• Sockerbiten

hur gick det till när brottslingarna blev offer?

ja hur gick det till?
    en vän till min sambo blev på hoppad på stan, en man drog kniv, skulle råna honom, vännen blev knivskuren i armen men lyckades slå ner rånaren och släpade med honom till polisstationen på andra sidan vägen, där blev vännen häktad och dömd till böter för att ha slagit ner mannen som tänkt råna honom, det faktum att den andra mannen tänk råna min sambos vän blev helt förbi sett.
    rånaren blev offret och rånarens offer blev brottsling, jag förstår inte logiken?!

samma sak med att man kan få böter om en inbrottstjuv halkar på din trapp och exempelvis bryter benet innan han gjort inbrottet, att han befann sig på din trapp med tanken att gå in i ditt hus och ta dina saker spelar ingen roll..

vad är det som hänt egentligen?

• Svar på tråden hur gick det till när brottslingarna blev offer?
  • Smultronpajen88

Jag har tänk precis som du, det är helt galet... vad har hänt med världen egentligen..? Fattar inte hur det kan bli så.

Att man tar saken i egna händer som dina vänner gjorde tycker jag är toppen, men att det är synd om RÅNAREN, fy fan, varför skulle det vara det?

• jaghopparhögt

För att i Sverige baseras ditt värde på hur värdelös du är och hur synd det är om dig.
    För varje gång man ökar i framgång, kunskap, rikedom osv så sjunker ens människovärde i statens ögon.
    Allra mest värd är du om du är kriminell och misslyckad och lever på bidrag, helst ska du även försöka ändra dig gång på gång och misslyckas, då är du värd mest. Förutom om du är pedofil då för då räknas du inte in.

• lennartsdotter

Nej, du åker inte dit för att någon halkar på din trappa och bryter ett ben.

I fallet med din sambos kompis antar jag att man bedömt att han tagit till övervåld när han försökt avvärja hotet rånaren utgjorde. Det är fullt lagligt med självförsvar i Sverige, men du får inte ta i hur mycket som helst.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sockerbiten skrev 2010-09-02 14:08:55 följande:
    samma sak med att man kan få böter om en inbrottstjuv halkar på din trapp och exempelvis bryter benet innan han gjort inbrottet, att han befann sig på din trapp med tanken att gå in i ditt hus och ta dina saker spelar ingen roll..
    Vilket lagstöd använder man för att döma någon till böter i ett fall som det du beskriver?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • JaneDoe10

Jamen herregud TS. Du vet väl att vi bor i Sverige. Vi som inte begår brott får ju såklart finnas oss i att det finns andra som har haft trasiga leksaker och uppförsbacke till skolan. De människorna måste ju kunna få våldta och mörda lite vuxen ålder. Det är ju så synd om dem.

Snälla stanna nu, så vi får träffa dig i mars. <3
  • Selfish Geene

Jag tänkte efterlysa lite vett och sans i debatten, men som vanligt har Lennartsdotter m fl förekommit mig..

Jag skulle gärna läsa domen som ts hänvisar till (eller någon annan liknande för den delen, den här typen av historier hör man så ofta att det inte borde vara svårt att hitta om det verkligen förekommer i Sverige idag)

• Mälaröbo

Hur orkar folk bry sig om påhittade historier eller helt sjuka undantag???

Har ingen läst undersökningen som visade att svenska folket generellt tycker att vi har mjäkiga straff i sverige, men när de sen själva får sätta straffen på riktiga rättsfall så sätter de LÄGRE straff!??

Svenska folket har ingen koll helt enkelt. De vet inte vad de snackar om, utan läser Aftonbladet och tror att det är sanninge om HELA rättsväsendet!

• ViceGuy

Jag tror inte på TS, det låter helt enkelt för osannolikt.

Men jag är beredd på att motbevisas.

Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
Svar på tråden hur gick det till när brottslingarna blev offer?