• mazquE

Betalade jag skatt?

Hej, jag vänder mig till er för vidare information eller tips.
    Jag är just hemkommer från skattemyndigeterna och tänker just ställa samma fråga till er eftersom de inte kunde hjälpa mig.
    Jag har fått min lön i handen av min arbetsgivare, skrivit under ett "kvitto" på att jag fått lönen.
    Men en månad fick jag mina pengar i två omgångar och detta kvitto glömdes bort. (tror jag)
    Jag sa till chefen att jag aldrig skrev under att jag fårr pengarna, men han sa att jag gjort det och allt var inskickat. Men jag är nästan 100% på att jag aldrig skrivit på för den månaden.
    Jag börjar fundera på om han gett mig pengar svart men ändå dragit av på skatten, men behållt det själv?
    Vad tror ni. Kan jag ta reda på om han blåst mig utan att själv behöva ta kontakt med honom?
    Jag undrar även om jag kan "kräva" att han sätter in min lön på mitt konto?
    Jag har nämligen inte fått min lön för förra månaden och vill verkligen inte gå tillbaka och träffa honom, men jag behöver ju min lön :/

Anledningen till att jag inte går tillbaka till mitt jobb är många. Droppen var dock när jag sjukskrev mig och han ändå ville ha mig till jobbet för att stå i kassan. Men jag vägrar arbeta kring livsmedel när jag är sjuk. Riskerar inte att smitta varken mat eller matgäster. (servitris)
    Förutom det är allt bara oseriöst med pengar svart hit och dit.
    Och när han sa till en gäst att såna kunder vill hanändå inte ha ville jag bara slå han på truten. Gästen hade rätt om allting han/hon sa till chefen och det spelar för övrigt ingen roll hur en gäst bete´r sig, vissa saker håller man tyst om.
    Jag kan göra historien lång men det spelar ingen roll.
    Det jag undrar nu är om han ej skattat för min lön och hur sjutton jag ska få tag på min senaste lön :) Hoppas på hjälpande svar.

• Svar på tråden Betalade jag skatt?
  • Kontra

Kan du inte begära att se papperna ifrån din arbetsgivare? Alltså pappret som han påstår att du har skrivit under. Sen borde det vara självklart att få pengarna på konto, men jag vet inte om det är lag på det.

• sara1981

Hmm, att få pengarna i handen är ett ganska säkert sätt att veta att det är svart.

• mazquE
    sara1981 skrev 2010-09-02 14:10:55 följande:
    Hmm, att få pengarna i handen är ett ganska säkert sätt att veta att det är svart.
    Men jag har ju skrivit under på ett "kvitto" att jag tagit emot pengarna. Förutom dennna gången som jag inte minns att jag skrivit på något :/
  • Kontra

Vad sa skatteverket när du berättade det här? Det är ju rätt viktigt för dig att din arbetsgivare betalar som sig bör, din pension räknas ju på det.

• VanligLitenMy

Får du inte ett eget kvitto som är undertecknat av båda?

• mazquE
    Kontra skrev 2010-09-02 14:15:25 följande:
    Vad sa skatteverket när du berättade det här? Det är ju rätt viktigt för dig att din arbetsgivare betalar som sig bör, din pension räknas ju på det.
    Dom kunde inte se förs i januari nästa år om han betalat skatt på min lön. Hon verkade inte ens fundera över att ajg var misstänksam...
  • mazquE
    VanligLitenMy skrev 2010-09-02 14:16:31 följande:

Får du inte ett eget kvitto som är undertecknat av båda?

nej. har skrivit under som han sedan skickar in.
  • MissLillan

Jag har varit i samma sits som dig! Det uppdagades dock inte förrän företaget gick i konkurs. Jag fick dock pengarna insatt på mitt konto.
    Har du fått lönespecar?? Det hjälper ju lite isf.
    Men du måste ju kunna kolla med skatteverket om DU har betalat skatt de senaste månaderna!?
    Och klart att du kan kräva din lön som du inte har fått av honom. Lättast är ju att gå till honom och stå kvar tills du fått den i handen!!! 

Svar på tråden Betalade jag skatt?