• iv0505

P-piller när man har pco?

För ungefär ett år sen fick jag veta att jag har Pco, dock en lite lindrigare version :)
    Jag var till tre olika läkare och ALLA sa att jag skulle äta p-piller för att låta äggstockarna vila tills jag var redo för barn och då skulle jag få komma tillbaka och få pergo eller liknande.
    Det jag undrar är om alla har fått höra av sina läkare att äta p-piller, hur är det med er som har blivit spontant gravida? Ni kan väl inte ha ätiti p-piller?

• Svar på tråden P-piller när man har pco?
  • Finmamma

här är en som fått samma råd som dig, fick ppiller redan som 16 åring och slutade när vi bestämde oss för att skaffa barn. fick pergotime och på 2a äl blev jag gravid med vår son...nu försöker vi få till ett syskon men går ine lika bra...blev dck gravid på första äl men fick mf i maj. nu e problemet att ´mina äggstockar inte vill mer...får inte till en äl..

tycker du ska följa läkarnas råd...pco förvärras om man inte äter ppiller

• Some

Pco kan förvärras om man inte äter p-piller, men det måste inte vara så. Det är många faktorer som spelar in. Generna, kosthållningen, motionen bl.a.

Om du inte aktivt försöker bli gravid så kan det vara en bra idé med p-piller. Men om du vill testa att bli gravid spontant så ska du naturligtvis inte ta p-piller.

• LiselottePCOS

P-piller kan göra att äggsostockarna vilar/ sover en tid och då blir hormonbalansen i äggsotcken bättre när kvinnan slutar med piller . chans till spontan ÄL finns 1-3 månder efter  avlutade p-pillr . Min arbetskamrat , något äldre (ca 36 år) när hon var redo att blir mamma  när hon gjorde så och vart gravid utan annan medicin/ behdling. Hon lyckades inte bara en gång hon gjorde det två gånger och fick två barn med 2 års mellanrum.
    P-piller ska vara av kombinationstycp som motverkar manliga hormoner tex Desolett, Diane, Yasmin, Yaminelle.

Det här fenomenet gör säkert att många med PCOS aldrig upptäcks av läkare  då p-piller är behsndling vid PCOS.  P-piller tar bort  PCO utseendet på äggstocken.

• Ohana 84

Jag fick konstaterat PCO i sommras, slutade med p-piller i nov -09 efter att ha använt det i ca 9år.. hade problem med cykeln redan innan jag började med p-piller så gissar att jag hade PCO redan då..
    Men iaf, jag slutade med p-piller i nov och de första 2 månaderna kom mensen på ca dag 30-34, men efter det kunde en cykel vara på över 55 dagar och utan äl..

Har aldrig hört att PCO skulle förvärras om man inte äter p-piller, men pillrena tar ju bort PCO symtomen iaf, såsom oregelbunda cykler, finnar, sköra slemhinnor mm.

Så är du inte i barntankar så hade jag ätit p-piller om jag var du =)

• Yollis

Skönt att inte behöva fråga själv, har PCO och har 2 barn nu,
    har inte ätit hormoner sedan 14 år illbaka, men nu är det nog dags

så då ska man alltså välja ett kombinationspiller, det senaste pillret jag käkade var Yasmine,
    och då var det helt nytt på marknaden. Shit vad gammal jag är

Det värsta med p-piller som motverkar det manliga hormonet är ju att man ofta får sjukt mycke sämmre sexlust Obestämd

♥ Tuva 2006 ♥ Mijo 091107 ♥
  • inferno

När jag äter p-piller har jag fin hy ooch känner mig lite smalare....ni vet man kan känna sig tung vid mens tex men med p-piller gör jag inte det. När jag nu inte äter p-piller så får jag direkt massa finnar(inte finnar uten mer prickar som inte går att klämma)   och jag känner mig svullen.....men blir det ingen spontangraviditet så blir det yasmin piller igen..

• Ohana 84
    inferno skrev 2010-09-14 10:05:42 följande:
    När jag äter p-piller har jag fin hy ooch känner mig lite smalare....ni vet man kan känna sig tung vid mens tex men med p-piller gör jag inte det. När jag nu inte äter p-piller så får jag direkt massa finnar(inte finnar uten mer prickar som inte går att klämma)   och jag känner mig svullen.....men blir det ingen spontangraviditet så blir det yasmin piller igen..
    Det där med finnarna känner jag verkligen igen!! När jag åt yasmin, ingenting!! Och när ja slutade kom dom som på beställning, och det är precis som dina, prickar som inte går att klämma!!

Men nu tycker jag det varit värt allt!! För efter 11 månader och 4 äl är jag äntligen gravid!! =D
    UTan hjälp!!
  • Aliina

Jag har Pcos, men har inte fått reda på så jättemycket av min läkare dock. Äter p-piller, diane. Men en sak jag undrar; blåserna försvinner aldrig? eller? De stannar kvar men p-pillerna gör så att man inte får mer blåsor? Blåsorna förhindrar ju att bli gravid, eller gör det väldigt mycket svårare i alla fall, jag har tydligen ca 12 blåsor på varje sida. Så då kommer det aldrig på nåt sätt bli lättare att bli gravid, utan det bara förhindrar att det blir mer blåsor så länge jag äter piller. Stämmer det? Då blir jag orolig asså:P

• Aliina

Jag vet att p-piller tar bort symptomen, men blåsorna stannar fortfarande kvar?

• Ohana 84
    Aliina skrev 2010-09-15 19:35:02 följande:
    Jag har Pcos, men har inte fått reda på så jättemycket av min läkare dock. Äter p-piller, diane. Men en sak jag undrar; blåserna försvinner aldrig? eller? De stannar kvar men p-pillerna gör så att man inte får mer blåsor? Blåsorna förhindrar ju att bli gravid, eller gör det väldigt mycket svårare i alla fall, jag har tydligen ca 12 blåsor på varje sida. Så då kommer det aldrig på nåt sätt bli lättare att bli gravid, utan det bara förhindrar att det blir mer blåsor så länge jag äter piller. Stämmer det? Då blir jag orolig asså:P
    Hmm att det är blåsorna som gör att det är svårare att bli gravid har aldrig jag hört! Som jag fick förklarat för mej är blåsorna som syns på ul i det typiska pärlbandet äggblåsor som "stannat upp" i utväcklingen och aldrig släpps.. problemet med att bli gravid och ha pco är ju att många har få eller inga äl, detta är ju dock olika.. vissa har kanske äl varannan månad eller mer och vissa inga alls!
    Men att utebliven äl skulle bero på blåsorna har ja inte hört, blåsorna är ju snarare dom ägg som aldrig blivit mogna att släppa och därför liger kvar!
    Vi försökte bli gravida i 11 månader innan vi lyckades, och under dom månaderna hade jag 3-4 äl.. det säga ju att vi med PCO har väldigt fina ägg när vi väl har äl.. får man inga äl alls finns det ju hjälp att få!
Svar på tråden P-piller när man har pco?