrors medicin. Jag blev helt hysterisk och trodde att jag hade tagit livet av honom. Jag rusade ner till sköterskeexpeditionen och stortjöt! Det visade sig att det inte var någon större fara då hade liknande hjärtmedicin. Men han fick en sömntablett som han inte skulle ha haft. Det var ju inget farligt. Han var en ganska skrikig och bråkig farbror så vi fick en lugn kväll (om man nu får skämta om sånt..) .

• Anonym

Det har inte hänt mej själv än eller jag har glömt en ögondroppe en gång men kom på det efter en stund och gick tillbaka.  Men däremot har jag hittat tabletter som varit glömda flera gånger. Men det är ju oftast ingen större skada skedd när det bara är en alvedon tex. 

jag brukar ha som vana att titta i vårdpärmen en extra gång när jag är klar med allt innan jag går vidare. Bara ifall att så att säga..

Men jag tycker inte du behöver skämmas för tyvärr är det sånt som kan hända när det är för stressigt med viktiga larm osv.

• MassiiMotoo

Ja det har hänt at jag har missat att ge någon pga att det har varit stressigt osv. Man är itne mer än människa, om man ska hålla reda på i mitt fall, 9 boende, så kan man lätt missa att ge några ögondroppar eller några värktabletter.

• Majsan70

Sånt som händer o just därför man skriver avvikelserapport. Ett bra sätt att ta till sig sitt misstag. Jag tror inte jag har gett fel medicin eller glömt...inte vad jag kommer ihåg. Däremot har jag glömt att signera ibland.

• Anonym (skäms)

Alltså jag vet att det hänt ordinarie också (jag är timmis) senast för ett par veckor sedan, men jag känner mig ändå usel som inte tittat bättre.

• Höstbebis2010

Ja usch..missade ge waran en gång. Mitt fel eller inte, hade ju delegering...Dock hade jag inte jobbat på länge och waranet var delat i dosett, personen hade annars sina tabletter i apodos. Ingen röd lapp fanns i skåpet som det annars alltid brukade göra. Jag höll på att gå under när jag insåg vilken miss jag hade gjort, även om det denna gången gick bra. Man vet ju aldrig när man missar viktiga mediciner...

• Anonym (skäms)
    Höstbebis2010 skrev 2010-09-02 13:47:41 följande:
    Ja usch..missade ge waran en gång. Mitt fel eller inte, hade ju delegering...Dock hade jag inte jobbat på länge och waranet var delat i dosett, personen hade annars sina tabletter i apodos. Ingen röd lapp fanns i skåpet som det annars alltid brukade göra. Jag höll på att gå under när jag insåg vilken miss jag hade gjort, även om det denna gången gick bra. Man vet ju aldrig när man missar viktiga mediciner...
    Precis. Jag har fortfarande jättedåligt samvete, och ska dit nu ikväll och jobba. Kommer från och med nu alltid titta jättenoga vad som gäller.
  • LinnV

Bara för att man jobbar i vården är man inte mer än människa, alla kan göra misstag, jag har glömt att ge medicin någongång men många har ätit sina mediciner länge och då finns det i kroppen även om man missar en tablett.. Det finns ju de som vägrar ta medicin ibland och de överlever ju!

• Anonym (skäms)

Vill bara inte jag ska anses som slarvig eller så, vilket jag verkligen inte är i vanliga fall. Menar häromdagen glömde personalen att sätta på extrapåsen på katetern på en av dom så den var ju full på natten, patienten hade ont och tömde ut det på golvet (han visste inte riktigt vad han gjorde). Så det var ju jätteslarvigt det också av de andra, ordinarie. De händer väll de bästa antar jag :-/

• Anonym (skäms)

Vet att det inte gör det hela mindre rätt  men jag skäms inte lika mycket längre och vet det kan hända den bäste. För igår kväll upptäcker jag, att den person som ringt mig och berättat jag blandat ihop, själv hade glömt ge en medicin till en person för att han vart iväg och kom hem en halvtimma senare än han skulle ha medicinen. Han skulle ju få den oavsett men det hade inte skett, trots det var en mindre viktig medicin. Så...alla kan det hända har jag insett!

