• sankthans

Frotteurism – Oskyldigt sexuellt beteende. Eller?

Frotteurism – Oskyldigt sexuellt beteende. Eller?

Från NE: frotteurism [-tœri´sm], avvikande sexuellt beteende som innebär ett tvångsmässigt behov av att söka sexuell stimulans och tillfredsställelse genom att gnida framför allt underlivet mot någon främmande person i situationer och miljöer där trängsel naturligt uppstår, t.ex. i köer, konserter, på bussar och tåg.

En bekant råkade ut för frotteurer – ganska regelbundet – då hon bodde i Marseille. Först reagerade hon med avsky och äckel. Men att göra något på en trång buss var inte så lätt (att fösa undan, säga till hjälpte föga). Att flytta runt i en trång buss var omöjligt. Tillslut stod hon bara där så stilla som möjligt och stod ut med gnidandet. Tills en dag då hon berättade det för en vän, en italienska med erfarenhet av frotteurer i Rom, som kom med ett tips. ”tryck tillbaks, rör på din bak, och männen slutar”. Det frotteurer vill är att vara i kontroll. Att någon gnider tillbaks påskyndar och förstör deras lilla ”rital”. Detta var ett tips som hon provade och fann vara en snabb lösning då en frotteure hamnade bakom henne på bussen. (den sexuella ”tillfredställelsen” kommer kanske fortare än vad frotteuren vill om kvinnan trycker tillbaks med sin bakdel och därmed tappar han intresse för att stå och gnida)

(Finns säkert ett antal kvinnor i Sverige som råkat ut för frotteurer också)

Det låter oskyldigt eller? (finns det något som kan betecknas som oskyldigt ofredande? Knappast)

• Svar på tråden Frotteurism – Oskyldigt sexuellt beteende. Eller?
  • CeeJay

Nej, jag känner direkt att det inte är "oskyldigt" när man blandar in en part som är ovillig. Det ser jag som en form av övergrepp.

Beteendet i sig är inte så sunkigt och äckligt, så länge man gör det med någon som är villig att delta.

• Anonym (T)

Det mest effektiva är snarare att demonstrativt vända sig mot personen i fråga och vråla "Vad fan håller du på med ditt jävla pervo??!!" så att alla hör och stirrar ut frottueren. Det har jag faktiskt gjort själv, vilket fick omedelbar effekt, och dessutom, även om jag inte förespråkar våld, örflat en och annan idiot. Så nej, det ska självfallet inte tolereras, inte en chans. Det är ett övergrepp.   

• Anonym

Det är bara äckligt. Alla unga tjejer som har åkt tunnelbana under rusningstid har nog varit med om såna äckel. Det bästa är nog att högt säga "SLUTA UPP ATT TAFSA PÅ MIG DITT PERVO!" så att alla hör och ser vem det är.

• multivitaminjuice

Fan vad respektlöst! Inte nog med att det är kränkande, det kan också skapa rädsla och känslan av panik när man står så trångt och inte kan göra något åt saken, speciellt när det är unga tjejer (eller killar) som drabbas, många unga är ju osäkra och vissa kan ha svårt att  våga säga ifrån osv.

Varför inte ropa ut i hela vagnen/bussen om vad ofredaren gör så att han blir utskämd? Då borde han ju hålla sig ifrån det efteråt sen..

• lykantrophona

Som ung tjej och åkt kollektivtrafik i hela mitt liv, så måste jag säga att jag aldrig råkat ut för det. Och om det var någon som kom undan med i trängseln det utan att jag insåg det, så är jag inte särskilt upprörd.

Nej, stryk er mot dem som vill bli strykta emot, inte mot andra.

Svar på tråden Frotteurism – Oskyldigt sexuellt beteende. Eller?