• Anonym (vill bo kvar!)
    Äldre 2 Sep 15:35
    1846 visningar
    1 svar
    1
    1846

    Måste vi flytta om alliansen vinner valet?

    Hej,

    en av de viktigaste frågorna för en barnfamilj är boendet.

    I dag bor jag, min man och våra barn i en hyresrätt i centrala Göteborg. Inget jättefint hus, men ett trivsamt område med några hyresrätter och desto fler bostadsrätter. Vi har en privat hyresvärd och månadsavgiften är rimlig för vår familj. Ingen av oss tjänar särskilt mycket, men vi arbetar hårt och klarar oss okej. Barnen trivs i området, har kompisar och har fått plats på en toppenbra kommunal förskola!

    Nu är jag orolig för att ni under kommande mandatperiod - om ni vinner valet - kommer att förändra förutsättningarna för hyressättning och vill ha klart besked om era planer. Jag vet att ni undviker att kalla det marknadshyror, men vet också att diskussionerna ändå har handlat om huruvida läget (i vårt fall mycket centralt) ska få räknas in och om hyrestaket ska tas bort.

    Jag vet att det inte kan betraktas som en mänsklig rättighet att få bo centralt, men nu är det här vi bor och det var hit vi flyttande under de förusättningar som i dag råder, det vill säga att det är möjligt för "vanligt folk" att ha välbärgade bostadsrättsägare som grannar. Vi trivs (inte minst med den mix av olika sorters människor som nu finns i området) och det är här barnen har levt sina liv och har sina kompisar! Men med allt för höjda hyror kommer vi inte att kunna bo kvar! Och jag tror inte att jobbskatteavdragen ens kan komma i närheten av att kompensera för höjda hyror på 50-100 procent.

    Därför, ge mig ett klart besked! Kommer förutsättningar för hyressättning att förändras om ni vinner valet? Och i så fall hur?

  • Svar på tråden Måste vi flytta om alliansen vinner valet?
  • Folkpa­rtiet
    Äldre 7 Sep 15:33
    #1

    Hej,


    Ja, hyressättningen kommer att förändras från den 1 januari 2011. Tidigare har de allmännyttiga bostadsföretagens hyror legat till grund för all hyressättning. Nu kommer istället kollektivt förhandlade hyror bli normerande. Det innebär att både kommunala och privata hyresvärdar får förhandla med hyresgästföreningen om hyrorna. Utgångspunkten för förhandlingarna ska vara bruksvärdet.


    Vi anser att det är rimligt att en lägenhet i ett centralt läge har en högre hyra än en lägenhet som ligger mindre centralt till. Men vi säger däremot nej till marknadshyror. Därför införs även en skyddsregel mot kraftiga hyreshöjningar för att värna hyresgästernas besittningsskydd. Den innebär att om den nya hyran är betydligt högre än den tidigare ska hyresnämnden kunna bestämma att en lägre hyra ska betalas under en viss tid.


     

Svar på tråden Måste vi flytta om alliansen vinner valet?