• Anonym

När jag jobbade på min förra arbetsplats så anmäldes varje slarv med medicinering till MAS = Medicinskt Ansvarig Sjuksköterska i Kommunen. Om man så glömde att ge Alvedon så skrevs det papper till MAS. De var jättenoga med att rapportera om vad som hade hänt, vem som hade gett fel medicin/glömt att ge medicin.

• Takhiza
    Anonym (skäms) skrev 2010-09-02 13:35:00 följande:
    Jag gav fel medicin igår fick jag reda på idag. Rent slarv från min sida men det var stressigt. Inget att skylla på jag vet och jag skäms massor! Känner mig usel även om det var värktabletter det handlade om och ingen "allvarligare". Har det hänt er någon gång också?
    Ja de har hänt. Glömde ge en farbror sin morgon medicin pgr av omständigheter runt om som "bröt" de vanliga mönstret. Han hade 32 (!) tabletter på morgonen och alla glömdes. Dock rapporterade jag detta  två timmar senare till ssk´na och det skrevs givetvis avvikelse.
  • Anonym

Ja jag har glömt bort, men har kommit på det efter någon timme dock har det  varit alvedon eller liknande.

Däremot när jag jobbade på ett äldreboende så skulle jag gå och göra något hos den boende och såg då att apodosen för nästa dag var borta. Så jag rinde sköterskan ifall hon skulle byta piller på han eller något liknande. Då visade det sig att hon hade gett honom både dagens och morgondagens medecin hon var säker på att det var onsdag ( fast det var tisdag) och trodde vi hade glömt. Det var tur att det bara var laxerande och vitaminer ;)

• Anonym

Usch ja, det här hänt mig en gång att jag glömt ge tabletter och en gång att jag delat fel i dosetten. Har skämt som en hund när misstagen upptäckts.
    Jag har jobbat på samma jobb i 12 år och det är dessa två misstag jag gjort genom åren men man minns dem som igår! Tack och lov har det inte varit fara för någons liv men man blir ju rädd!

• Anonym

Läste just på någon internet tidning där en person fick fel tabletter, då de förväxlade två patienter. De övervakade personen i fråga i väldigt noga, men två dgar senare hittades patienten död på golvet. Nu är den Lex Maria-anmälan gjord (elelr skulle göras). Man vet ju inte om det var tabletterna som orsakde dödsfallet men det är ju sånt som kan hända om det blir fel. Tyvärr.

På det korttidsboende jag jobbade kollade man alltid dubbelt så patienten fick sina mediciner. Var det så att patienten tex sov när morgontabletterna skulle ges så skrev man det på en lapp i pärmen man skrev i varje gång patienterna fick sina tabletter + att man talade om det för de andra i turlaget. Den pärmen låg på samma ställe som tabletterna och den kollade man nog i minst 5-7 ggr per arbetsdag. Alla skulle ju inte heller ha medecin samma tid.

• missmarple
    Av 4990 inbjudna läkare deltog 3171 (64 procent) i studien. De

representerar internmedicin, pediatrik, allmänmedicin och kirurgi.

Denna stude gäller läkare i Kanada o USA

Hela 92 procent av de svarande uppgav att de hade varit med om medicinska felhandlingar någon gång under sin karriär (genomsnittet för antal arbetade år var 16 med standardavvikelse 10). Det stora flertalet av dessa felhandlingar var allvarliga sådana (57 procent). Totalt 35 procent uppgav att de varit med om mindre allvarliga felhandlingar, och 7 procent uppgav att de varit nära att begå sådana fel.

Det ska påpekas att en och samma individ givetvis kan ha varit med om alla tre typerna av händelser. Men i beräkningen av procentsatserna här ovan har man gjort så att den som begått ett allvarligt medicinskt fel inte kan förekomma i de andra kategorierna. En stor del av analyserna har sedan gjorts genom att man kombinerat de 35 procent deltagare med mindre allvarliga fel med de 7 procent som varit nära att begå felhandlingar och jämfört dessa med de 57 procent deltagare som själva förde sig till kategorin »allvarliga felhandlingar«.

Svar på tråden Ni som jobbar i vården, har ni glömt ge medicin/gett fel medicin/ fel dos någon gång?