• vikarien

Känner mig lurad på datorköp! (prissänkning) kan jag kräva någonting?

Köpte för knappt 3 veckor sen en dator i butik. Funderade länge eftersom det var mycket pengar (9990
    men bestämde mig till slut för att ta den. Innan det har killen i butiken försäkrat mig om att det är dom som ligger lägst i pris på just denna modellen och den går inte att få billigare. Hade tittat på föregångaren som såldes en tusenlapp billigare, men denna skulle ju klart vara värd sin extra tusenlapp... Han var väldigt noga med att kolla upp priserna så att dom fortfarande låg lägst, och ja det gjorde dom ju...

men döm om min förvåning idag när jag öppnar tidningen och ser en annons från butiken, där finns min dator men nu till ett pris av 8990:- HUR kan en dator som dom ligger så billigt på plötsligt sjunka en tusenlapp på knappt 3 veckor??
    Det är ju alltså en ny modell, så det är inget utgående sortiment och inte heller någon rea.

vad hade ni gjort? Har man ens nån rätt att säga någonting om det? Bör man hålla käften och känna sig lurad?
    Eller ska man faktiskt åka dit och fråga hur i hela friden dom tänkte nu? (har 40 min å köra)

Usch blir ju så sur!! En tusing kan man ju ha mycket skoj för...

• Svar på tråden Känner mig lurad på datorköp! (prissänkning) kan jag kräva någonting?
  • plr

Hade de höjt priset så hade de inte krävt dig på ersättning, så varför ska du bli upprörd när de sänker det?

Hade säljaren försäkrat dig om att han var billigast utan att vara det, då hade det varit en annan femma.

• Birgitta2

Jag köpte en tv för 10 000. En månad senare låg en exakt likadan TV från samma butik, 4000 kr billigare. Då började de rea ut platt-tvapparaterna. Jag surade, men naturligtvis är det inget man kan göra nåt åt. Priserna är vad de är.

• vikarien
    plr skrev 2010-09-02 14:59:56 följande:
    Hade de höjt priset så hade de inte krävt dig på ersättning, så varför ska du bli upprörd när de sänker det?

Hade säljaren försäkrat dig om att han var billigast utan att vara det, då hade det varit en annan femma.
    Frågan är ju bara hur dom kan sänka den en tusenlapp på 3 veckor när dom var så fantastiskt billiga på den sen innan?
    försökte förhandla på priset men det ju inte eftersom det var så billigt redan...

Men jag förstår dina tankar.
  • artax

beror på vilken affär du köpte den i? endel har ju prisgaranti på 30 dagar.. alltså om du hittar billigare i en fysisk affär går du tillbaka visar det bladet du fick hem och får tillbaka mellanskillnaden.

• Nean79

Kolla om butiken har prisgaranti, Elgiganten har 30 dagars bla. Annars är det som sagt, bittert, men du har i alla fall en ny dator. Glad

• vikarien

Är tyvärr en mindre butik, dock kopplade till euronics.
    Står mycket om att dom alltid är redo att ge bäst pris, men hittar inget om en ren prisgaranti...

Ratade bla. elgiganten pga usel service när min gamla dator pajja som var köpt där.

men nu kanske man ska ångra sig bittert :P

köpte datorn fredagen den 13e, så det förstår ju vem som helst att det var något som skulle bli fel Flört

• artax

btw jag köpte en hemmabioanläggning för 4000:- en vecka senare kom den i ett rklam blad 1000:- billigare ingen prisgaranti.. man får trösta sig med att det inte drabbar någon fattig.. ;()

• Madeleine 86

Bara för att de har ett billigt pris betyder det ju inte att de inte har någon vinstmarginal på varorna. Den typer av varor har höga vinstmarginaler. Om varan visar sig gå för dåligt så kan helt enkelt en butik besluta sig för att sänka priset för att möta upp efterfrågan. Att du inte kunde pruta ner priset är väl egentligen inte så konstigt eftersom vi i Sverige normalt sett inte tillämpar prutning. Dessutom hade ju försäljaren varit en dålig försäljare om han hade fallit för ditt prutförsök eftersom du uppenbarligen var beredd att betala fullpris Glad

• Tildes pappa
    Madeleine 86 skrev 2010-09-02 17:49:16 följande:
    Bara för att de har ett billigt pris betyder det ju inte att de inte har någon vinstmarginal på varorna. Den typer av varor har höga vinstmarginaler. Om varan visar sig gå för dåligt så kan helt enkelt en butik besluta sig för att sänka priset för att möta upp efterfrågan. Att du inte kunde pruta ner priset är väl egentligen inte så konstigt eftersom vi i Sverige normalt sett inte tillämpar prutning. Dessutom hade ju försäljaren varit en dålig försäljare om han hade fallit för ditt prutförsök eftersom du uppenbarligen var beredd att betala fullpris Glad
    Datorer är inte högmarginalprodukter. Var har du fått det ifrån och hur hög tror du att marginalen är?
  • Gung Ho
    vikarien skrev 2010-09-02 15:07:02 följande:
    Frågan är ju bara hur dom kan sänka den en tusenlapp på 3 veckor när dom var så fantastiskt billiga på den sen innan?
    försökte förhandla på priset men det ju inte eftersom det var så billigt redan...

Men jag förstår dina tankar.
    Tja, modellen kanske sålt dåligt och de vill bli av med den. En nyare modell har kommit och avlöst den (en dator för ca 10 papp är inte 'state of the art'). Speciellt datorer sjunker ju som stenar i pris. Det är inte frågan om man skall kasta pengarna i sjön, utan när. Skrattande
Svar på tråden Känner mig lurad på datorköp! (prissänkning) kan jag kräva någonting?